koeivloeistof reservoir leeg

Forumindex Forums Modellen Corsa koeivloeistof reservoir leeg

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232860
    henksplinter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 October 2010

      Vanochtend hoorde ik water ‘borrelen’ en ben onder de motorkap gedoken: het koelvloeistof reservoir was leeg.

      Ik heb het gevuld met water en ben gaan rijden (+- 20 km) en de temperatuur bleef stabiel. Aangezien ik naar Arnhem moest (vanuit Groningen) ben ik toch maar thuis gebleven, want ik vertrouwde het niet.

      Onlanks is de D-riem + waterpomp vervangen. Kan dit een oorzaak zijn? Degene die het heeft gedaan heeft de oude koelvloeistof weer gebruikt en wellicht een halve liter ernaast gegooid…

      Hoe kan ik zien dat de koppakking kapot is? En wat zijn de geschatte kosten voor een nieuwe?

      De laatste 3 dagen stotterde de auto in het begin van wegrijden. Water in de cilinders?

      Ik baal er nu wel van dat ik de auto heb laten doen (d-riem en waterpomp) door een beun…

      Kan iemand mij advies geven?

      Een balende Corsa-rijder…

      Auto: Corsa B 1997 1.4 8v

      #17818595
      bluethunder
        Lid sinds:
        19 June 2009

        ik zou het nog effe aankijken of het nivo nu hetzelfde blijft,want ik denk dat er nog lucht in het koelsysteem heeft gezeten omdat je zegt dat je pas d-riem en waterpomp hebt laten doen

        #17818596
        henksplinter
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 October 2010

          Dus misschien is er niets aan de hand?

          Kan er ook koelvloeistof verdwijnen alleen wanneer de motor draait? Dus dat het door de (lekke) koppakking gaat?

          Dan blijft het peil ook gelijk wanneer ie stil staat, toch?

          #17818597
          Dolby
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 May 2008

            Kijk maar eens goed op eventuele lekkages. Het kan als je koppakking pakot is ook via de uitlaat eruit komen. Maar dan zou we wel witte rook uit moeten komen normaal gesproken. Maar het zou zeker kunnen. Hoop het eigenlijk niet voor je. Is namelijk een duur grapje.

            #17818598
            henksplinter
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 October 2010

              Roken doet de auto wel wanneer het koud is, maar dat zie ik andere opels ook wel doen. Het is niet zo dat er een flinke pluim achter hangt.

              Kun je ook een indicatie geven Dolby? Kan ik kijken of ik de rest van de dag chagarijnig moet zijn :s.

              #17818599
              Jurgen
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 September 2007

                als je je koelvloeistofpotje even vult tot op het juiste niveau en dan ff de dop eraf laat en de motor aanzet, komen er dan belletjes in het reservoir? En kijk eens naar je oliedop, zit daar een grote hoeveelheid aan witte smurrie aan? Een klein beetje is niet zo heel erg, komt meestal door korte stukjes. Het kan best zijn namelijk dat er ergens in het systeem nog lucht zat en dat dit op een gegeven moment eruit gekomen is.

                #17818600
                BlackDevil
                  Lid sinds:
                  4 January 2009

                  Steeds weer verbaas ik me over de onkunde van monteurs. Als ik dit nu weer lees, precies hetzelfde. Je denkt je auto in gerepareerde staat terug te krijgen en dan is er nog meer aan de hand.

                  Maar goed, blijkbaar is er niet ontlucht. En dezelfde oude koelvloeistof hergebruiken is ook al foute boel. Ontlucht je koelsysteem eens goed en vul dan eventueel bij tot de ‘KALT’-markering op je koelvloeistofreservoir. Is dat op peil en na het rijden weer gezakt of leeg, dan moet er een lek zijn.

                  Een lekke koppakking herken je aan bubbels in je koelvloeistof bij draaiende motor en witte rookwolken bij warme motor. Kan ook best zijn dat de ‘monteur’ de pakking van de waterpomp is vergeten en het water daar weer wegloopt. Dus ff systematisch die zaken checken.

                  En laat die beun in de toekomst maar links liggen.

                  #17818601
                  henksplinter
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 October 2010

                    Dank mensen!

                    Het doet me enigzins goed dat er niet direct wat mis aan is. Hoop doet leven ;).

                    Ik ga zo naar de auto en dan zal ik hier gelijk rapporteren.

                    De ‘monteur’ in kwestie heeft een vloeibare pakking gebruikt. Ik heb geen bubbels gezien vanmiddag tijdens draaiende motor, maar zal nog even goed opletten.

                    >>> Ontluchten gaat als volgt? Dop van reservoir eraf en dan motor laten lopen??

                    Zodra ik weet wat het is laat ik de boel leeglopen en doe er nieuwe koelvloeistof in.

                    #17818602
                    BlackDevil
                      Lid sinds:
                      4 January 2009

                      Er zijn verschillende manieren om te ontluchten:

                      Algemeen: deksel koelvloeistofreservoir eraf draaien, motor ca. 10 minuten stationair laten lopen en aanjager in de hoogste stand zetten. Omdat er ook luchtbellen in de kachelradiateur kunnen zitten die de algehele omloop belemmeren.

                      Afhankelijk van het type motor zijn er nog andere mogelijkheden. Bij de 1.4 16V (X1.4XE) kan het ook door ff losdraaien van de temperatuurvoeler bij de thermostaat. En de 1.6 16V (X1.6XE) heeft zelfs een ontluchtingsschroefje in de thermostaatbehuizing.

                      Ik zie jij hebt een 8V, dus ik denk dat je je maar even moet behelpen met de algemene methode.

                      #17818603
                      Jurgen
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 September 2007

                        En even een beetje in alle slangen knijpen tijdens het draaien, kijk wel uit voor de ventilator!

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.