Insignia 1.6 Turbo accu lampje (accu, dynamo, spanningsregelaar nieuw)

Forumindex Forums Modellen Insignia Insignia 1.6 Turbo accu lampje (accu, dynamo, spanningsregelaar nieuw)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18511050
    eindbaas4000
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 February 2023

      Goedemorgen Allen,

      Onze Insignia heeft eind december op terugweg vakantie een accu lampje laten zien. Ter plekke in buitenland laten controleren, conclusie (van de shady garage in Tjechie, alles was verder dicht) dat de accu slecht was, maar dat de dynamo ook zeker op zijn eind was. Deze leek overhit te zijn geraakt (koperen draden in dynamo zagen er inderdaad zwart/verschroeid uit. Ter plekke andere accu erin laten zetten om in ieder geval tot Nederland te rijden en daar naar de Opel garage te gaan (met het licht uit). Hier merkte wij al dat dit lampje niet 100% van de tijd aan ging, zie hieronder.

      In Nederland vervolgens de Dynamo laten vervangen (+ spanningsregelaar, schijnt samen met nieuwe Dynamo te komen).

      Vervolgens echter de volgende dag gewoon weer het accu lampje in het dashboard.  Daarna meedere malen terug geweest bij Opel garage, maar ze hebben tot heden niks kunnen vinden. Daarbij komt dat het lampje, op magische wijze, (bijna) nooit voorgekomen is terwijl hij bij de garage stond…

      Enige symptomen die ik nu zelf nog kan vinden zijn:

      – Accu lampje brand. Soms direct na starten auto, soms na half uur rijden, soms helemaal niet. Lampje gaat (heel) soms vanzelf weg, of blijft branden tot we de auto weer uitzetten. > Repeat cycle. Vorige week heb ik enkele dagen GEEN lampje gehad, maar gisteren kwam hij gewoon weer tevoorschijn na het starten.

      – Bij stationair draaien merk ik (ongeacht of het lampje wel/niet brand) dat de motor regelmatig om de zoveel seconden kort ‘inhoud’. Ik zie op dat moment het RPM ook iets zakken + lichten zacht dimmen.

      – Voltage lijkt niet erg stabiel. D.m.v ODB2 + Torque app kunnen regelmatig gemonitord. Bij stationair draaien schommelt deze rond de 12 volt, met af en toe dalen tot 11.X. Tijdens het rijden zit deze meestal netjes rond de 13.4, maar ik heb hem ook een paar keer op (max) 15.1 zien staan tijdens het rijden.

      Heeft iemand hier enig idee of ervaring met dit probleem? We zijn op het moment echt radeloos. Los van bovenstaande 3 symptomen merken wij helemaal niks namelijk. Ondertussen is dus zit er al een 3rde nieuwe accu in, een nieuwe dynamo + spanningsregelaar, maar zijn we praktisch niks opgeschoten.

      #18511250
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Je hebt denk ik ergens slechte massa of gewoon een defecte nieuwe dynamo / spanningsregelaar. Spanning hoort 14.4 volt te zijn met goede accu en dynamo met draaiende motor.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.