Inbouwen nakoeling

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Inbouwen nakoeling

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267429
    gose91
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 November 2013

      Meer een elektrisch vraagstuk dan een probleem…

      Op de meeting in Hoogeveen kwamen er een paar mooie Calibra’s langs. Deze zijn zo ik begreep geprogrammeerd om na een lange rit na te koelen. Nu wil ik dat ook wel! Niet dat ik zo verschrikkelijk bang ben dat alles krom trekt als ik de motor heter dan bedrijfstemperatuur wegzet, maar het is weer een leuke uitdaging en de motor zal het vast niet erg vinden.

      Zoals ik het nu bedacht heb: ik druk op een knopje waarna een tijdrelais 2 of 3 minuten lang een signaal vasthoudt. Dit signaal gaat door een weerstand naar de koelvin. De weerstand dient om de vin langzamer te laten draaien dan normaal. Uiteraard wordt alles afgezekerd en dergelijke. Er zit een accu in van 72Ah in goede conditie, dus die capaciteit mag geen problemen geven.

      Ik heb allerlei les gehad in weerstanden, maar ik durf het toch niet zelf te beslissen. Hoeveel Ohm moet ik ongeveer hebben om de vin op een derde tot de helft van de snelheid te laten draaien als dat ie ‘normaal’ doet? En wat voor type zekering kan ik daar het beste voor gebruiken?

      Alvast bedankt voor het meedenken!

      #18247212
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Daar niks aan geprogrammeerd.

        De C20LET koelt na via de thermoschakrlaar in de radiateur, deze stuurt ook een koelwaterpompje aan.

        De V6 heeft in de koelwaterbrug een sensor die de nakorling, hulpwaterpomp en electrische dynamo koeler aanstuurd.

        De Vectra-B doet dit ook weer via de radiateur schakelaars, de V6 heeft daarbij ook een electrische hulpwaterpomp.

        Willem

        verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

        #18247213
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Realiseren doordraaien koelvin.

          Geschakelde+ op de koelvin Continu + maken

          verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

          #18247214
          gose91
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 November 2013

            @wim-v6 wrote:

            Realiseren doordraaien koelvin.

            Geschakelde+ op de koelvin Continu + maken

            verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

            Ja, dat is een snelle oplossing, maar van mij hoeft het niet een vliegtuigmotor te blijven. Ik vond het juist zo sjiek dat je er nauwelijks wat van hoorde.

            Wel dank voor het college Calibra nakoelen

            #18247215
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Je kan zelf een Koeler Systeem pakken van een Astra-F met airco, die heeft 2 snelheden op de Koelvin, en zal in de meeste tijden langzaam draaien.

              Bij mijn Vectra-B V6 heeft deze 3 snelheden, en die hoor je echt bijna niet, dat is een geheel los staand systeem.
              maar lastig aan te sluiten zonder schema.

              7 Relais voor 2 koelvinnen en nakoelpomp

              1 relais voor nakoelpomp
              2 relais volle snelheid
              2 Relais Snelheid 2
              2 Relais Snelheid 1

              Willem

              #18247216
              gose91
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 November 2013

                Daar zou ik nog wel uitkomen, ook zonder schema. Al gaat het misschien een dagje duren, maar nogmaals: alleen maar leuk zo’n uitdaging. Het gaat er op dit moment even om dat ik niet weet hoeveel vermogen de koelvin trekt en wat ik er tussen moet zetten om hem langzamer te laten draaien.

                Mag ik vragen wat de uitbreidingen zijn van een airco systeem tov van mijn huidige? Alleen een extra thermoschakelaar en een draadje met hogere weerstand of toch wat meer? Als het niet te ingewikkeld is ga ik daar wel voor denk ik

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.