Koude start

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Koude start

• Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    CaliAndre

Hoi,

mijn Calibra start niet zoals het hoort met de koude start.
      Ik moet gas bijgeven tijdens het starten. Ik moet dan even gas bijhouden
      voordat hij stationair goed blijft lopen. Daarna blijft hij ook goed lopen.
      Bij warme motor loopt ie prima. Ook als ik na een uurtje de auto weer start, start ie zoals het hoort.
      Alleen de koude start dus. Het is wel buitentemperatuur afhankelijk, met dit warme weer minder problemen. Als het echt koud buiten is, meer problemen.
      Ik heb de stappenmotor al eens vervangen (ivm het gelijkmatig lopen tijdens
      het rijden). Temperatuursensor is nieuw. (blauwe stekker)
      Nu denk ik dat hij ook valse lucht trekt. Het toerental is bij warme motor iets verhoogd.
      Misschien de slang tussen filter en luchtmassameter. Maar of dit met het koud starten nodig heeft? Hier zat een scheurtje in die ik heb dicht getaped…

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik heb het gasklephuis al eens goed schoongemaakt. Ook een andere luchtmassameter al geprobeerd zonder resultaat.

Gr, Andre

CaliAndre

Niemand??

Het probleem is er nog altijd. Starten met wat gas er bij en na een minuutje blijft ie pas goed lopen.
        Zit er ergens een koude start module?

Gr, Andre

robbyrood
        Deelnemer

koelvloestof temp sensor, blauwe voorop bij je thermostaathuis.
          anders gasklep sensor,niet ok , gasklephuis schoon maken en kijken!
          succes!

CaliAndre

Probleem is er nog altijd. Gelukkig is de temperatuur buiten al wat
            warmer zodat het starten makkelijker is.

Inmiddels een andere gasklephuis + potentiometer geprobeerd, geen effect.
            Inmiddels geprobeerd: andere luchtmassameter, temperatuursensor bij de thermostaat (nieuw) en stappenmotor.

Lukko
            Deelnemer

ik heb ook weleens zoiets gehad met een c20xe. dan schommelt ie in zen toeren? soms valt ie bijna uit ?

ik had ook van alles geprobeerd , uit eindelijk was me benzine leiding en slang onder de motorkap kapot. had er een nieuwe op gezet en toen was het weg. miss werkt het bij jouw ook wel ?

Miruni
              Deelnemer

Verdeelkap en rotor nakijken. Evenals Bougies en Bougiekabels.

Succes!!

CaliAndre

origineel gepost door Lukko
                  ik heb ook weleens zoiets gehad met een c20xe. dan schommelt ie in zen toeren? soms valt ie bijna uit ?

ik had ook van alles geprobeerd , uit eindelijk was me benzine leiding en slang onder de motorkap kapot. had er een nieuwe op gezet en toen was het weg. miss werkt het bij jouw ook wel ?

Nee, geen schommeling in toeren. Tis alleen als ie koud is.
                  Warme motor loopt als een zonnetje.

origineel gepost door Miruni
                  Verdeelkap en rotor nakijken. Evenals Bougies en Bougiekabels.

Succes!!

kabels zijn praktisch nieuw, bougies en verdeelkap en rotor ga ik even nakijken. Thanx.

modfreak
                  Deelnemer

ik zou zeggen probeer je brandstof druk eens te meten .. kijk eens of je de specificaties haald als de motor loopt. als ie wat warmer is heeft ie natuurlijk minder benzine nodig.

CaliAndre

Nu had ik met de apk 2 weken geleden een te hoge Co waarde. Na het vervangen van de bougies
                      was dit in orde.
                      Maar sinds vorige week loopt de auto stationair als een trekker! Hij sputtert rond de 500 tpm.
                      Zodra je rijdt, is er niets aan de hand. Geen verlies aan trekkracht. Zodra je even stil moet staan,
                      dan sputtert ie weer en valt soms uit als de motor nog koud is.
                      Wat kan dit zijn? De bougies zijn nog mooi schoon en zitten goed vast. Kabels ook. Ik heb een andere luchtmassameter geprobeerd zonder resultaat. Luchtfilter nog zgan. Verdeelkap nog goed.

modfreak
                      Deelnemer
                        CaliAndre

Bedankt voor de antwoorden.

Het probleem is nu erger, auto wil niet meer stationair draaien.
                          Zolang je rijdt is er niets aan de hand maar als je even moet stoppen
                          moet je ff handig zijn met tussengas en remmen tegelijk.

Stel: ik rij gewoon 50 en druk de koppeling in, het toerental zakt langzaam
                          naar ong 1000, dan gaan de controlelampjes branden en valt het toerental snel naar nul.

Ik lees via de link van Modfreak dat het wel de bobine kan zijn. Helaas heb ik een reservebobine
                          verkocht :( Dus daar moet ik nog even aan zien te komen..

Maar kan het niet de stappenmotor zijn?

modfreak
                          Deelnemer

ik denk dat je een gescheurde slang hebt tussen je stappenmotor en inlaatspruitstuk
                            (klein stukje slang)

CaliAndre

Ik heb de bobine vervangen maar helaas geen verbetering.
                              Het probleem is er nog altijd.
                              Ik weet dat de garage tijdens de apk de potentiometer heeft versteld.
                              Ik heb deze terug gezet en vastgezet net voordat ie klikt. Neem aan dat het zo hoort.

Verder de ontsteking nog nagekeken, geen rare dingen opgemerkt.

@Modfreak
                              : weet je hoe onbereikbaar de stappenmotor is? ;) Maar is het niet zo dat
                              de motor dan valse lucht krijgt en harder gaat lopen?
                              Zou het kunnen checken maar dan moet de auto ff op bokjes…

Snap er niets van, de motor loopt verder prima en trekt als een lier!

modfreak
                              Deelnemer

ja ik weet hoe onbereikbaar die ik, maar ik neem aan dat de bedrading bij jou nog standaard is dus lijkt me van boven de auto nog goed te doen.

heb je geen storings lampje die aan gaat??
                                ik denk dat ie een arm mengsel moet aangeven. co pot laag.
                                in ieder geval als je de slang van de sfi box af trekt valt die motor uit hou je de motor op toeren gebeurt dat niet.
                                dan gaat de ecu de basis map proberen bij te regelen naar een rijker mengsel,
                                ik denk dat er een scheur in zit.
                                ohja check ook even het vacuum slangetje tussen inlaat en benzine damp recirc. klep zit op het inlaat spruitst.

CaliAndre

Klopt, auto is praktisch standaard, geen geknoei met bedrading geweest.

Arm mengsel zou kunnen, maar de auto trekt wel goed?
                                  De boardcomputer gaf laatst wel erg rooskleurige waarden op de snelweg, erg zuinig? Te zuinig?

Die lange slang vanaf de SFI box kan ik ff checken, die kleine slang aan de stappenmotor wordt
                                  dan op gevoel even checken.

Eh, vacuumslangetje? Waar zit die ongeveer op het spruitstuk?

Ik googlelde ook iets van: vacuumvervroeger?

CaliAndre

Heb de slangen van de stappenmotor gecontroleerd, de korte en de lange naar de SFi.
                                    Voor zover ik het kan zien en voelen lijken deze niet gescheurd, lek o.i.d.

Heb de potentiometer wat verzet zodat ie gelijk klikt als de gaskabel beweegt.

Alles helaas zonder restulaat… :mad:

modfreak
                                    Deelnemer

koude start sfi slang dicht knijpen ook proberen remmen reiniger bij koud start flink vol te spuiten. wel even na smeren met wd-40 anders wordt ie schraal

oh ja als je voor de motor staat rechts van het brandstofrail zie je een vierkant blokje met 2polige connector erop.
                                      dat slangetje checken wat naar het gasklephuis gaat.

modfreak
                                      Deelnemer

probeer de slang met koudstart dicht te knijpen.

of met koudstart vol met remmen remmenreiniger te spuiten.
                                        even na smeren met wd-40.

tankdamp klep zit rechts van het brandstofrail. (bakzijde)

CaliAndre

Ik wil de stappenmotor graag vervangen maar kom d’r niet bij.
                                          Heb mooie oprijbokjes, maar de Cali is zo laag en wil daar niet op!
                                          De garagekrik dan maar, hoogste stand en ik durf er niet onder omdat ik bijna
                                          met m’n neus tegen de bodem komt. :(

Gisteren bleef de motor net lopen, zij het stotterend en pruttelend. Ik kneep
                                          de lange slang vd SFi box naar stappenmotor dicht en geen verschil!

Het blijft behelpen met zo’n lage auto. De garage had geen tijd en ik weiger
                                          een afspraak te maken (€€€).

Heeft iemand toevallig een brug in de buurt van 9601? :angel

GlennGSI
                                          Deelnemer

gewoon opkrikken en een paar goede bokken eronder.. dan is het best te doen :) Spreek uit ervaring met me ouwe E kadett GSi 16v..

CaliAndre

Toch maar naar de garage geweest en heb zelf een stappenmotor meegenomen.
                                              En voila, het loopt weer mooi stationair! :D

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.