koppakking opel insignia 2009

Forumindex Forums Modellen Insignia koppakking opel insignia 2009

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18452954
    koekeroe
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 June 2021

      hallo

      ik had problemen met mijn verwarming   , later bleek dat mijn koelvloeistof ver onder niveau zat  , deze bijgevuld  en nu blijkt dat mijn niveau  weer onder niveau  gezakt is

      volgens anwb  ligt het aan mijn koppakking  en lekt daardoor mijn koelvloeistof weg , op zich raar want mijn motor vertoont geen rare fratsen  ( heb gewoon normale trekkracht  , motor stottert  niet , loopt netjes stationair , temperatuur meter loopt op naar max 90 graden waar hij bij warme motor gewoon op blijft staan , geen abnormale rook  )   , man van anwb zag wel wat lekkage liggen ?

      anwb had wel iets gemeten met mengsel niet goed of zoiets  , hij gaf het advies om met de auto even een goede en lange rit te maken  , ik ben naar brabant geweest dus heb 2 x 112 km snelweg gereden om even flink in de toeren te blijven rijden ( schakelen tussen de 2500 en 3500 toeren )

      hij had ook mijn motorstoringlampje gewist  en was netjes uit  maar is nu weer gaan brengen , hij hoorde ook mijn koolstof filter tikken , verder kreeg hij geen storingsmeldingen

      klinkt dit als een koppakking ?

      heeft iemand enig idee wat er met mijn auto ( motor ) mis kan zijn

      mocht de koppakking wel vervangen moeten worden  heeft dan iemand een idee wat zou mij dat zou  gaan kosten ?

      insignia 2009 1.8  ecotec  handgeschakeld  6 versnellingen  benzine

      #18452955
      SvenVenema
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 January 2022

        Om te kijken waar de lekkage zich bevind, kan je het beste een druktest uit laten voeren. Je zet een andere dop met lucht aansluiting op je expansievat en zet er luchtdruk op met een compressor. Dit zorgt ervoor dat je koelsysteem onder druk komt te staan. Je zou dan lekkages moeten zien. Kan altijd nog een inwendige lekkage zijn, maar zoals je zei zag je geen overmatig rook uit je auto komen. Na hoeveel kilometer moet je weer bijvullen en hoeveel?

        #18452962
        koekeroe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 June 2021

          hallo sven bedankt voor je reactie

          ik ben op auto gebied niet technisch genoeg om helemaal te begrijpen wat je bedoelt

          ik had het reservoir vorige week zaterdag met anderhalve liter bijgevuld ( was bijna leeg ) en gisteren heb ik er  de rest van een half flesje bijgevuld in het bijzijn van de anwb   , afgelopen week  heb er denk ik 5 x 15 km mee gereden

          heb vandaag denk ik 260 kilometer gereden  zonder  motor problemen  , heb wel even gekeken hoever het reservoir was  zag geen verschil met gisteren  , er stond uiteraard druk op het reservoir en het was goed heet toen ik de dop los draaide

          ik weet niet of je iets aan deze info heb

           

          #18452965
          SvenVenema
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 January 2022

            Hoi koekeroe,

            Ik ben ook niet heel ervaren op technisch gebied, maar met mijn beetje kennis probeer ik te helpen. Het is trouwens altijd goed om extra info te geven.

            Even in het algemeen: je koelvloeistof niveau daalt om de zoveel km. Dit houdt in dat er lekkage is. De meest aannemelijke situatie is dat de lekkage uitwendig is, aangezien het grootste deel van de koelvloeistof zich hier bevindt. Met uitwendig bedoel ik buiten de motor (het blok). Om te kijken waar de lekkage uitwendig zou kunnen zitten, kan je een druktest doen. Zoals ik eerder had omschreven kan je het hele koelsysteem op druk zetten en kijken of je ergens koelvloeistof ziet lekken. Tussen 1 en 2 bar is voldoende, niet meer. Als je hier niks ziet, zal de koelvloeistof waarschijnlijk lekken naar je cilinders (lekke koppakking). Je zou dan meer rookontwikkeling moeten zien, maar dat was in jouw geval niet zo gaf je aan. Je kan dit ook uitsluiten door te testen of er uitlaatgasdampen in je koelvloeistof zitten. Hier kan je test kitjes voor halen. Ook zou je luchtbellen in je expansievat kunnen zien als je koppakking lek is. Als je dit hebt gecheckt kunnen we verder kijken!

            #18452967
            koekeroe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 June 2021

              hallo

              ik heb geen compressor of iets degelijks om druk te kunnen maken en ook geen ventiel of dop met ventiel  , moet de motor warm zijn als ik wil kijken of er luchtbellen in het expansie vat zitten ?

              even een vraag tussendoor  een maand of 3  geleden is er een nieuwe thermostaat ingezet  heeft dat nog invloed op het huidige gebeuren  , en weet jij toevallig ook of er een sensor op het expansievat zit die het niveau doorgeeft aan de boord computer  want op zich vind ik het ook wel raar dat ik geen melding kreeg toen het expansie vat onder niveau zat

              ik vind het ook raar dat sinds vorige week na het bijvullen van de koelvloeistof  het motormanegement lampje is gaan branden

              #18452971
              SvenVenema
              Deelnemer
                Lid sinds:
                15 January 2022

                Hoi Koekeroe,

                Wat is het kenteken van je auto?

                Je kan ook gewoon bij een warme motor de auto stationair laten draaien en kijken voor lekkages, alleen zal de druk niet zo hoog zijn in het systeem dan als je het met een compressor doet. Ook hoeft de auto niet perse warm te zijn om luchtbellen in je expansievat te controleren. Hoezo is er 3 maanden geleden een nieuwe thermostaat ingezet? Niveausensor zou ik niet weten, kan wel even bij onderdelen kijken als ik je kenteken heb.

                Aangezien je een leek bent en het motormanagement lampje brandt, raad ik aan om hem naar de garage te brengen. Daar zouden ze een lektest kunnen doen en de auto uitlezen. Nu hoor je van de anwb dat de koppakking lek is, zonder een diagnose. Ik heb zelf een obd2 scanner besteld, komt volgende week binnen als het goed is. Ik weet niet waar je in de buurt woont, maar anders zou je even langs kunnen komen (Friesland), kan ik hem uitlezen.

                #18452989
                koekeroe
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 June 2021

                  hoi

                  kenteken is 45-spk-6

                  het is wat jij zegt ik heb als leek zijnde  de apparatuur  ,en de kennis niet

                  het lijkt mij inderdaad ook beter dat ik het maar in een garage laat bekijken  , en even langs komen zal een hele reis worden  omdat ik in regio leiden zuid holland woon

                  misschien kan jij nog wel checken of ik een sensor op het expansie vat  hoort te hebben

                  rest mij nog te zeggen bedankt voor je tips en uitleg  ik had het ook liever zo via een forum op willen lossen  , misschien reageert er nog iemand uit mijn buurt

                  #18452993
                  SvenVenema
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 January 2022

                    Hoi Koekeroe,

                    Dat lijkt me inderdaad het meest verstandige om te doen. Weet je ook dat het goed gebeurt. Ik had nog even online gekeken en kwam expansievaten tegen met en zonder sensor, dus het is goed mogelijk dat jij ook een expansievat zonder sensor hebt. Je zou altijd nog even kunnen kijken of er niet ergens een losse stekker en of je expansievat onderop geen zwarte sensor heeft, dan weet je dat ook zeker. Veel succes!

                    #18453058
                    koekeroe
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 June 2021

                      hallo sven

                      mijn buurman zag van de week de anwb staan en hij vroeg wat er was enz .

                      hij bood net aan om zijn obd2  v311a  uit te lenen om uit te lezen   , bij het uitlezen kwam er maar 1 storing te voorschijn en dat was de p0171 met de tekst systeem te lean  , voor de rest geen storings codes

                      ik dacht ik laat het je toch nog even weten

                      #18453607
                      Insigniauser
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 November 2014

                        @Koekeroe: Check mijn post mbt P0171 storing in je andere topic.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.