Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Koppeling ‘luistert’ soms niet
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 februari 2021om 18:54 door 22voeter.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2021 om 10:06 #18407086
Beste leden,
We hebben een Opel Astra 1.4 turbo uit 2010, 110k op de teller op dit moment. Een hele fijne auto waar we graag in rijden.
Er is echter een probleem dat zich af en toe voordoet met de koppeling. Soms komt dat 3x in een week voor, en soms duurt het maanden voor het zich weer voordoet.Op het moment dat je de koppeling volledig ingetrapt hebt, dan koppelt hij toch een beetje. Het is dan bijvoorbeeld niet mogelijk om de pook in de eerste versnelling te zetten vanuit de vrij, of het uit de versnelling halen van de pook lukt niet/gaat heel zwaar. De auto lijkt dan alsof hij een automaat heeft; hij wil toch rijden en je moet de voet op de rem houden anders komt hij ongewild in beweging. Hij ontkoppelt dus niet helemaal terwijl je het pedaal tot de bodem ingetrapt hebt.
Vervolgens even de motor uit en aan en dat doet hij het weer normaal.
Het gebeurd eigenlijk alleen op vervelende momenten; in file rijden of op het moment dat je ergens achteruit wil inparkeren.
Het koppelingspedaal komt wel gewoon omhoog, de druk valt dus niet weg en de koppeling blijft ook niet op de bodem liggen.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn, of ervaring met dit beeld? Ik hoor het graag!
alvast bedankt!
1 februari 2021 om 14:49 #18407275Dit wordt ook wel ‘plakkende koppeling’ genoemd, daar zou je eens op kunnen zoeken.
3 februari 2021 om 12:33 #18407424Bedankt, ik heb even gekeken. Deze klachten kwam ik in mijn zoektocht eerder ook al tegen. Echter wat ik lees is dat bij deze situaties het koppelingspedaal niet terugkomt en op de grond blijft liggen. Dat heb ik dus niet, het pedaal komt gewoon weer omhoog als je je voet omhoog haalt.
het probleem bij ons is dus dat ondanks dat je het pedaal tot op de grond indrukt, er soms toch gekoppeld wordt. Lichtjes weliswaar, maar voldoende om in of uit de versnelling te gaan bemoeilijkt wordt of voldoende om de auto te laten bewegen. Als je op de rem trapt slaat de motor af door het koppelen bij te lage toeren.
De garage adviseerde het vervangen van de koppeling. Zou dat het probleem moeten verhelpen?
alvast bedankt.
3 februari 2021 om 17:47 #18407438Als de koppeling niet helemaal vrij komt ligt dat toch aan het hydraulische systeem, er kan te weinig olie of lucht in de koppelings plunjer zitten (die druk je in het het pedaal), De cilinder maakt dan de slag niet helemaal af, en blijft de plaat tegen het vliegwiel schuren. Vreemd is wel dat het soms wel en soms niet voorkomt, zit er automatische verstelling op het pedaal? Er zijn systemen welke zichzelf instellen (tandje verder klikken) als de koppeling iets gaat slijten.
3 februari 2021 om 18:02 #18407440goeie vraag, dat moet ik even uitzoeken.
is dat ergens aan af te lezen of ergens na te gaan?3 februari 2021 om 18:54 #18407442[quote quote=18407440]goeie vraag, dat moet ik even uitzoeken. is dat ergens aan af te lezen of ergens na te gaan?[/quote]
Er is hier vast wel een Opel monteur die dat weet, en er dagelijks mee werkt.
Als hobby sleutelaar zit ik nog bij de vorige generatie Opels.. Maar kijk eens onder de motorkap, potje met vloeistof nog vol? Zie je wat bewegen als je koppelt, misschien zit er wat los op overbrengings mechanisme. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.