kachelventilator ECC werkt niet

Forumindex Forums Modellen Corsa kachelventilator ECC werkt niet

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18362266
    jasper_tb
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 November 2011

      Hallo,

      De kachelventilator in mijn Opel Corsa C (bj 2006) met ECC gaat niet aan op het moment dat ik aan de standen knop draai. Het ECC display is normaal verlicht en het is mogelijk om bijvoorbeeld voorruit ontwazeming, achterruitverwarming of ECO  in te schakelen. De ventilator doet echter op geen enkele stand iets. Dus niet op LO en HI en alles daartussen. Op het moment dat je de uitstoom wijzigt, bijvoorbeeld naar voeten en voorruit, hoor je wel de motor de kleppen verstelt om de uitstroomrichting te wijzigen. Na alles wat ik over dit probleem heb gelezen heb ik als eerste uiteraard de zekering (nr52) gecontroleerd. Deze is niet defect. Ik heb vervolgens de kachelweerstand gedemonteerd en rechtstreeks 12v gezet op de ventilator. Deze blaast dan maximaal. Kan ik er nu van uit gaan dat de regelweerstand stuk is of kan de oorzaak ook nog liggen in de ECC bediening? Lees namelijk dat bij een defect kachelweerstand bij ECC de ventilator niet te regelen is en op maximaal blaast. En dat is in mijn situatie dus niet het geval want hij blaas helemaal niet. Ik weet niet welke weerstanden ik zou moeten meten bij de regelweerstand dus is dat lastig.

      Ik kan natuurlijk gewoon een nieuwe kachelweerstand bestellen maar als dit niet de oorzaak van het probleem is het nog niet opgelost. Kan iemand mij bevestigen dat de kachelweerstand meer zeer grote waarschijnlijkheid inderdaad defect is of mij advies of zijn visie geven op het probleem?

      :help:

      Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

      Groet Jasper

       

       

       

      #18362272
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Hoe kan je meeten? Tussen ECC en motor regelaar, osciloscope signaal:

        Stap 1:

        Stap 2:

        Stap 3:

        Als je kom naar mijn plaats, ik heb een reserve motor regelaar, ik kan die proberen.

        #18362763
        jasper_tb
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 November 2011

          Hallo livie2004,

          Dank voor jouw reactie. Ik woon zelf in Tilburg dus dat is nog wel een stuk van jouw woonplaats vandaan. Inmiddels had ik een nieuwe kachelweerstand besteld, ontvangen en geprobeerd. Echter maakt dit geen enkel verschil. De kachelventilator is niet te regelen met de ECC bediening. Het zal dus waarschijnlijk wel in de (elektronische) bediening van de ECC zitten. Ik bedenk nu dat dit mogelijk ook de oorzaak is van het niet functioneren van de airco. Dit laat zich namelijk ook al een half jaar niet meer inschakelen. Dit ondanks dat de airco vorig jaar een uitvoerige onderhoudsbeurt heeft gehad waarbij hij eveneens opnieuw gevuld is. Mocht ik besluiten om bij jou langs te komen met de auto, kun jij dit dan voor mij uitsluiten. Dus dat het met 100% zekerheid in de elektronisch bediening zit en dit dus vervangen zal moeten worden? Ik zie jouw antwoord graag tegemoet.

          Alvast een hele goed jaar wisselen en groet,

          Jasper Nijboer

          #18362769
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Ventilator draaien heeft niets te maken met aircogas druk.

            kom langs, ik kan vinden wat probleem is.

            #18362827
            jasper_tb
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 November 2011

              Hallo liviu2004

              Dank voor jouw reactie. Wanneer is het mogelijk om langs te komen bij jou. En wat zijn de (onderzoeks)kosten?

              Groet Jasper

              #18399223
              zwenger
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 February 2006

                Ik heb dit probleem nu ook.

                Wat is de oplossing ?

                Alvast bedankt voor uw reactie.

                #18427902
                Gala
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 July 2021

                  en wat is er uitgekomen is het probleem opgelost ik heb precies hetzelfde probleem met de kachel ik zou heel graag willen weten waar het probleem zat.

                  #18427917
                  liviu2004
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 April 2014

                    Ik heb de auto van jasper niet gezien. (denk ik, is >3 jaar)

                    #18427923
                    jasper_tb
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      22 November 2011

                      Hallo Gala

                      Inmiddels is onze Corsa uit 2006 tijden een noodlottig ongeval in april 2020 overleden. Hij heeft zich echter heel erg goed verdedigt tijdens het ongeval met zijn stijve carrosserie, het activeren van gordelspanner en airbags en het terugtrekken van de stuurinrichting waardoor mijn vrouw uitsluitend een enkelfractuur heeft opgelopen. Ben trots op hem en hem zeer dankbaar. :-)

                      Maar terug naar de ECC. Het probleem bleek te zitten in een kabelbreuk achter de stekker van de kachel weerstand. Hierdoor werkte hij soms wel en dan spontaan weer niet tot de ECC (kachelmotor) helemaal niet meer functioneerde.  Kabelbreuk werd gesoldeerd waarna de ECC tot aan het noodlottige ongeval zonder problemen heeft gefunctioneerd.

                      #18427929
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Heb je een volledig automatische regeling? (Knop Auto). Of heb je handmatige bediening?

                        Bij sommige is het gewoon de potmeter die niet goed meer gesoldeerd is. (Middelste knop).

                        #18427944
                        Gala
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 July 2021

                          Bedankt nog voor de terugkoppeling Jasper en wat jammer dat je corsa is overleden maar gelukkig niks met je vriendin is gebeurd.

                          #18427946
                          Gala
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 July 2021

                            Hoi Haasje bij mij zit er een knop met auto er op.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.