Hallo,
Het eerdere probleem van het brandende motorlampje is opgelost door de nokkenassensor te vervangen.
De wagen doet het best prima, behalve het stationair lopen welk soms hoog is en wat onvoorspelbaar.
Luchtmassameter en stationairregelklep reeds vervangen. EGR uitgeschakeld. Geen verdere fout codes.
Zot gezocht naar luchtlekken in het inlaatcircuit en bij uitbreiding het carterventilatiesysteem; alles potdicht.
Ik zou dan de lambdasonde willen vervangen.
De universele sonde die ik bestelde op Autodoc heeft 2 witte, een zwarte en een grijze draad.
Met de instructies van de fabrikant (Ridex, partnumber 3922L0228) ben ik geen moer vooruit want die herneemt de kleuren van de Opel bedrading niet https://en.ridex.eu/pdf/digitalInstruction/76
In de Opel documentatie vind ik voor de heater de draden 36 en 46 van de ECU (respectievelijk bruin-groen en rood-blauw). De gele van pin 7 zou +5V naar het sensorelement zijn, en de zwart-gele van pin 25 het signaal van de sensor naar de ECU.
Gezien de heater niet polariteitsgevoelig is kan ik daar weinig fout mee doen, die draden verbind ik dan met de twee witte van de nieuwe sensor.
Voor het sensorelement zelf zit ik in de puree. Ridex heeft het over Sensor signal (positive +), en Ground wire (Negative -, optional).
Op het eerste zicht lijkt deze sensor niet compatibel met de ECU die +5V stuurt naar een van de twee sensordraden.
Kan iemand me vertellen hoe de vork aan de steel zit?