Corsa D Interieur ventilator werkt niet meer

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa D Interieur ventilator werkt niet meer

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18407137
    Frankh63
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 July 2017

      Hallo forumleden,

      Ik heb een vraag over de interieurventilator van een Corsa D uit 2009. De ventilator werkte opeens nog maar 2 keer op stand 4 en daarna helemaal niet meer. Ik heb de connectors bekeken en bijgesteld maar dit lost het probleem niet op. Als ik meet met een multimeter op de connector die in de ventilator zit meet ik op stand 1,2 en 3 niets en op stand 4 maar 1,8 volt. Nu vraag ik mij af of dit iets met de kachelweerstand te maken kan hebben. Ik heb begrepen dat de weerstand op stand 4 niet gebruikt zou worden.
      Nu is mijn vraag of iemand weet waarom er maar 1,8 volt op de aansluiting staat in stand 4.

      Alvast bedankt voor het meedenken,

      Frank

      #18407239
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        De kans is groot dat je weerstand stuk is. Welk type kachelbediening heb je?

        #18407244
        Frankh63
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 July 2017

          Hallo Haasje17,

          Bedankt voor je reactie. De kachelbediening wordt gedaan m.b.v. de draaiknoppen op het dashboard. Bedoel je dit met de kachelbediening?

          #18407246
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Standard airco of climate control?

            #18407248
            Frankh63
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 July 2017

              Hallo,

              Er zit standaard airco in.

              #18407258
              22voeter
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 November 2018

                In de kachelweerstand zit nog een soort smeltveiligheid voor als die echt te warm word, deze weerstand wordt namelijk gekoeld door je fan.
                Vaak draait de fan zo zwaar dat de opgenomen stroom te hoog wordt, en dan brand de weerstand door.

                Alleen de kachelweerstand vervangen helpt dan vaak maar heel even en dan is die weer stuk.
                Kijk dus goed of je fan wel soepel draait.

                #18407260
                Frankh63
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 July 2017

                  Duidelijk verhaal. Ik denk dat het beter is de kachelweerstand en de ventilator te vervangen. Hij draait wel soepel, maar zag wel behoorlijk wat aanslag op de as en bij de koolborstels.

                  #18407291
                  Corsa_GSi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Let op bij de Corsa D handmatige airco uit de begin jaren ging het stekkertje nog al is in vlammen op / smolt weg.
                    Daar is bij Opel een reperatie kit voor te koop.
                    (Deze past NIET bij de ECC Climate Control).

                    Je moet ook elk jaar de ventilator motor uitbouwen en schoonmaken, omdat het filter niet voor, maar achter de motor zit.
                    Hier door komt er allerlei vuil en troep in de motor en gaat hij op een gegeven moment zwaar lopen en gaat de weerstand stuk.

                    Hier hebben ze alles trouwens wel (motor, weerstand en stekkerreparatieset):
                    https://www.fsrs-trading.nl/nl/corsa/corsa-d-2007/kachel-airco/

                    #18407535
                    Frankh63
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 July 2017

                      Hallo,

                      Iedereen bedankt voor de reacties en de tips. Ik heb vandaag de kachelweerstand en de ventilator vervangen en alles werkt weer perfect.

                      Frank

                      #18407577
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Heb je de kachelventilator ook schoongemaakt?

                        Anders gaat de weerstand zo weer stuk…. :mail:

                        #18407581
                        Frankh63
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 July 2017

                          De ventilator heb ik ook vervangen voor een nieuwe.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.