Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Kan niet meer elektrisch of hybride rijden
- Dit onderwerp bevat 61 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 31 mei 2024om 22:20 door jopsa.
-
AuteurBerichten
-
10 november 2020 om 15:16 #18396422
Goedendag,
Ik heb sinds kort (1 maand) een Opel grandland x1.6 turbo hybrid4. Was erg tevreden maar nu dus niet meer. Ik wilde er graag een afneembare trekhaak onder hebben, maar deze demo auto had dat niet. Geen probleem die zetten we er voor je onder werd er gezegd. Alleen kan ik nu dus niet meer elektrisch of hybride rijden. Kan het niet selecteren niks. Afijn ze gingen het wel even nakijken. Helaas nu bijna een week verder en volgens hun ligt het niet aan de trekhaak, maar doordat ze het systeem hebben moeten aanpassen zou de computer van slag zijn. Nu belde ze net dat de auto minimaal 100 km ver moet rijden en dan zou de computer het weer moeten doen. Iets met de benzine moet er helemaal uit zijn. Maar echt hé, dan koop je een auto van 2020 waar niks mis mee was voordat er een trekhaak onder werd gezet en vervolgens heb ik nu dus al een week mijn auto meer. Heeft iemand hier ooit van gehoord??? De garage iig niet en zijn geheel afhankelijk van Opel maar blijkbaar werkt dat niet zo snel daar. Ik weet het echt niet meer.
10 november 2020 om 15:57 #18396423Is de trekhaak door een opel dealer geplaatst?
10 november 2020 om 18:02 #18396435Ja door de opel dealer waar we ook de auto van gekocht hebben. Maar volgens hen ligt het niet aan de trekhaak.
25 november 2020 om 22:45 #18399658Beste,
ik heb sinds half juli ook een nieuwe grandland hybrid4 en zit met hetzelfde probleem. Zit sinds vandaag al voor de derde keer met dit probleem. (Motor slaat niet meer af en kan niet elektrisch rijden) De eerste keer, had toen 1500 km op de teller, was het pas na 300km niet-elektrisch rijden (!!) plots in orde en de tweede maal heeft het meerdere weken geduurd. Toen hebben ze de auto uiteindelijk binnenstebuiten gekeerd en is er een specialist uit Duitsland bijgeroepen… na een ganse week testen door de garage hebben ze me de auto terug in orde afgeleverd. Daarna heeft de auto een viertal weken probleemloos gereden. Nu is het opnieuw hetzelfde liedje. Ik heb ook een trekhaak die er nadien door de garage is opgeplaatst maar pas nadat het probleem zich al een eerste keer had voorgedaan. Die trekhaak is dus zeker niet de schuldige! Ben dit euvel wel meer dan moe. Mijn nieuwe wagen heeft bijna meer in de garage gestaan dan dat ik er mee gereden heb. Hij gaat volgende week weer maar eens binnen… OPEL gooit zijn reputatie nu stilaan te grabbel… laat me weten als je een oplossing hebt… Wel een pluim voor de garage, die doet zijn uiterste best om het probleem op te lossen.
25 november 2020 om 23:02 #18399663Hoi Jos,
Bij mij is het (hoop ik) opgelost. Omdat ik altijd hybride/elektrisch rijd kan de benzine niet goed vermengd worden. Daardoor gooit die je uit het elektrisch rijden blijkbaar. Je moet aansluitend (volgens mij was het) 100 km op benzine rijden. Zodat alles in de motor weer geactiveerd word. Nu heeft mijn garagehouder met mijn toestemming dit gedaan (ik moest zelf niet zo ver rijden en hij wel). Dus nu weet ik dat ik toch wel één keer op ….km dus op benzine moet gaan rijden. En dan dus ook echt die 100 km. Maar dan doen we dan maar. Dit kwam overigens ook via Opel zelf na inderdaad een hele week zoeken en wachten. Maar alles werkt bij mij zoals het moet. Ik zou zeggen probeer het eens.
Groet Patrick.
25 november 2020 om 23:16 #18399666Dag Patrick,
dank je wel voor je snelle reactie. Dus je bedoelt echt een rit van minimaal 100 km in één stuk? Het is het proberen waard…
groeten,
Jos
27 november 2020 om 19:28 #18399883Beste ,
<p style=”text-align: left;”>heb net hetzelfde probleem, is nu voor de derde keer binnen omdat ik niet meer elektrisch kan rijden. Eerste keer hebben ze reset gedaan , na 14 dagen zelfde probleem. Dan software update na contact met Opel en nu na 4 tal weken terug problemen. Is nu terug binnen. Maar zie nu deze info op dit forum. Is dit nu echt de oplossing, 100km geduld hebben en het probleem is opgelost ? Tot de volgende keer natuurlijk, want ik rij ook hoofdzakelijk hybride.
Gr Thierry</p>
27 november 2020 om 20:05 #18399892Ja maar ook wel logisch misschien in ieder geval had het te maken met de ECU (Electronic Control Unit). Maar het fijne weet ik er ook niet van. In ieder geval rij ik nu weer prima. En geen problemen meer ondervonden. Mocht het weer zo zijn weet ik in ieder geval hoe ik het moet oplossen. Normaal zou ik dat ook wel rijden die 100 km maar aangezien je nu nergens naar toe kan gaat dat dus niet. En rij ik inderdaad meestal kleine stukken en laad ik hem vaker s’ nachts op.
27 november 2020 om 20:07 #18399895En nog als je veel elektrisch rijd word je verbrandingsmotor vervuild of zoiets en door dan die 100km te rijden maakt die als het ware je motor weer schoon.
27 november 2020 om 20:10 #18399898Moet die 100 km aan 1 stuk of mag dit gespreid zijn over meerder ritten? alvast bedankt
27 november 2020 om 20:21 #18399901Ik vermoed in één keer, want de laatste keer dat ik het probleem had was het na dik 300km benzine-rijden ( kleinere ritten) nog niet opgelost. Toch vind ik zomaar een ritje van 100km maken om een probleem op te lossen ook een beetje overdreven.
27 november 2020 om 20:32 #18399904Als je veel elektrisch rijd word je verbrandingsmotor vervuild of zoiets en door dan die 100km te rijden maakt die als het ware je motor weer schoon. Ja aan één stuk dus. Probeer het of niet…..
27 november 2020 om 20:51 #18399912Ja vindt ik ook , 100 km rijden om terug elektrisch te kunnen rijden , beetje raar. En zeker niet milieuveriendelijk als je het mij vraagt. Waarom weten ze dit niet in de garage en bij Opel zelf , want de vorige keer rade Opel aan om een software update te doen toen mijn garage om info vroeg. Ga morgen eens met de garage bellen en deze info die ik nu heb van jullie melden.
28 november 2020 om 16:11 #18399967Ik vrees dat ik de 100km regel nu ook officieel kan ontkrachten. Vanmorgen meer dan 110km aan één stuk gereden maar het elektrisch rijden blijft mooi achterwege! Ik denk dat OPEL toch met een betere oplossing moet komen. Woensdag gaat mijn auto weer binnen voor de – ik ben de tel kwijt – zoveelste keer.
28 november 2020 om 17:31 #18399981Mijn auto is nu ook binnen , heb de info doorgegeven aan de garage. Ook het laatste bericht van Jos. Hopelijk vinden ze snel een oplossing. Hou jullie op de hoogte als ik iets hoor van mijn Opel garage.
29 november 2020 om 17:25 #18400064Ik heb hetzelfde meegemaakt.
Deze week mijn Grandland 1.6 Hybride (demomodel met 3.500 km) opgehaald en de eerste 2-3 dagen elektrisch kunnen rijden (woon-werk afstand is 23 km), maar vrijdagmiddag alleen op de verbrandingsmotor terug naar huis kunnen rijden.Na lezing van de bovenstaande berichten (en daar geloofde ik echt niets van….) toch maar in de auto gestapt en een route van 120 km uitgezet onder de mom ‘baat het niet….’.
En verdomd… na zo’n 100 kilometer zag ik opeens het aantal nog te rijden elektrische kilometers dalen en bleek het systeem weer op Elektric te staan. En dat bleef zo tot huis.Ben nu dus weer aan het opladen en ben heel benieuwd hoe lang het niet-elektrisch kunnen rijden nu wegblijft.
Ik rijd met enige regelmaat trajecten van meer dan 100 kilometer, dus als het niet te vaak voorkomt kan ik er wel mee leven.Maar misschien heeft een ander ook nog iets aan deze informatie.
Want het blijft natuurlijk wel raar (….).Groetjes van Ed
30 november 2020 om 09:13 #18400116Cell-balancing ?
1 december 2020 om 10:20 #18400166<p style=”text-align: left;”>Goedemorgen,</p>
Damn: wat lees ik hier allemaal… Ik heb nu met de GLX Hybrid 4 op de kop 6000km’s gereden. Ik heb in de periode van aankoop (5/2020) tot vandaag slechts 3 maal gaan tanken, dus ongeveer 1000km’s op de benzinemotor. Ik heb nog nooit meer dan 100km’s aan 1 stuk gereden op de benzinemotor.Woon werkverkeer is heen en terug 50km. In het begin was dit puur elektrisch geen probleem. Nachtje opladen, boordcomputer gaf 60km rijbereik aan en heen en weer elektrisch.
Nu geeft de boordcomputer na een nacht opladen nog 40km aan en moet ik op de terugweg hybride rijden met de e-save functie aan om te anticiperen op dorpskernen.
Hoeveel geeft jullie BC aan na een volledige oplaadcyclus?
Auto staat buiten op te laden, maar ik zou denken dat dat niets te maken heeft met het theoretisch bereik maar met het werkelijk bereik (hetgeen ik snap met wat kouder weer).
Alvast bedankt!
Grtjs, Gunter
1 december 2020 om 15:21 #18400205Dag Gunter,
Blij te horen dat het bij jou allemaal werkt zoals het normaal bedoeld is… ik ga het zeker aan de medewerkers van mijn garage laten zien. Wat het elektrisch bereik betreft: dat is (-was – want mijn wagen rijdt momenteel niet elektrisch en gaat terug binnen) bij mij ook teruggelopen tot 38km, maar dat is , denk ik, vooral te wijten aan de koudere omstandigheden. Heb enkele weken geleden met een vervangwagen gereden van het zelfde type en die gaf ook een elektrisch bereik van 36 – 40 km aan, afhankelijk van hoe zuinig je reed. Dus dat lijkt me vrij normaal met deze weersomstandigheden.
1 december 2020 om 20:45 #18400223Jos heeft gelijk.
Dat komt door de lagere temperaturen. Met mijn vorige auto (Mercedes C350e) liep dat ‘s winters terug naar 16 km in plaats van ‘s zomers 23 km. Ook ik heb nu ‘s morgens ook 38 km op de teller van de Grandland, maar door (vooral in de stad) in de B-stand te rijden heb ik na 23 km afstand nog steeds zo’n 20 km aan elektrische kilometers over vanwege het onderweg (enigszins) bijladen. Als het nog kouder wordt zal het nog wel wat teruglopen, vooral omdat je dan de (stoel)verwarming meer gaat gebruiken.
2 december 2020 om 11:32 #18400272Hoi iedereen, vandaag auto opgehaald in de garage , met een uitleg dat verbrandingsmotor soms overneemt en het elektrisch rijden uitschakelde. Dit om condensatie in de motor te vermijden . Olie die niet warm genoeg wordt bij korte verplaatsingen. Zou na 200 tal km rijden opgelost moeten zijn. Moet dit nu testen. Dus in de winterperiode kouder en meer condens. Hoeveel km ik zal moeten rijden in kortere ritten is een vraagteken, want Jos heeft dit al getest. Ben benieuwd wat de uitleg in uw garage zal zijn Jos , want deze moest vandaag binnen als ik mij niet vergis. Zijn nu wel omstandigheden met de Corona dat we minder onderweg zijn met de wagen , ben benieuwd hoelang het gaat duren voor ik terug elektrisch kan rijden.
mvg Tdb2 december 2020 om 14:53 #18400435Inderdaad, dat was de uitleg die ik aanvankelijk ook kreeg. Maar, Ik was vorige keer en helaas nu weer al minstens 300km – niet elektrisch- aan het rijden (waarvan dus de laatste maal 115 km aan één stuk) en het was nog niet opgelost. Auto nu binnen ( wellicht voor enkele dagen). Identieke vervangwagen doet het (voorlopig) wel zoals het hoort. Bij nieuws hoor je het meteen!
2 december 2020 om 22:52 #18400545Ik heb nog één vraagje aan iedereen die dit probleem al eens heeft voorgehad: herinner je je nog in welke stand (hybride-sport-4WD) je reed nét voor het probleem zich voordeed? Bij mij was dat drie keer na de “sport”-stand. Toeval? Is misschien van belang voor de diagnose.
3 december 2020 om 06:59 #18400595Dag Jos , bij mij gewoon hybride stand , alle andere keuzes Kanis ook maken enkel elektrisch lukt niet.
5 december 2020 om 07:48 #18400737Hoi iedereen , om terug te komen op de km na het opladen , bij mij vanmorgen nog 26km bij 100%. Maar heeft iemand van jullie al te horen gekregen wat de batterij capaciteit nog is op dit moment bij het uitlezen in de garage. Bij mij als ik hem ben gaan ophalen was dit blijkbaar 82% en is van juli 2020 (geven garantie tot 8 jaar dat hij nog 70%moet geven) . Gaat toch snel achteruit of niet ? Rij nog altijd op verbrandingsmotor btw ,maar ga vandaag eens grote rit doen , we zullen zien wat het geeft. Gr Tdb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.