Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Lambda sonde – X20XEV Simtec 56.1
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 september 2024om 08:59 door jcd06.
-
AuteurBerichten
-
26 augustus 2024 om 20:56 #18554663
Hallo,
Het eerdere probleem van het brandende motorlampje is opgelost door de nokkenassensor te vervangen.
De wagen doet het best prima, behalve het stationair lopen welk soms hoog is en wat onvoorspelbaar.
Luchtmassameter en stationairregelklep reeds vervangen. EGR uitgeschakeld. Geen verdere fout codes.
Zot gezocht naar luchtlekken in het inlaatcircuit en bij uitbreiding het carterventilatiesysteem; alles potdicht.
Ik zou dan de lambdasonde willen vervangen.
De universele sonde die ik bestelde op Autodoc heeft 2 witte, een zwarte en een grijze draad.
Met de instructies van de fabrikant (Ridex, partnumber 3922L0228) ben ik geen moer vooruit want die herneemt de kleuren van de Opel bedrading niet https://en.ridex.eu/pdf/digitalInstruction/76
In de Opel documentatie vind ik voor de heater de draden 36 en 46 van de ECU (respectievelijk bruin-groen en rood-blauw). De gele van pin 7 zou +5V naar het sensorelement zijn, en de zwart-gele van pin 25 het signaal van de sensor naar de ECU.
Gezien de heater niet polariteitsgevoelig is kan ik daar weinig fout mee doen, die draden verbind ik dan met de twee witte van de nieuwe sensor.
Voor het sensorelement zelf zit ik in de puree. Ridex heeft het over Sensor signal (positive +), en Ground wire (Negative -, optional).
Op het eerste zicht lijkt deze sensor niet compatibel met de ECU die +5V stuurt naar een van de twee sensordraden.
Kan iemand me vertellen hoe de vork aan de steel zit?27 augustus 2024 om 13:00 #18554667Hoop dat je hem nog kan terug sturen. Zou er een nemen waar al een goede stekker aan zit. Bijvoorbeeld NGK. Die ridex is universele troep.
28 augustus 2024 om 19:32 #18554687Een universele sonde is daarom niet per se slecht maar ik heb zo mijn bedenkingen bij de compatibiliteit.
Voor iets meer euros heb ik nu een lambda besteld met de juiste stekker eraan.
Ik zal nog berichten over het resultaat.23 september 2024 om 08:59 #18555004De eerst bestelde sonde RIDEX 3922L0228. Twee witte, een grijze en een zwarte draad. Verwarmingsweerstand gemeten 10 Ω. De bijgeleverde instructies geven aan welke kleuren overeenkomen met de originele bekabeling, alleen die van de Omega staat er niet bij. Niet OK dus.
Tweede Lambdasonde RMS 10 012 0090. Idem als de eerste maar met een connector. De 2 witte draden van de verwarmingsweerstand zitten niet op de juiste plaats. Waardeloos.
Derde ESEN SKV 09SKV500. Zelfde kleur draden dan de sonde die op de wagen zit en waar het GM-teken ingegraveerd is: wit, geel, rood, zwart.
Verwarmingsweerstand 5 Ω. Plug-en-p(l)ay.
Check engine lichtje gaat uit en stationair loopt de motor terug normaal. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.