Koelwater verlies

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Koelwater verlies

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18347523
    FirstOpel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 June 2014

      Onze Opel 1.4 Eco benzine uit 2013 met iets meer dan 90.000 kilometer begint steeds meer koelwater te verliezen.
      Toen wij hem kochten is in het eerste jaar naar gekeken en niets bijzonders gevonden. Dit resulteerde tot heden dat de garage (gratis) twee tot drie keer per jaar iets van 0,4 liter bij vulde aan koelwater. Dit kwam overeen met de onderhoudsbeurten (15.000 en 30.000)
      Echter de laatste maand gaat het wel erg snel en is gezocht naar de lekkage. Nu blijkt dat de auto koelwater lekt op de retourslang van het expansie vat. Dit is door de garage opgelost. Maar ik ben bang dat er toch een ander probleem is. Het expansievat begint nu te lekken op de onderste slang (dikke) en door de behoorlijke druk die in het vat zit gaat het nu redelijk snel naar beneden het koelwater niveau. De onderste slang staat ook altijd vloeistof boven en drukt daardoor meer uit het vat.
      Wat mij nu maar de jaren hiervoor (vanaf begin) ook wel eens opviel is dat als je een langere rit heb gereden dat je in de kop wel eens geborrel hoorde van kokend koelvloeistof (heel kort, paar seconde) na het uitzetten van de motor. Dit wordt nu wel meer maar zeker niet altijd. Is hier ervaring mee, bijvoorbeeld expansievat dop is niet meer goed (laat teveel drukopbouwen) of expansievat waarvan het leidingwerk te makkelijk gaat lekken ?
      Het gaat om motorcode A14NEL of moet ik alvast gaan voorbereiden op hogere kosten.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.