Kleuren/pinout 3 draads lambdasonde

Forumindex Forums Modellen Astra Kleuren/pinout 3 draads lambdasonde

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18341119
    peter777
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 January 2011

      Aangezien het in het senator topic een beetje stil is en de astra fjes er ook mee rijden zet ik mijn vraag even hier neer.

      Ik zit met een weigerende lambda sensor in de monza en vroeg me af wat nou de standaard kleurcodering is die opel hanteert.

      lambda pinout

      C is bij mij zwart op de stekker van de lambda, A en B wit. Wit is toch de verwarming en zwart lambda signaal? Massa haalt de sensor van de uitlaat. Aan de auto heb ik echter 2 keer wit en 1 keer bruin, waar C bruin is en de overigen wit. Ik snap het even niet meer :/

      Over de draden van de auto meet ik keurig +/- 12 volt over de witte draden (polariteit maakt volgens mij niet uit voor verwarming) tijdens draaiende motor.

      Bij draaiende motor meet de multimeter een waarde van .2 volt lambdawaarde. Dit zou eigenlijk met een scope moeten en dan zou die moeten pendelen tussen de 0,9 en de 0.2 volt. De multimeter maakt daar als het goed is ongeveer 500mV van.

      Ergens zit iets niet goed…

      Maargoed, autozijde 2 keer wit is verwarming en bruin lambda signaal. Lambdazijde 2 keer wit verwarming en zwart lambdasignaal. Klopt dit?

      #18341142
      peter777
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 January 2011

        Opgelost. Doorgemeten tot aan de stekker van de computer. A en B zijn de verwarmingsdraden (wit en bruin) en de overige witte is het lambda signaal. Daarnaast zat er te veel weerstand tussen de uitlaat en massa. Draadeindje aan de uitlaat gelast en hier een draad opgezet en vastgeknoopt aan de carrosserie. Helaas springt het lambda voltage naar -350mV wat betekend dat de lambda sonde gaar is. Blijkbaar krijgt de behuizing geen goede toevoer van buitenlucht. negatief voltage betekend dat er in de uitlaat meer zuurstof bevind dan buiten de uitlaat. Verbruik op de boardcomputer schiet ook omhoog als ik de lambda aansluit.

        Hoe dan ook, de aansluiting klopt nu eindelijk. volgende week maar eens een originele bosch gaan scoren.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.