Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Koelprobleem 2.0E
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 september 2014 om 19:53 #17267885
Ik heb een eigenaardig probleem met mijn koeling.
De motor is volledig gereviceerd en loopt weer als een nssimachine in mn kadett.De temp loopt op tot het rode, en de thermostaat gaat niet open.
Meerdere malen op verschillende manieren ontlucht, 3 thermostaten getest (ook gaatje in geboord)
En mn slangen 10x gechecked. Al mn koelslangen zijn overigens nieuw en goed aangesloten.Ik heb een dubbelwerkende thermostaat, met dus n injectie thermostaathuis.
Voor de revicie had ik dit probleem ook al, (jaar of 4 terug) en dit heb ik toen opgelost door t systeem iets anders aan te sluiten en een enkelwerkende thermostaat te plaatsen. Nu is mijn kadett zelf, en de motor werkelijk weer als nieuw, en wil ik de boel dus weer hebben zoals het hoort.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de thermostaat wel open daat (dat moet ook haast wel gezien de watertemp) maar het achterste kanaal niet wordt afgesloten. De onderste koelslang blijft koud, en de rad. ook.
Echter als de thermostaat dus de kort zou zijn, zou dit probleem inmiddels wel bij 1000-en mensen voorgevallen moeten zijn en ergens op internet te vinden. Helaas is dit dus nirt zo, en hoop ik dan iemand hier nog een idee heeft.
Meter is gewoon goed, water boven in de rad word 79 graden (stilstaand water, dus in de motor is het nog veel warmer) en de thermosraat zit ook gewoon goed gemonteerd.
Iemand suggesties?
1 september 2014 om 20:20 #18251185Ik ontlucht m’n koelsysteem (ook injectie) met m’n neus omhoog, zodat de radiator het hoogste punt is. Heb je de
inbus op het thermostaathuis ook al ontlucht?
Als je meter in’t rood staat, kan je dan evt. met een infraroodthermometer de echte temperatuur controleren
van je thermostaathuis? Misschien gewoon je spanningsstabilisator van je instrumenten die stuk is.
Succes!2 september 2014 om 18:04 #18251186Zoals ik al aangaf is lucht het probleem niet. Ook is de temp meter wel in orde want als ik de boel ombouw naar een enkel werkende thermostaat werkt het wel.
Helaas heb ik dit alles al geprobeerd :(
3 september 2014 om 10:39 #18251187Dan is het problreem dat de zaak niet goed ontlucht word.
Dus opnieuw de goede/juiste nieuwe thermostaat er in, dan de zaak goed ontluchten.
Normaal kan een kind de was doen…………
Achteraf kun je pas zeggen wat de oorzaak was. ;)3 september 2014 om 14:25 #18251188Kun je een paar foto’s neerzetten? maken soms een hoop duidelijk.
3 september 2014 om 15:01 #18251189Zit die veer ook in de slang die van de waterpomp, naar thermostaathuis loopt?
Vaak zit deze er niet in, of is verkeerd gemonteerd.3 september 2014 om 19:53 #18251190Slangen zijn nieuw, en dus ook met veer. (de darm)
Foto kan ik even opzoeken, maar de slangen zitten echt goed, dat kan niet anders. :(
4 september 2014 om 09:52 #18251191Zou me verbazen dat je die voorgevormde slangen verkeerd plaatst. Heb je de openingstemperatuur van die thermostaat?
Normaal rond de 90°, dan pas begint hij open te gaan. Dat moet je zien als je je motor warmdraaid met geopende radiatordop.
Je ziet dan eens je thermostaat opent het water stromen. De koelomloop is volgende: Warm water komt uit je thermostaathuis (onder extra luchtschuif) via die horizontale
darm naar de bovenkant radiator, gaat onderaan (gekoeld) via de verticale darm naar boven naar het deksel van je thermostaathuis waar het via de korte (veer)darm naar
de waterpomp gaat en zo je blok in om via de cyl.kop weer het thermostaathuis in gaat. Probeer een injectiemotor nooit zonder thermostaat te laten draaien, die schijf op
je thermostaat van 35mm sluit bij warme motor de omloop af zodat het hete water wel door de koeler moet. Verder: ontluchten kan ook via die darmpjes naar je gasklep,
spanning en staat van je V-riem is belangrijk, ik veronderstel dat je radiator reeds gecontroleerd is. Eens je thermostaat volledig open staat word de verticale darm ook warm.
Hou ons op de hoogte!5 september 2014 om 10:39 #18251192De temperatuur is uit mn hoofd 88 graden. De stroming moet inderdaad zichtbaar zijn (dat zie je dus ook duidelijk als je het systeem aansluit met een enkelwerkende thermostaat) wat ik reeds geprobeerd heb.
De omloop is mij ook bekend, evenals het niet verkeerd kunnen plaatsen van de slangen (en heb het uiteraard dubbel gecheckt omdat je toch een oorzaak zoekt)
Radiator is gereviceerd, en heeft na revicie nog geen jaar gereden. Die is dus perfect.
Waterpomp werkt ook naar behoren, alleen zou ik de spanning van de v-snaar nog even kunnen controleren. (die zal ook wel iets opgerekt zijn na de motorrevicie, want hij is nieuw)Zonder thermostaat draaien heb ik nog nooit gedaan, want dan klopt de hele omloop van het water idd niet. Dan zou het warme water uit je blok gelijk de waterpomp in gezogen worden, en dus nog meer opwarmen.
Het vreemdste is nog dat dit absoluut niet de eerste CIH is die ik heb aangesloten/gereviceerd heb, en dit probleem nog nooit heb gehad.
Wat ik dus ga doen is inderdaad nogmaals ontluchten (neus omhoog e.d. is al geprobeerd) want verder kan het weinig zijn.De verticale darm (onderste) wordt dus NIET warm, dus er is echt geen omloop van het water..
5 september 2014 om 14:05 #18251193Ik zit ineens te denken…
Een 2.2 en 2.4 kop, heeft GEEN bypass kanaal voor in de kop bij het thermostaathuis..
Een 2.0 wel toch?Daarnaast, een 2.2 of 2.4 thermostaathuis heeft daarom een soort interne/eigen bypass?
Heb jij dan niet een 2.4 thermostaathuis met eigen bypass, EN het kanaal in de kop van de 2.0? waardoor je eigenlijk een dubbele bypass krijgt?Of ben ik nu helemaal in de war met zaken? ik probeer hard op mee te denken.
En brutale vraag: waarom eigenlijk niet gewoon het orignele 2.0 koeltraject met enkelvoudige thermostaat, als je aangeeft dat dat wel gewoon goed werkt?
5 september 2014 om 19:51 #18251194Vluggejaapie doet zijn naam eer aan. ;)
Een thermostaathuis van een 2.2/2.4 past niet op een 2.0, of andersom.
:thumb
5 september 2014 om 20:04 #18251195Een enkelwerkend systeem is alleen mogelijk door slangen te verknippen/verleggen omdat je het systeem totaal anders aan moet sluiten.
A: dit is geen porem en B: het moet gewoon origineel en mooi zoals de rest van de auto.Optie 2 zou dan zijn een thermostaathuis van een carb motor, alleen mijn injectie huis heeft nog 2 extra sensoren in het huis zitten voor de injectie, dus dat gaat hem niet worden.
6 september 2014 om 16:53 #18251196AnoniemLid sinds:
1 January 1970De thermostaat sluit dus niet goed af… zie pics. het water volgt de weg met de minste weerstand en dat is helaas niet door de radiator.
http://www.mantablog.nl/wp-content/uploads/defektes-Gehaeuse.jpg
http://www.mantablog.nl/wp-content/uploads/Thermos-Mass.jpg12 september 2014 om 19:18 #18251197@jethro wrote:
Vluggejaapie doet zijn naam eer aan. ;)
Een thermostaathuis van een 2.2/2.4 past niet op een 2.0, of andersom.
:thumb
Rij al jaren met injectie en thermostaathuis van een 2.0 op de 2.2. Gaat dus wel.
Paspennen afslijpen, en 1 gat boren en draad tappen voor het thermostaathuis. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.