Beste forum leden,
Ik heb sinds kort een Opel Karl uit 2019 met een mooie lage kilometerstand gekocht. Uiteraard erg blij mee.
Er zaten Continentals Ecocontact 5 165/65/R14 T onder. Mijn auto reed echt perfect, toen heb ik Vredesteins Quatrec besteld en eronder laten zetten. Echt een enorme spijt van, de Karl trilde in het stuur, dashboard en ook in de stoelen voelbaar. Uiteindelijk na 2x balanceren en 1x balanceren incl roadtest bleef het probleem bestaan. Uiteraard ontstond de eeuwenoude discussie dat de velg / wiel combinatie het probleem onmogelijk kon zijn. Kortom, de auto rijdt prima volgens de laatste garage. Ik voelde duidelijk dat er een flinke trilling aanwezig was die er met de Continentals absoluut niet was. De auto is ook uitgelijnd.
Ik was het zo zat dat ik Continentals Allseasoncontact heb besteld en na de montage was het stukken beter. Er is nu zoveel gerommeld aan mijn auto en ik heb een flink aantal kilometers gereden met trillingen en slecht gebalanceerde wielen. Ik denk nu nog iets te voelen bij bepaalde snelheden, vraag mij echter af of dit niet wat resonantie is van de 3 cilinder wat zich voordoet bij alle Karl rijders? Wat mij voorafgaand het banden hoofdpijndossier niet is opgevallen.
Om een heel lang verhaal iets korter te maken 3 vragen:
1. Ervaren andere Karl rijders ook een hele lichte subtiele trilling in het stuur vanaf 60 a 70 en hoger?
2. Welke bandenspanning hanteren jullie het liefst?
3. Is er een Karl eigenaar bereid om samen in elkaars Karl te rijden om ervaringen te delen en te vergelijken?
Hoor heel graag wat de reacties zijn en alvast bedankt voor het meedenken.
groet,
Ram6vv