Lambda positie 1 meetwaardes bij goede werking

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Lambda positie 1 meetwaardes bij goede werking

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554156
    RodeSedan
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 March 2024

      Ik heb dit forum al zoveel mogelijk doorzocht op een antwoord, maar dit nog niet gevonden.
      Ik heb te kampen bij mijn Vectra C Z18XER te kampen gehad met een enorm olieverbruik als gevolg van een defecte carterventilatie. De motro is na reparatie beter gaan lopen, maar lekker is de loopcultuur nog steeds niet. Trekt onderin nog steeds niet lekker en tussen de 3000 en 4000 is de motor vooral bij fors gasgeven ook wat hakerig. Nu wijzen er een paar mensen naar de 1e lambda die dichtgeslagen zou zijn en daarbij werden voltage-grenzen genoemd waarbinnen de lambda moet blijven als deze nog correct functioneert. Ook werd gezegd dat een afwijking buiten die grenzen daarvan niet altijd tot een storingsmelding leidt, maar dat de de lambda dan desondanks wel als afgeschreven beschouwd kan worden, omdat deze het mengsel niet meer goed bijregelt. Nu kan ik deze voltagewaardes ‘real time’ uitlezen via mijn OBD-kastje.
      Wie kan zeggen binnen welke grenzen de voltages van de 1e lambda moeten vallen bij correcte werking ?
      Mijn metingen schommelen tussen 0.075 volt en 0.832 volt.
      De waardes van de 2e lambda zou stabiel moeten zijn, maar schommelt ook wel iets (tussen 0.675 – 0.800)

      Voor het goede begrip: De bougies zijn pas geleden vervangen ivm forse slijtage. Eén ervan was echt heel erg op. Een tweede redelijk op en 2 waren nog goed.

      Alvast :good:

      #18554161
      RodeSedan
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 March 2024

        Nog een opmerking bij bovenstaande: Er zijn op een Tech2 die na de aankoop op m’n Vectra is aangesloten geweest ook diverse (oude) storingen gevonden, die blijkbaar niet (geheel) gewist zijn. Eén daarvan was de storing P0170 sympto 11 / O2 sensor arm mengsel
        met op dat moment de melding BIC-status : niet aanwezig. De persoon in kwestie kon door omstandigheden niet zo zeggen, wat dit betekende. Ik kan hierdoor niet nagaan, of die storing ooit verholpen is en de melding niet gewist, of dat de storing vrij nieuw was. Ik heb gedurende de laatste maanden geen storingsmelding gehad.  Wellicht iemand met meer kennis van zaken en of ervaring op dit gebied

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.