Kachelkraan Kapitein 1962

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Kachelkraan Kapitein 1962

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18425910
    KeesL
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 January 2019

      Hallo,

      Onlangs heb ik een ongebruikte kachelkraan (onderdeelnr. bij Opel 18 20 003) achteraan op de cilinderkop van mijn Kapitein P2.6 (1962) gemonteerd. Helaas lekt hij als je hem helemaal dicht zet, en dan niet op de aansluiting op de kop, maar daar waar het asje in het huis verdwijnt. Laten we zeggen ongeveer 80 druppels per minuut. Zet je de kraan een beetje open, dan daalt de druk voldoende om het lekken te doen stoppen of tot een zeer lage frequentie terug te brengen. Het nadeel is dan dat er warm water door je kachelradiateur gaat stromen, en dat wil je niet in juli.

      Mijn vragen:

      1. Kan ik er zeker van zijn dat er binnenin een rubberen ringetje zit en kan ik dit vervangen?

      2. Als het ringetje vervangen moeilijk is, weet iemand dan misschien een alternatieve kraan, die niet alleen ongebruikt, maar ook echt nieuw is, dus met soepel, goed afsluitend rubber? Het hoeft geen Kapitänkraan en zelfs geen Opelkraan te zijn. Handig zou wel een schroefdraad M18 x 1,5 zijn. kraan bijg

      #18427467
      jethro
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 February 2008

        Een andere kachelkraan monteren, van een Opel Manta-A  wil wel. Maar het zal wel krap worden, gezien de schutbord vrij dichtbij de motor zit.

        De aansluiting op de cilinderkop veranderen in een rechte buis, die zit ook op de Opel Kadett OHV motoren vanaf de A serie.

        En op de CIH de injectie motoren, 4 en de 6 cilinders.

        Ik zou eerst de eigen kachelkraan repareren.

        #18427469
        jethro
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 February 2008

          Diverse andere Opel oudere modellen, had een losse kachelkraan.

          Er zal wel meer reacties gaan komen, dus………

          #18427471
          KeesL
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 January 2019

            Bedankt jethro. Het probleem met de meeste ‘nieuwe’ kranen van andere Opelmodellen lijkt me dat ook die niet echt nieuw zijn, maar alleen ongebruikt, en rubber gaat nu eenmaal óók achteruit als een kraan op de plank ligt. Begrijp ik je goed dat ook mijn eigen kraan zo’n rubberen ringetje heeft dat ik kan vervangen?

            #18427530
            jethro
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 February 2008

              Ik heb geen woord vermeld, over je huidige kachelkraan.

              Je zou bij een oude echt kapotte kachelkraan de zaak eens open maken, om te zien wat voor afdichting er in zit.

              Heb je ook een foto waar goed is te zien, of de zaak zonder schade uit elkaar te halen is.

               

              #18427573
              KeesL
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 January 2019

                Mijn eerste vraag was en is nu juist of dit type kraan reparabel is. Hij bestaat uiteraard uit meerdere onderdelen, die ooit in elkaar zijn gezet, dus je zou zeggen dat hij ook weer uit elkaar kan. Aangezien hij ‘nieuw’ en dus niet versleten is, lijkt het me dat de oorzaak van het lekken moet zitten in een uitgedroogde of gekrompen afdichtingsring. Dus ik herhaal mijn vraag: heeft hij zo’n ring en kan ik die vervangen?Detail

                #18427776
                jethro
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 February 2008

                  De oude onderdelen kun je wel repareren, dat moderne is lek = weg.

                  Dus ja deze kachelkraan kun je nog ouderwets uit elkaar halen,  herstellen cq repareren.

                  De laatste foto gaf een beter beeld! :good:

                  Er zal wel een rubberen O-ring inzitten, die kun je halen bij de plaatselijke garagist of automaterialenzaak.

                  De oude mee nemen, de garagist verkoopt het per stuk en de automaterialenzaak per x aantal.

                  Heel verhaal, maar het is nu duidelijk?

                  #18427806
                  KeesL
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 January 2019

                    Dank je! Het zal even duren voor ik aan reparatie toekom, maar ik laat het resultaat hier nog weten.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.