Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Krukas sensor?? Niet dus, ander probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 december 2008 om 17:14 #17208270
Hallo iedereen.
Sinds kort heb ik problemen met mn kadett.
Als die eenmaal warm is en als je afremt dan valt die wel eens stil, dus bij filerijden en bij het stoplicht e.d. Als die goed warm is krijg je m ook bijna niet meer gestart. Zeer vervelend.
Mijn moeder was er een keer mee weg en die had dit midden op de snelweg en die heeft vervolgens de anwb erbij gehaald, die dacht dat het de krukassensor is.
Nou ben ik al aan het zoeken geweest op dit forum en op internet, maar ik kan niet helemaal vinden wat nou eigenlijk de functie is van die sensor en waar die precies zit. Ik wil m omwisselen met de sensor van mijn andere auto, maar dan moet ik natuurlijk wel weten waar deze zit. In mijn vraagbaak kan ik ook niets vinden.
Kan iemand mij hiermee helpen??
10 december 2008 om 18:13 #17452596denk eerder koelvloeistof sensor… die geeft de zelfde mankementen en komt vaker voor den een krukassensor (BDP sensor)
10 december 2008 om 18:30 #17452597idd kvs sensoor lijkt het eerder.
Maar krukas zou ook kunen deze zit aan de voorkant van de motor. op het blok geschroefd.
op deze link staat een foto. daar zie je hem zitten.
http://img171.imagevenue.com/img.php?image=93625_Afbeelding23170_122_481lo.jpg
een vlak stuk op het onderblok met 1 gat en een klein gaatje ernaast. aan distri zijde. zit daar ook bij een 8v
10 december 2008 om 19:48 #17452598origineel gepost door sw16v
denk eerder koelvloeistof sensor… die geeft de zelfde mankementen en komt vaker voor den een krukassensor (BDP sensor)en de koelvloeistof sensor, waar zit die?
Ik zal dan eerst de krukas-sensor ruilen, als dat geen effect heeft de koelvloeistofsensor.origineel gepost door Bug Killer
op deze link staat een foto. daar zie je hem zitten.
http://img171.imagevenue.com/img.php?image=93625_Afbeelding23170_122_481lo.jpg
een vlak stuk op het onderblok met 1 gat en een klein gaatje ernaast. aan distri zijde. zit daar ook bij een 8vZit de sensor in deze gaten of zit ie daar ergens in de buurt?
12 december 2008 om 12:11 #17452599Wat doet trouwens deze koelvloeistof sensor dat deze invloed heeft op je start en stationair gedrag? Ik kan dat even niet bedenken.
Is er ook nog iemand die mij kan vertellen wat de krukassensor nou eigenlijk doet of wat zijn functie daarvan is?
12 december 2008 om 12:29 #17452600De koelvloeistof geeft de waardes van je motortemperatuur (lees watertemperatuur) door aan je ECU. Deze sensor werkt op weerstand. Wanneer je motor koud is zal deze meer brandstof inspuiten als wanneer deze warm is. Deze sensor heeft dus inderdaad invloed op je start en stationair gedrag
En de krukas sensor bepaalt wanneer de motor een hele rotatie heeft gemaakt. Op je krukas zit een tandwiel waar allemaal tandjes op zitten. Op het moment dat er een tand mist onstaat er een inductie spanning. Vandaar dat deze sensor ook wel de inductieve sensor wordt genoemd. Je motor haalt dus uit deze sensor de gevens hoeveel toeren je motor draait en waneer je eerste zuiger in het BDP staat.
Correct me if i`m wrong. Eventueel heb ik ook nog wel de waardes van de krukas sensor en de koelvloeistof sensor om te kijken of die goed zijn
12 december 2008 om 13:22 #17452601@ stefan ascona, ik ben benieuwd naar die waardes zodat ik mijn krukassensor kan testen.
14 december 2008 om 18:45 #17452602Je meet op pootje 1 en 2 met een multimeter de weerstand. Pootje 1 en 2 zijn de pootjes wanneer je de stekker hebt zitten er op de behuizing op de bovenkant 1 streep en op de onderkant 2 strepen. Als je dan in de stekker kijkt zijn de linkse 2 pootjes pootje 1 en 2. Volgens autodata zijn de waardes 400 – 800 Ohm zowel bij motronic 1.5 als bij motronic 4.1 Succes
14 december 2008 om 20:23 #17452603OK bedankt, ga ik proberen
24 december 2008 om 16:01 #17452604Met de koelvloeistof sensor bedoelen jullie toch die grote “schroef” vlakbij de accu in de radiator? Of bedoelen jullie gewoon de temperatuur sensor? (dat kleine schroefje)
Ik heb in ieder geval de krukassensor en die grote koelvloeistofsensor vervangen en het heeft in beide gevallen geen effect. Ondertussen start de auto zelfs niet meer.
Iemand nog ideeen??
24 december 2008 om 16:03 #17452605er zit een grote temp sensor aan de achterkant van je thermostaat huis.
Is een 2 polige stekker (kleur blauw).. Die ff vervangen25 december 2008 om 17:11 #17452606origineel gepost door corsaboy
er zit een grote temp sensor aan de achterkant van je thermostaat huis.
Is een 2 polige stekker (kleur blauw).. Die ff vervangenOK, ik heb hem vervangen en het lijkt er tot nog toe op dat het probleem verholpen is! Das zeer mooi.
Even een vervolg vraag:
Ik zie 3 sensors voor het koelsysteem.
1. 1-polige aan de voorkant van het thermostaathuis
2. 2-polige achterkant van het thermostaathuis (bij dynamo)
3. 2-polige aan zijkant van radiator.Die 1-polige is voor je meter in je dashboard, maar wat doen die andere?
26 december 2008 om 10:36 #17452607die 2 polige achterkant van thermostaat huis is de sensor voor je ecu…
Aan de hand hiervan wordt bepaald door de ecu hoe warm / koud je motor is en hoeveel extra brandstof erin moet.De 2 polige thermoswitch in je radiateur is voor je koelventilator.
Als het water in je radiateur een bepaalde temp bereikt, dan wordt de ‘de schakelaar omgezet’.. ff tussen haakjes..
De naam zegt het ook al het is een thermoswitch dus bij een beplaade temperatuur zal deze iets verbinden en bij andere temperaturen verbreken… Dat is wat er ook gebeurt.. Is je fan uit dan is de switch in verbroken toestand (hij zit tussen de massa draad van je fan). Is je fan aan dan is die in geschakelde toestand…28 december 2008 om 20:01 #17452608OK duidelijk verhaal.
De auto doet het nog steeds, dus de kvs was het probleem. Dank u allen!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.