Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Instellingen en ervaringen Opel Astra L
- Dit onderwerp bevat 76 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 januari 2025om 21:32 door Klaas Beeckman.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2025 om 18:36 #18556389
Sinds een maand de eigenaar van een Opel Astra L Elegance van 2023. (Benzine, automaat) De auto rijdt heerlijk maar lijkt software technisch gezien niet bepaald foutloos. Er gebeurt eigenlijk van alles, zonder een echte oorzaak.
- Software update na de eerste kilometers in de auto bleef falen. Tot 10 keer toe. Na een langere tijd gereden te hebben werd deze ineens wel afgerond.
- Keyless entry werkt meer niet dan wel. Wanneer je naast de auto staat zie je een animatie over het pure-panel bewegen, maar de auto gaat niet van slot. Wanneer de touchpad op de aangegeven plaats op het bestuurdershandvat aangeraakt wordt, gaat de auto wel van slot. Wanneer je de auto verlaat, gaat de auto wel altijd zelf op slot. Het van slot gaan bij het terugkeren bij de auto werkt gemiddeld één van de vijf keer. (Zou dit een nu al te lege batterij van de handzender kunnen zijn?)
- Om de zoveel dagen komt er een melding op het scherm over het rijden naar een bestemming met de vraag OK of annuleren. Ik heb de ingebouwde navigatie nooit gebruikt of een opdracht gegeven. Enige manier om de melding weg te krijgen, is annuleren te kiezen.
- Onlangs een waarschuwing (Met waarschuwingstoon) over het niet dragen van een veiligheidsgordel gehad. Echter werden de gordels gedragen en waren er gewoon twee volwassen personen op de betreffende stoelen aanwezig in de auto. (Niet in staat geweest om de melding te reproduceren)
- Wireless android auto kan nog weleens selectief zijn met zijn gebruikers. Wanneer mijn vrouw en ik beiden in de auto aanwezig zijn, wisselt het systeem soms zelf van de gekoppelde telefoon. Mijn eigen toestel staat als primaire gebruiker geregistreerd, maar halverwege een rit koppelt het systeem ineens het toestel van mijn vrouw. (Misschien is mijn vrouw wat dominant naar de auto ?)
- Het koppelen met de MyOpel app ging dan wel weer zonder problemen, maar de functionaliteit ervan is ernstig beperkt voor zover ik ervaren heb.
Onlangs las ik dat de Opel Astra L mogelijk kan beschikken over een “auto-tilt mirror” functie. Deze functie kantelt de buitenspiegel naar beneden aan de bijrijderskant bij het achteruit parkeren, zodat je je velgen kunt sparen bij een eventuele stoeprand. Ik kan deze functie niet terugvinden in het systeem en er wordt ook niet over gesproken in de handleiding. Bij sommige merken moet je de spiegelbediening in een bepaalde stand zetten om dit te kunnen gebruiken. Staat dit standaard aan als de auto hierover beschikt? Of is er een foefje voor?
Zijn er meer mensen waarbij de software een eigen leven leidt, of zich herkennen in deze eigenaardigheden?
11 januari 2025 om 21:32 #18556503Ondertussen bijna één jaar ervaring met de nieuwe Astra. Echter geen idee hoe je manueel kan schakelen bij een automaat. Ik de handleiding wordt verwezen naar de “M-toets” om over te schakelen naar handmatige modus. Ik heb deze M-toets echter niet maar heb in plaats hiervan de B-toets om te remmen op de motor. De stuurwiel peddels zijn wel aanwezig.
Iemand een idee?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.