koppeling en vliegwiel vervangen Z22YH + F23 bak

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum koppeling en vliegwiel vervangen Z22YH + F23 bak

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18347109
    djpauluz
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2017

      Beste forumleden,

      Voor de vakantie al het gevoel dat er iets niet lekker zat bij mijn koppeling en vliegwiel omdat hij toch wat lawaai maakte bij het starten en uitzetten.
      Nu tijdens de vakantie opeens mij druklager duidelijk hoorbaar bij het opkomen van de koppeling vooral bij file rijden en tijdens het rijden toch wel wat extra trillingen in de auto. Omdat nu toch de bak er achter weg moet heb ik besloten alles te vervangen. Na veel zoeken is het gelukt om een mooi lijstje onderdelen te krijgen voor een redelijk scherpe prijs:

      LUK twee massa vliegwiel
      LUK Koppeling set + druklager
      Nieuwe bouten voor het vliegwiel
      Nieuwe krukaskeerring
      2 Liter bak olie van eurol + dot4 voor de koppeling

      Dit alles samen voor 616 euro lijkt me niet slecht.

      Nu heb ik eigenlijk nog wel een paar vraagjes:

      * Kan de bak er achter weg zonder het subframe te demonteren? Het lijkt aardig krap aan de onderkant

      * Is er nog iets speciaals nodig om het nieuwe twee massa vliegwiel te monteren? (kan deze zo uit de doos erop of moet hij nog afgesteld worden o.i.d?)

      * Zijn er verder nog dingen waar je om moet denken bij het demonteren / monteren

      Ik heb wel eerder een koppeling vervangen bij mijn oude laguna 1.9DCI maar dat was totaal anders en die had al een vast vliegwiel. Toch wil ik het bij de Opel ook graag zelf doen omdat dit aardig wat in de kosten scheelt. Ben aan een dag brug huren maar 75 euro kwijt i.p.v de 400 euro die de garage vraagt voor het monteren. Maar als het te moeilijk is laat ik het liever doen want ik wil geen fouten maken.

      Ik heb ook nog een nieuwe baksteun voor de achterzijde die ik er nog niet op heb kunnen zetten omdat de bouten op de kop door het subframe zitten en er geen plek was om ze er zo uit te halen dus is dit een mooie kans om deze ook gelijk te vervangen.

      #18347128
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Subframe moet eronder uit.

        Vliegwiel kan je zo monteren, zelfde als met een vaste.

        Weet niet of je een zelf stellende drukgroep krijgt, zo ja heb je daar wel officieel “speciaal” voor nodig om hem gelijkmatig aan te draaien t.o.v het vliegwiel, zodat hij niet met montage verkeerd opstelt.

        Bak olie zou ik bij Opel kopen, daar kunnen ze beter tegen!!

        #18347136
        djpauluz
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 May 2017

          Bedankt @opeltje17 dan is het opzich prima zelf te doen. We gaan het toch met 2 man doen dan en in een garage waar al het gereedschap aanwezig is dus dat moet lukken.

          #18347142
          dappie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2008

            Opeltje17, is dit bij elke Vectra c zo, dat bij een koppeling wissel het sub-frame er onder uit moet ?
            Mijn koppeling duurt ook niet zo lang meer ben ik bang, en dacht dat ik alleen de bak te demonteren, het gaat om
            Een 1.8 GTS

            Vr,gr, jac.

            #18347145
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              [quote quote=18347142]Opeltje17, is dit bij elke Vectra c zo, dat bij een koppeling wissel het sub-frame er onder uit moet ?
              Mijn koppeling duurt ook niet zo lang meer ben ik bang, en dacht dat ik alleen de bak te demonteren, het gaat om
              Een 1.8 GTS

              Vr,gr, jac.

              [/quote]

              Jep, anders past de bak er niet tussendoor.

              #18347147
              dappie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 July 2008

                Dat hebben ze dan mooi gemaakt, ik weet nog wel dat de e-kadett,s een luikje hadden, dit was echter mooi gemaakt,
                En nu moet het hele sub frame er onder uit met motor en al, dat is toch puur een klus :negative:
                Weet je dit zeker? Dit word dan toch een klus voor op een brug dan.

                Vr,gr, jac.

                #18347149
                djpauluz
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 May 2017

                  @dappie de motor hoeft er niet uit hoor. Deze kan je met een speciale balk vast zetten onder de motorkap zodat hij daar aan blijft hangen. Vervolgens kan je alles aan de onderkant los halen. Eerst steekassen en veerpoten e.d los dan subframe los en laten zakken en dan de bak los en er achter weg tillen. Een brug is wel een must bij deze klus.

                  #18347153
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Dat is bij nagenoeg alle auto’s dat het complete subframe of een gedeelte ervan aan de kant moet om de bak te kunnen demonteren.

                    Motor kan uiteraard blijven hangen.

                    Alleen even kijken wat je met je stuurhuis doet.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.