koelprobleem Astra J 2015

Forumindex Forums Modellen Astra koelprobleem Astra J 2015

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18384655
    de RRik
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 August 2020

      Hoi allemaal

      ff voorstellen : ik heet Erik, ben uit België, en rijd sinds begin 2016 met een Astra J sportstourer 14 turbo met 120 pk, nieuw gekocht en intussen net geen 100.000 km op de teller

      ik zou hier mijn probleem willen voorleggen, het is tot nu toe een mysterie

      onlangs merkte ik dat de koelvloeistof overkookte via de vuldop van het expansievat, de temperatuurmeter gaf nooit hoger dan 90° aan, de boordcomputer gaf nooit een melding

      uit onderzoek bleek dat de koelleidingen aan de kant van de thermostaat amper warm werd, terwijl de andere kant echt heet werd, de koelvloeistof circuleerde dus schijnbaar niet

      diagnose gaf geen foutmeldingen

      vermoedelijk een kapotte thermostaat, dus een nieuwe gestoken

      omdat ik het niet helemaal vertrouwde heb ik alles goed in de gaten gehouden

      het koelwater werd nog steeds heet en kookte nog steeds over via de vuldop, helaas heeft de nieuwe thermostaat dus geen oplossing gebracht

      de garage vond nog steeds geen meldingen via diagnose, en wist het zo direct ook niet

      heb dan de oude thermostaat open gewerkt, zodat er zeker circulatie zou zijn, tijdelijk opgelost

      sindsdien krijg ik na n kwartiertje rijden, waarbij de naald van de temperatuurmeter langzaam naar 80° of 90° stijgt en dan begint te zakken, de melding “AC uitgeschakeld wegens te hoge motortemperatuur”, de AC werkt dan niet meer, de naald van de temperatuurmeter zakt naar 0, en de ventilator van de radiator gaat permanent op hoogste snelheid draaien, en de parkeerhulp werkt niet meer

      door metingen met n lasertemperatuurmeter vastgesteld dat de temperatuur van de motor niet hoger is dan 80°, en de leidingen van de koelvloeistof nergens hoger dan 70°

      diagnose geeft geen foutmeldingen

      is er iemand die tips heeft om dit mysterie op te lossen?

      welk doel heeft het contact dat in de thermostaat zit?

      langs de achterkant van de motor zit er ook nog n sensor, die sterk lijkt op de temperatuursensor die rechts (als je voor de auto staat) zit, waarvoor dient deze sensor?

      ik hoop hier iemand te vinden die me verder kan helpen

       

      met vriendelijke groeten, Erik

      #18384774
      the-duke
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2007

        Misschien zit er wel de verkeerde koelvloeistof (en niet de speciale dexos met hoog kookpunt) in of houdt je dop de druk niet meer goed vast (doppen gaan wel eens kapot, zie je niks van), in beide gevallen gaat de vloeistof die erin zit koken, omdat het kookpunt verlaagd.

        De temperatuurmeter is een rare, zodra hij bedrijfstemperatuur heeft bereikt, staat ie op 90 graden (of 88, verschilt beetje per auto soms), maar dat wil helemaal niet zo veel zeggen. Dat betekent dat ie minimaal die temperatuur is. Stiekem loopt de temperatuur door tot ongeveer 103 of 108 graden, ik weet het niet meer precies “voor het milieu”, auto heeft daarom geen EGR klep nodig. Pas als je de motor zwaar belast, gaat de ECU de thermostaat verwarmen (daarom zit er een stekker op) en gaat hij eerder open, zodat hij draait op ongeveer 90 graden.

        Ik heb volgens mij wel eens het hele verhaal van mijn auto in detail op dit forum gezet, want ik heb dat allemaal ontdekt toen mijn thermostaatvewarming kapot was.
        Ben benieuwd wat je allemaal ontdekt.

        Gr,
        The Duke

        #18384782
        Koffie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 November 2019

          [quote quote=18384655]uit onderzoek bleek dat de koelleidingen aan de kant van de thermostaat amper warm werd, terwijl de andere kant echt heet werd, de koelvloeistof circuleerde dus schijnbaar niet[/quote]
          Is dit aspect wel opgelost met de nieuwe thermostaat?

          Raakt de koelvloeistof ook bij matige motorbelasting aan de kook, of alleen bij zware belasting of lage snelheid?

          Een ander onderdeel dat voor de circulatie zorgt is de waterpomp. Is die nog goed?

          #18384826
          juruca
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 January 2005

            Bij mijn astra staat de naald van de koelvloeistof meter altijd op 90 Degc.

            Als ik me niet vergis is het contact op de thermostaat geen contact maar een verwarmings element.

            Indien er veel vermogen wordt gevraagd wordt het verwarming element ingeschakeld(klep gaat verder open) om alvast extra koelvoeistof door de motor te sturen.(pre-acting)

            Suc6

             

            #18384833
            Koffie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 November 2019

              [quote quote=18384826]Bij mijn astra staat de naald van de koelvloeistof meter altijd op 90 Degc.[/quote]
              [quote quote=18384774]De temperatuurmeter is een rare, zodra hij bedrijfstemperatuur heeft bereikt, staat ie op 90 graden (of 88, verschilt beetje per auto soms), maar dat wil helemaal niet zo veel zeggen. Dat betekent dat ie minimaal die temperatuur is. Stiekem loopt de temperatuur door tot ongeveer 103 of 108 graden ..[/quote]
              De naald staat zelfs nog iets eerder op 90 °C, in ieder geval bij VAG:

              78 – 103 °C
              https://www.briskoda.net/forums/topic/389032-coolant-temperature-high-around-90-c/

              75 – 107 °C
              https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9371671-Coolant-temperature-gauge-Stabilized

              #18385099
              de RRik
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 August 2020

                Bedankt voor jullie reacties

                Nu weet ik dus ook wat dat ding is op de thermostaat en waar die voor dient

                De koelvloeistof die er in zit is de juiste, en de dop is ook niet kapot

                De nieuwe thermostaat heeft geen oplossing gebracht, die ging nog steeds niet open, waardoor de koelvloeistof niet circuleerde, heet wordt en dan overkookt langs de vuldop, zonder dat de temperatuurmeter hoger dan 90° gaat

                Met de open thermostaat is er circulatie en wordt de koelvloeistof nooit echt heet of kookt over

                Wel doet de temperatuurmeter vreemd, die stijgt tot 80° of 90°, zakt dan om bij ongeveer 70° naar “0” te vallen en dan krijg ik de melding “AC uitgeschakelt wegens te hoge motortemperatuur” en de ventilator gaat op hoogste stand draaien, zonder dat de temperatuur echt boven 80° komt

                Nazicht van de waterpomp is de volgende stap

                #18462361
                Engee
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 November 2007

                  Heeft iemand toevallig een oplossing voor dit probleem gevonden?

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.