Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › is dit een bekend probleem?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 september 2008 om 10:53 #17207677
ik heb een raar probleem in me tigra.
als ik de auto koud start draait die normaal en 5 seconden later brand de MM lampje. die blijft continue aan maar verder doet rijd de auto goed. houd niet in en stottert niet.na een klein ritje nadat de motor iets warmer is. als ik dan start dan slaat wel normaal aan maar loop de motor heel onregelmatig toeren gaan op en neer maar zodra de MM lampje aangaat dan draait die weer normaal. stationair loopt goed en ook niet inhouden en stotteren.
is dit een bekend probleem bij jullie?
hebben jullie ook dat de motormangement lampje continue aanblijft?15 september 2008 om 11:07 #17429248lampjes die branden is nooit goed ;) dus dat is zeker niet normaal.
Ik ken het niet, wat je zou kunnen doen om een aantal dingen uit te sluiten is het volgende:
Bougies goed ?
Bougies Kabels goed ?Andere mensen die kunnen je vast iets meer over een stappen motor en/of de EGR klep vertellen :)
Succes !
15 september 2008 om 11:13 #17429249ga even naar de dealer en laat je auto ff uitlezen…
dan komen vanzelf de foutcodes eruit en dan weet je meteen waarom je MMlampje blijft branden want dat is fouten boel!!!!!
waarschijnlijk zal er ergens een sensor zijn die stuk is en daardoor zal de motor in noodloop gaan draaien en slecht lopen
15 september 2008 om 15:57 #17429250heb vandaag uitlaten lezen er kwam uit egr klep defect.
ik ga het deze week afdoppen en kijken wat die daarna doet.15 september 2008 om 17:30 #17429251zal weinig verschil zijn aangezien je hem dan eerst moet vernieuwen.
anders dop je defecte egr af en dat heeft geen zin.
15 september 2008 om 21:09 #17429252dus je raad mij aan om een nieuwe egr af te doppen?
ik dacht aan mijn huidige schoonmaken en vervolgens afdoppen.
15 september 2008 om 21:47 #17429253als je mazzel hebt kun je m gangbaar maken.
en anders zijn ze op de sloop wel te vinden, kost je een stuk minder
De EGR klep van een de volgende motortypen past er zo op.
8 kleppers: X12SZ – X14SZ – X16SZ
16 kleppers: X14XE – X16XEL – X16XE
dan kan je m het beste van een 8 klepper pakken, die hebben bijna nooit ellende met deze egr klep.
Willem
16 september 2008 om 18:39 #17429254zo vandaag de egr afgedopt.
het ging echt niet makkelijk moet ik zeggen maar het is gelukt.
de oude egr zag er niet uit heb hem eruit gehaald zat helemaal vast die plunjer heb hem schoongemaakt de plunjer kwam weer tot normaal maar heb voor de zekerheid een andere gehaald die het wel doet op de sloop.
het kwam van een draaiende motor vanaf waar de lamp niet brand.
die ook schoongemaakt en het stuk in het blok waar de egr op komt.eenmaal dat gedaan te hebben heb ik de inlaat ook eraf gehaald daar zat een drap van een zooi in. werd er gewoon misselijk van.
heb dat schoon staan maken met bijna 2 bussen remreiniger.
en natuurlijk ook de gasklep en dat rubberverbindstuk.toen bij het terug monteren kwam ik erachter dat er een slang van mijn inlaat was gescheurd ( een L vorm) misschien dat het ook een oorzak was dat die bij het stationair draaien wat aanzoog zodra die bijna wegvalt.
al met al na alles gemonteerd te hebben ging die lampje niet meer aan en bij een warme start ook niet wisselvallig toeren.
dus missie is geslaagd !moet ik trouwens de auto laten reseten bij de dealer? of kan ik dat ook zelf doen doormiddel van accupolen tijdje eraf halen ofzo?
16 september 2008 om 18:57 #17429255resetten zul je bij de dealer moeten laten doen, kun je niet meer zelf, helaas….
17 september 2008 om 09:29 #17429256moet dat perse gedaan worden?
de dealer hierheeft volgende week donderdag pas tijd :S17 september 2008 om 14:08 #17429257Resetten hoeft niet.
je kan wel je geheugen laten wissen.
storing blijft erin namelijk.
maar zoalang je lampje brand is er niks aan de hand.
Willem
17 september 2008 om 14:42 #17429258origineel gepost door wim-v6
Resetten hoeft niet.je kan wel je geheugen laten wissen.
storing blijft erin namelijk.
maar zoalang je lampje brand is er niks aan de hand.
Willem
Hey wim, verklaar je nader ?
Een lampje brand toch omdat er een probleem is ? Het lijkt me dan het beste om toch niet meer te rijden ? Hier bij denk ik dan aan een olie lampje ?!
17 september 2008 om 21:56 #17429259Als je het probleem verhelpt, gaat het lampje uit.
maar bij uitlezen blijft het probleem wel zichtbaar voor de testkast (tech2)
Willem
18 september 2008 om 07:57 #17429260dus als ik het zo zie is het overbodig om te laten reseten bij de dealer als de probleem blijf komen volgens de tech 2 terwijl de egr afgedopt is.
19 september 2008 om 14:44 #17429261ik wil zeggen… dat de storing bij uitlezen wel naar voren komt. alleen komt er dan op het scherm bij de testkast te staan dat het oude storing is.
Willem
12 mei 2011 om 19:25 #17429262:wub
Bij mijn tigra ongeveer hetzelfde.
De motor loopt onregelmatig en hoog en laag in de toeren.
Ik had de egr schoongemaakt maar of dat nu de oorzaak is??? :fy1
Bij een 1400 motor kun je de egr toch niet afdoppen?
Wat doe je dan met de aansluiting welke aan de egr zit?
Kun je de stekker welke naar de egr loopt niet op een andere manier omzeilen?
alvast bedanktGeert
13 mei 2011 om 15:17 #17429263@geert01 wrote:
:wub
Bij mijn tigra ongeveer hetzelfde.
De motor loopt onregelmatig en hoog en laag in de toeren.
Ik had de egr schoongemaakt maar of dat nu de oorzaak is??? :fy1
Bij een 1400 motor kun je de egr toch niet afdoppen?
Wat doe je dan met de aansluiting welke aan de egr zit?
Kun je de stekker welke naar de egr loopt niet op een andere manier omzeilen?
alvast bedanktGeert
EGR valt prima af te doppen zonder enig probleem.
Het is wel een k*t werk om er bij te komen (Zitten tussen het schutbord en de motor onder/naast het luchtinlaatspruitstuk)
Het enige wat je gaat gebeuren is dat er een storing lampje gaat branden omdat er ‘andere’ waarden gemeten worden wanneer je ‘abrupt’ het gas los laat. De motor zal verder niet in nood loop gaan.
13 mei 2011 om 18:25 #17429264:thumbup
Had je het plaatje zelf gemaakt of orgineel van opel?
En ik neem aan wat ciliconekit ertussen bij het monteren (of vloeibare pakking)?MVG
Geert
Ps Ik had ede egr 1 mnd geleden al gedomonteert en gereinigd.
Inderdaad wat een kkkkkt werk, je hebt chinese vingers en goed gereedschap nodig.13 mei 2011 om 20:18 #17429265@geert01 wrote:
:thumbup
Had je het plaatje zelf gemaakt of orgineel van opel?
En ik neem aan wat ciliconekit ertussen bij het monteren (of vloeibare pakking)?MVG
Geert
Ps Ik had ede egr 1 mnd geleden al gedomonteert en gereinigd.
Inderdaad wat een kkkkkt werk, je hebt chinese vingers en goed gereedschap nodig.pakking/plaatje valt zelf te fabriceren, maar voor die paar euro wat het kost zou ik ‘de gok’ niet nemen door er een stukje staal zelf te gaan knippen. Gewoon naar de dealer gaan en bij het magazijn een dichte pakking bestellen voor de EGR klep (let op hier kunnen ze moeilijk over doen en roepen dat ze m niet hebben etc etc)
Met een juiste pakking zul je er geen voeilbare pakking tussen hoeven leggen.
Zelf twijfel ik ook of dat überhaupt wel zou kunnen vanwege de ‘mega’ hete uitlaat gassen
13 mei 2011 om 22:37 #17429266:afro Ik zat zo te denken.
Je kunt toch ook gewoon de aansluiting naar de egr losmaken.
Dan werkt de egr niet maar en is dan gelijk als afdekplaat?
Of vergis ik me dan of vergeet ik iets?:hmmz
14 mei 2011 om 14:30 #17429267@geert01 wrote:
:afro Ik zat zo te denken.
Je kunt toch ook gewoon de aansluiting naar de egr losmaken.
Dan werkt de egr niet maar en is dan gelijk als afdekplaat?
Of vergis ik me dan of vergeet ik iets?:hmmz
Zie het zo: Tussen het blok/inlaat en de EGR klep zet je een plaatje tussen, je monteert de EGR klep er weer boven op en klaar ;)
Dus geen los hangende of rond bungelende delen.
maar zie het zo: Normaal ligt er een plaatje tussen waar een gaatje in zit, dan komt er een plaatje tussen die dicht is ;)
14 mei 2011 om 20:18 #17429268:hmmz oke ik bergijp het
Nu maar eens kijken wanneer ik tijd heb voor die k…t klusMVG
Geert :wors
14 mei 2011 om 22:31 #17429269@geert01 wrote:
:hmmz oke ik bergijp het
Nu maar eens kijken wanneer ik tijd heb voor die k…t klusMVG
Geert :wors
Maar: Why should you do it? het werk ook prima bij met een werkende EGR klep ;) Als je nog jaaaaaaaaaaaaren met de tigra gaat rijden dan zou je het kunnen overwegen.
Persoonlijk heb ik het bij mijn tigra’s nooit gedaan ondanks ik er bij een motor wissel toch bij kon. Dit omdat ik het geen storings lampje waard vond en die halve PK/schone lucht die je er bij krijgt het mij de vieze handen niet waard was :angel :wub
15 mei 2011 om 07:24 #17429247@geert01 wrote:
:afro Ik zat zo te denken.
Je kunt toch ook gewoon de aansluiting naar de egr losmaken.
Dan werkt de egr niet maar en is dan gelijk als afdekplaat?
Of vergis ik me dan of vergeet ik iets?:hmmz
waarschijnlijk bedoel je dat je de aansluitstekker van de egr los trekt
dit kan namelijk niet want de plunjer van de egr moet zowiezo iets doen(mischien ook wel de weerstand van het app zelf)
anders zegt het motormangement dat hij niet aangesloten is en dan gaat hij zeker op noodloop lopen
@1985 het plaatje heeft als het orgi is 2 gaatjes
en ik meende dat ik die van een zafira er tussen had en deze heeft maar 1tje voor de plunjer die naar buiten komt15 mei 2011 om 10:40 #17429270@Kaneda wrote:
@1985 het plaatje heeft als het orgi is 2 gaatjes
en ik meende dat ik die van een zafira er tussen had en deze heeft maar 1tje voor de plunjer die naar buiten komtOk, Dat is idd wel ff goed om te weten idd als dat verschild!
Heb zelf jaren terug met een B-Vectra (1600 8v) er zelf een plaatje tussen gelegd en die was helemaal dicht. (en was storing vrij)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.