Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett D 12S stottert, carburateur probleem?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2014 om 22:15 #17264774
Bij mijn D Kadett heb ik onlangs de 12N motor vervangen door een 12S, de uitlaat is wel van de 12N gebleven, dus enkele pijp.
Als ik de auto even stationair laat lopen, loopt hij met koude motor mooi rond en een beetje onregelmatig als hij warm is maar, als ik hem uit zet begint hij na een tijdje naar benzine te ruiken. Nu heb ik het luchtfilter er afgehaald en zie je dat er wel een minuut benzine op de gasklep druppelt via een gaatje boven in de carburateur waarvan ik denk dat een luchtsproeier, of overloop is maar je er niet uit kunt halen (zit er in geklonken), haal je vlotter omhoog dan zie je steeds luchtbelletjes uit de ingang van de acceleratiepomp komen.
Kan het zijn dat de carburateur te heet word?
Ook moet de staionaire luchtregelschroef bijna helemaal dicht staan om het toerental staioneer naar beneden te krijgenMet de stroboscooplamp heeft hij vanaf het meetpunt op distributiedeksel een kleine cm. voorontsteking bij stationair toerental en de vacuumslang los.
dit is waarschijnlijk ook de reden dat hij als hij warm is weer moeilijk start
iemand van hier misschien een suggestie
17 maart 2014 om 07:43 #18224902Dit zou niet mogen (er druppeld altijd een beetje benzine in de carb bij uitzetten motor) maar niet een minuut lang. Het kan zijn dat de naald van de vlotter het gaatje waar de benzine in de vlotterkamer komt niet meer goed afsluit, hetzij door slijtage/niet genoeg drijf vermogen van de vlotter. Uiteraard wordt de carb opgewarmd door de motor, maar dat is normaal gezien de plek recht boven het uitlaat spruitstuk.
17 maart 2014 om 22:34 #18224903bij de grotere Opels zat de carburateur zelfs op de uitlaat geschroefd zodat hij niet zou bevriezen.
ik heb nu de carburateur er weer opgezet die ook op het blak zat en volgens het label ook een 12S carburateur is.
deze heeft de nare eigenschap dat hij stottert tussen 60 en 80 km. in z’n 4 bij constante snelheid, doe ik de choke iets aantrekken is het stotteren over en rijd hij goed.
ik denk dat hij te weinig brandstof krijgt, ik had alle sproeiers en poortjes al doorgeblazen maar heeft niet geholpen.
moet ik de CO schroef nu een beetje verder open draaien?verder heb ik de ontsteking op 5 mm. voorontsteking gezet.
in tegenstelling tot de vorige carburateur spuit deze geen brandstof in de venturi als hij uit is gezet, dat is wel weer een voordeel.19 maart 2014 om 08:36 #18224904Nu heb ik de thermostaat vervangen, zat een in van 92 graden en nu een van 87 graden zoals het hoort.
Ook heb ik inmiddels de 12S uitlaat dus kan de warmte ook beter kwijt met zijn dubbele pijpen, ben benieuwd als ik de oude carburateur er weer op zet dat hij ik niet meer zo warm word.19 maart 2014 om 20:08 #18224905Als je de CO schroef wat uitdraaid zal hij waarschijnlijk wat minder stotteren, maar een 1.2 S die net zo soepel loopt als een zes cilinder zal het nooit worden. Mijn 1.2 S stotterd ook wel eens wat, de ene dag wat meer dan de ander, maar nooit opvallend. Het zijn oude auto’s met een blok dat al in de 60er jaren ontworpen is, en dat leeft.
En zo uit mijn hoofd moet er geen voorontsteking zijn bij stationair toerental.19 maart 2014 om 21:08 #18224906bedankt voor de reactie, ik zal er in de loop van de week nog weer eens een poging wagen hem af te stellen, CO schroef is toch die kleine die een beetje verzonken is? de grote is de luchtregelschroef die het stationaire toerental regelt.
als dit niet helpt zet ik de oude carburateur er weer op en hoop dat hij met de dikkere uitlaat, minder voorontsteking (in de Duitse vraagbaak staat maximaal 5 graden voorontsteking) en lagere thermostaat (87 graden) niet meer zo heet word. hopelijk is de nieuwe carburateurdekselpakking dan ook binnen20 maart 2014 om 06:50 #18224907Die grotere schroef is de CO schroef, ook wel stationaire luchtregelschroef genoemd. Ik had wat duidelijker kunnen zijn. king:
Die andere schroefjes mooi laten zitten en niet aan draaien.
Als de vraagbaak 5 graden voorontsteking zegd, dan is dat goed. Maar een beetje experimenteren kan ook geen kwaad als je de motor daarmee beter kan laten lopen.O,ja, bij mijn Kadett zat er op de onsteking, op het gedeelte van de vacuum vervroeger, een geel stroomdraadje. Die heb ik losgehaald en de motor draaid nu iets beter/minder stotteren.
20 maart 2014 om 08:14 #18224908oeps, heb al aan beide gedraaid, is er een afregel procedure om het weer goed te krijgen?
Bij mijn Kadett loopt er alleen een groene naar de ontsteking, de 1.2 is later volgens mij ook later ook nog geleverd met veel minder vermogen, volgens mij voor de Kadett E en Corsa, misschien dat daar een draadje meer aan de ontsteking zit
20 maart 2014 om 11:14 #18224909nu kwam ik deze afstelling tegen, maar daar staat dat de kleine weer voor het CO is
@Aapje wrote:
Welke solex? de Solex 30~35 PDSI? Deze carb is heel gevoelig voor slechte pakkingen tussen het spruitstuk. En begint al gaar te lopen als de rembekrachtiger lek is. Heel gevoelig voor vacuum/valselucht problemen! Loop _alle_ slangen dus goed na!
Effe gepikt van ‘t kadett-b forum, heb eventjes m’n scans niet bijdehand.
basisinstelling bij warme motor:
de carburator kun je alleen goed afstellen als klepspeling en ontsteking goed staan afgesteld!!
De benzinemengselregelschroef (die grote,uitstekende) helemaal indraaien (zonder geweld) en dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
De CO-schroef (de kleine verstopte met pijl, =stationairmengselstelschroef) ook helemaal indraaien en dan 3,5 slag uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.Nu de grote schroef zover uitdraaien, tot het toerental niet meer hoger wordt.
Nu met de gasklepaanslagschroef de klep zo instellen dat het toerental in de buurt van 800-850 ligt.
De CO-schroef nu zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk draait.
Je hebt hiervoor niet persé een CO-meter nodig.
Kadett-b20.nl20 maart 2014 om 13:41 #18224910@Duurt wrote:
nu kwam ik deze afstelling tegen, maar daar staat dat de kleine weer voor het CO is
@Aapje wrote:
Welke solex? de Solex 30~35 PDSI? Deze carb is heel gevoelig voor slechte pakkingen tussen het spruitstuk. En begint al gaar te lopen als de rembekrachtiger lek is. Heel gevoelig voor vacuum/valselucht problemen! Loop _alle_ slangen dus goed na!
Effe gepikt van ‘t kadett-b forum, heb eventjes m’n scans niet bijdehand.
basisinstelling bij warme motor:
de carburator kun je alleen goed afstellen als klepspeling en ontsteking goed staan afgesteld!!
De benzinemengselregelschroef (die grote,uitstekende) helemaal indraaien (zonder geweld) en dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
De CO-schroef (de kleine verstopte met pijl, =stationairmengselstelschroef) ook helemaal indraaien en dan 3,5 slag uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.Nu de grote schroef zover uitdraaien, tot het toerental niet meer hoger wordt.
Nu met de gasklepaanslagschroef de klep zo instellen dat het toerental in de buurt van 800-850 ligt.
De CO-schroef nu zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk draait.
Je hebt hiervoor niet persé een CO-meter nodig.
Kadett-b20.nlYes, yes de kleine is de CO afstelling!!
Gewoon doen wat hierboven vermeld staat, en dan zal het wel goed komen.
Hebt gij ook de pakkingen vervangen?
Ook de rubberen ring onder de kwaburateur?
Klepspeling is ook goed?
Benzinefilter niet dicht met roestrommel? het blijven oude auto`s.20 maart 2014 om 20:15 #18224911ik heb nu de oude carbu er weer opgezet en loopt als een tiet, rubberen ring heb ik niet gezien, wel heb ik de voetpakking vervangen, verder heb ik de carburateurdekselpakking in bestelling staan, zat een scheurtje in
heb ook wat minder voorontsteking gegeven en met koudere thermostaat, heb ik nog geen benzinegeur geroken als ik hem heb uitgezet :thumbupNu originele 12S uitlaat uitlaat bij Cope Parts opgehaald en wie weet loopt hij strax nog harder ;)
21 maart 2014 om 15:08 #18224912Nou mooi dat het problemo opgelost is.
Kadett-B had de rubberen ring tussen inlaatspruitstuk en kwaburateur, weten gij dat nu ook.
Nog harder lopen?
Die bieber is om te toeren als een bejaarde.21 maart 2014 om 18:28 #18224913ja je moet er niet aan denken dat je een ongeluk krijgt, geen gordel geen roll bar, scherpe kanten aan de dakrand, deuren zonder deurstijl
en dan zijn er ook nog gasten die er een dikke motor inbouwen, tussen de 80 en 100 begint de kap te klapperen, moet er niet aan denken dat je 180 gaat rijden, ach laat ik mij dan maar bij de bejaarden rekenen en lekker toeren, alleen een hoedje op gaat mij wat te ver :jerry22 maart 2014 om 14:10 #18224914De jonkie`s met puisten vinden rustig rijden, iets voor bejaarden. ;) king:
Maar tegenwoordig zitten de blauwen overal, om je te pakken als je maar een beetje te hard rijd.
In de ouwe tijd kon je bijna overal te hard rijden, zonder gepakt te worden. :thumb :thumb:jerry
22 maart 2014 om 23:13 #18224915hadden jullie vroeger ook niet de ex Kadett van Jan v d Marel?
Werd dacht ik ook aardig in gereden, ooit nog weer wat van die wagen gehoord?23 maart 2014 om 00:24 #18224916Ja dat klopt, heb deze ruim zes jaar gehad en veel lol mee beleeft. :thumb
Een politie Subaru kon mij niet bijhouden, en stond later met panne langs de weg, motor aan de kook. :D :D :wors :wors :thumb
De 78-JA-47 is helaas al jaren dood, de vorige eigenaar belde mij jaren geleden op waar de DETT gebleven was.
Deze heeft Henk Vossen ook nog gehad, hij noemde zijn rally auto`s altijd Maria, wat de Dett aangaat zou dat Maria 9 kunnen zijn geweest.
Is dit nou niet -offtopic ?
Het ging trouwens om een Bieber-Kadett met kwaburateur problemen. ;):jerry :jerry :thumb
23 maart 2014 om 12:08 #18224917ik heb inmiddels de uitlaat vernieuwd door 12s en ook votterschakelaar van de andere carburateur overgezet en een nieuwe pakking in de carburateur gezet, als het weer wat opknapt ga ik vanmiddag nog even testen
even -offtopic
staat weer een leuke Kadett rally op Mp -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.