Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Iemand bekend met Audi?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2012 om 21:05 #17245752
zit af en toe een beetje te kijken naar een opvolger voor de GTS
nu heb ik een mooie Audi gezien een A4 cabriolet 3.0 V6 Automaat
2003 141.000kmiemand bekend met de techniek van deze auto’s? staan ze als betrouwbaar bekend?
een vriend van me heeft een A6 3.0TDI en daar mankeert nog wel eens wat aan
dus was benieuwd of deze oudere generatie A4 benzine beter zijn.iemand?
26 januari 2012 om 21:50 #17982953een collega van mij heeft er een. enige wat ik weet is dat zijn audi nogal een hoog olie verbruik heeft (1 liter op de 1000km)
27 januari 2012 om 07:09 #17982954Ik leste eerst met een audi A3 sportback mankeerde echt nooit wat aan kwam uit 2005
daarna leste ik met een gechipte audi A4 2.5 TDI Die had wel redelijk wat mankementen, koppeling maargoed is een les auto dus ga maar na hoeveel leerlingen die koppeling verkloten. Xenon deed vaak 1 kant het niet na de knop aan en uit de doen deed het het weer.
En hier en daar nog kleine problemen met modules die een hele hoop kosten.
Voor de rest GEWELDIGE AUTO’s zeker die gechipte 2.5 TDI met K&N inleg filter die had 208PK 420NM, heeeel lekker voor een les auto!! :angel
27 januari 2012 om 07:49 #17982955Minpunten:
cabrio dak dat ineens niet meer open of dicht wil.
wiel ophanging zeer onderhouds gevoelig
aandrijf ashoezen om de haverklap kapot.
elektronica radio slecht
kilometer tellerbakken gaan kapot.
interieur delen die slijten de soft touch lak gaat er van af.Pluspunten.
27 januari 2012 om 15:18 #17982956collega van me heeft van de audi v6 een keer de katalisators(of hoe je het ook schrijft) kapot gehad, weet niet of het een enkel gevalletje was of dat het vaker voor komt, maar ze moesten allebij(1 per kant van de V zeg maar) vervangen worden en daar word je niet vrolijk van.
en bij bepaalde type’s hoog olieverbruik, zijn ze mee bezig, werd bij de eerste beurt wat aan gedaan, waardoor het iets minder werd, maar blijft behoorlijk hoog heb ik van horen zeggen.27 januari 2012 om 15:46 #17982957AL 2 ton zonder problemen gereden met een a6 tdi 2,5 v6.
Die tellerbakken gaan niet stuk. Er vallen lijntjes uit van de display erin.
In 2 ton 1 aandrijfashoes vervangen.
De radio doet het ook nog steeds prima ;)
En olieverbruik hangt van degene af die er in gereden heeft ;)
Dus is allemaal maar subjectief.. ga er gewoon eens een paar propefrijden.
Ik heb over de automaat wel eens gehoord dat die wel eens raar toeren gaan maken als je een tijdje zelfde toeren houdt vlak voor ie over schakelt. Ook nog nooit zelf gemerkt tijdens proefritten ;)27 januari 2012 om 21:16 #17982958Kijk goed naar de knipperlichten, bij een hoop Audi’s werken die namelijk niet…………
27 januari 2012 om 21:17 #17982959ja die automaat heb ik ook meer over gelezen
het is een dikke auto maar je bent ook meteen zo aan de beurt als er wat mee is…
hmm twijfel27 januari 2012 om 21:18 #17982960@Astralfred wrote:
Kijk goed naar de knipperlichten, bij een hoop Audi’s werken die namelijk niet…………
en bij Opels VW BMW Mercedes enz enz enz…
zelfde probleem als je Audi zou rijden zei je dat over Astra rijders met petjes…
kansloze reactie..27 januari 2012 om 22:03 #17982961@Astralfred wrote:
Kijk goed naar de knipperlichten, bij een hoop Audi’s werken die namelijk niet…………
+1
27 januari 2012 om 22:26 #17982962@okkie-001 wrote:
@Astralfred wrote:
Kijk goed naar de knipperlichten, bij een hoop Audi’s werken die namelijk niet…………
+1
wel mooi dat nog iemand met een embleemloze Astra dit post :jerry
27 januari 2012 om 23:41 #17982963Zijn voornamelijk bij Dikkere Auto’s dat de knipperlichten niet werken, zo ook bij Opel..
pak eens de Jonge Vectra’s C, en Insignia’s, de nieuwe Astra begint het virus ook al over te nemen…
Bij VW komt het heel erg vaak voor in elke klasse.. (Golf-Plus uitgezonderd, daarop zit weer een uitzondering op de onopvallende surveillance auto’s van haaglanden, die geven ook nooit richting aan).
Het valt me op dat hier eigenlijk nog best veel ”Tupperware” bakken juist WEL richting aan geven.
Eerder de Dikke jonge bakken, meest lease denk ik, die dit NIET doen.
Bestel busjes kunnen er ook wat van..
Audi A6:
– Olieverbruik: komt bij Diversen motortypen voor.. (Deels Carterventilatie, Deels slechte motorconstructie
– Ashoezen: Willen wel vaak kapot (vrij kort homokineten), ook de kineten zelf willen wel kapot.
– Versnellingsbak: Deze wil wel eens olie lekken, daardoor gaan ze nog wel eens kapot
– is een begin Can-Bus auto, daar zitten hier en daar ook nog wel wat puntjes van verbetering in.
– Blacksludge in het Carter bij Benzine Turbo motoren welke kortere stukken rijden.Verder valt het allemaal wel mee…
Tis zeker GEEN slechte auto, alleen van die 6pitter diesels moet je je VER Distangeren…
Willem
28 januari 2012 om 08:26 #17982964Beetje aankleding op Audi kost ook veel geld: Autoweek 3 2012: test Audi A6 Avant 3.0tdi € 67.800 in basis, inclusief extra’s €130.082! en ik weet niet wat de blinkers voor meerprijs hebben ;)
28 januari 2012 om 09:00 #17982965De voorwielophanging is drama. de bovenste stangen aan de schokdempers gaan klapperen en kosten nog al wat centen. EN het vervangen is een hele klus.
2 delige vliegwielen gaan ook vaak stuk (maar das bij elk ander merk ook)28 januari 2012 om 11:06 #17982952@Astralfred wrote:
Kijk goed naar de knipperlichten, bij een hoop Audi’s werken die namelijk niet…………
daarentegen doet het grootlicht het meestal wel (vooral als je niet snel genoeg opzij gaat)
mijns inziens zit er ook een standaard probleem in de voorwileophanging cq stuurinrichting,het is vrijwel niet uit te lijnen,ze trekken allemaal naar links,hij is gewoon niet op de rechter baan te houden! :jerry
Maar effe serieus,het zijn in principe qua betrouwbaarheid 13 in een dozijn auto’s,niet beter dan veel andere merken,plus dat idd met name de binnenzijde er vrij snel armoedig uitziet door de rubberachtige laag op veel knoppen en grepen.Nieuw is het prachtig maar na een paar jaar………..
ben van mening als je dan toch VAG wilt rijden,dat je beter een Skoda of Seat kan halen,grotendeels dezelfde techniek maar voor veel minder geld.
En als je dan perse Premium wilt rijden,koop dan een BMW of Mercedes,net waar je van houdt.
De BMW is dan meer de RIJ auto,de Mercedes-Benz is de REIS auto,audi is het allebei net niet.
Succes!28 januari 2012 om 14:08 #17982966Ze zeggen over die 6 cilinders diesels ook wel dat de nokkenassen allemaal een keer vervangen moeten worden omdat die te zacht zijn. Onze 180 pk quattro kombi v6 tdi uit 2001 is nu net een tijdje over de 4 ton op de teller. Geen problemen als wat iedereen opnoemt.
Misschien is dat allemaal al in de eerste 2 ton van zn leven bij de vorige eigenaar geweest :D28 januari 2012 om 22:52 #179829672.5TDi is meester in het Vreten van nokkenassen en slepers
Willem
29 januari 2012 om 14:06 #17982968ik hoef toch geen TDI
maar ik zit er nou aan te denken de Vectra GTS te houden en een MX5 erbij te kopen ofzo 1 speeltje en 1 praktische auto..
29 januari 2012 om 14:40 #17982969een mx-5… Kees, gaat het wel goed met je ?
29 januari 2012 om 14:44 #17982970MX-5 is zeker leuk!!
En ze zijn niet zo heel duur meer in aanschaf!
kwaliteitief geen verkeerde auto (en zeker beter als een audi!)29 januari 2012 om 16:25 #17982971@Juffer1 wrote:
een mx-5… Kees, gaat het wel goed met je ?
JA! cabriolet 950kg 116pk en achterwielaandrijving
erg veel fun voor €24 belasting en €10 verzekering in de maand ;)
betekend dus dat ik lekker door kan touren met mn GTS en een cabrio ernaast ga halen :wubnu nog effe een mooie zoeken
2 februari 2012 om 22:06 #17982972@Opelkees wrote:
@Astralfred wrote:
Kijk goed naar de knipperlichten, bij een hoop Audi’s werken die namelijk niet…………
en bij Opels VW BMW Mercedes enz enz enz…
zelfde probleem als je Audi zou rijden zei je dat over Astra rijders met petjes…
kansloze reactie..wel mooi dat nog iemand met een embleemloze Astra dit post :jerry[/quote]
A Heb je mijn Astra toch niet goed bekeken, zitten er nog genoeg op :angel
B Waarom post je het dan in het slap geouwehoer gedeelte? Is vragen om zulke reacties en anders wordt het misschien tijd voor een vreemd merk gedeelte ;)
C Je werkt(e) toch bij een Opel Dealer, waarom geen H Twintop en die dan voor alle seizoenen?
D MX-5 is goedgekeurd, betrap die er maar weinig op dat die de knippers niet gebruiken en zijn over het algemeen meer toerders als racers..Verder nee geen Audi voor mij. Als ik echt veel geld zou hebben, komen er een Insignia OPC en Zafira B OPC voor de vrouw ondanks de AMG tik die ik heb overgehouden van 6 jaar bij Mercedes werken.
Wel frappant wat ik afgelopen week heb meegemaakt; een Audi A6, een VW Lupo, onze eigen Seat Leon en een Seat Cordoba die deze week allemaal stil vielen en alle Opels in mijn omgeving die lekker ondanks de kou doorpruttelen. I rest my case. :jerry
Maar back on topic, lekker zelf kopen wat je zelf wil, maareeeuh pas jij wel in een MX5? ;)
3 februari 2012 om 06:26 #17982973Kees: als je die MX-5 van Anthony maar met een grote boog voorbij loopt!
Voor een ieder hier ook een waarschuwing!
Dat ding is 2 weken geleden ontdaan van roest door polyester, plamuur en zelf spuiten!Even tussendoor;)
Gr.
Pastra3 februari 2012 om 08:23 #17982974Mx5 is echt wel leuk ja! Heel wat anderd ook als n audi :) welk bouwjaar zoek je? OF prijs?
3 februari 2012 om 10:30 #17982975Beware – very long post! ;)
Tsja – wat zullen we zeggen over Audi :). Merkbaar klasseverschil met Opel (niets ten nadele van Opel, ik ben ook nog steeds erg blij met onze Astra F met 72pk), vooral vanaf de B6/8E modellen (2001-2008).
De 3.0 V6 (220pk) is een goede motor, maar let op bobines en olieverbruik. Potentieel een portemonneezuiger, als je pech hebt. In het geval van een automaat: voorwielaangedreven B6’s zijn geleverd met een handbak of automaat, waarbij de automaat ALTIJD een multitronic is. De multitronic is een CVT automaat, en schijnt erg fijn te zijn om mee te rijden (ik kan er niet aan wennen), maar is gevoelig voor hoog koppel. Deze gaat dan ook regelmatig stuk bij de 2.5 TDI’s en 3.0 V6-en, of gechipte 1.8 turbo’s. Ook bij tuning wordt er rekening mee gehouden en wordt het koppel geknepen (max 330Nm of zoiets).
In het geval van een quattro is de automaat ALTIJD een tiptronic. De tiptronic is een sequentiële gerobotiseerde 5-bak, en is dus ook geen gewone automaat. De tiptronic is een heerlijke bak, redelijk rustig en soms zelfs wat traag, echter is er met VAGCOM een goede winst te halen door de milieu-denk-seconde te verwijderen. Tiptronics bieden de mogelijkheid om zelf te schakelen met een tip-beweging op de versnellingspook, of optioneel met knopjes op het stuur. De bak luistert dan 100% naar de commando’s die jij ‘m geeft, in tegenstelling tot vele andere. De enige twee beperkingen die de bak jou oplegt zijn heel logisch: zodra in een versnelling het stationaire toerental wordt bereikt schakelt de bak één versnelling terug (en zo door). Zodra je de toerenbegrenzer bereikt schakelt de bak één versnelling op. Dit is puur ter bescherming; enige ander ingrijpen blijft uit. Deze bakken zijn betrouwbaar en gaan zomaar 3,5 ton mee, mits de olie elke 100.000km (preventief) ververst wordt. Kost 350 euro bij ZF in Duitsland, inclusief achterdiff olie.
De voorwielophanging was met name een probleem bij de A4 B5, geleverd van 1995 tot 2001. De B6 heeft er ook een beetje last van, maar in véél mindere mate. Bij de B5 kon je elke 90.000km wel een setje draagarmen vervangen (6 per kant); bij de B6 is het in de praktijk vaak maar één of twee armpjes of een stuurkogeltje elke 120.000km, iets dat bij vrijwel elke auto eens zal moeten, al dan niet door een stoeprandje mee te pakken.
Elektrisch is de B6 zeer betrouwbaar. Vrijwel probleemloos. De latere modellen zijn uitgerust met intelligentere boordnetten zodat er ook makkelijk coming home/leaving home op gezet kan worden, en xenon ready. Standaard met lampcheck en andere boordcomputer functies op een display tussen de tellers. Qua afbladderen van de soft-touch laag heeft men hierboven gelijk, tot midden 2003. De eerste productiebatch heeft hier last van, maar dit is vrijwel helemaal opgelost in de latere series. Mijn Avant uit 2004 heeft slechts minimale slijtage (en dan denk ik meer aan krassen van sleutels en/of nagels op randjes) bij inmiddels 255.000km.
Qua interieur: bij 150.000km moet er niets te zien zijn op de stoelen. Ook niet bij 2 ton, overigens, mits de auto af en toe een mooie behandeling heeft gehad. Ter indicatie mijn stoelen (as said – 255.000km) en interieur. Vlekjes op de stoel zijn modder van een dagje appels plukken ervoor.
Let op advertenties die claimen dat het om een S-Line gaat, terwijl dat absoluut niet het geval is. De cabrio is een vreemde eend, omdat zowel de voor- als achterbumper (en de verlichting!) anders is dan de Avant of Sedan (is ook NIET uitwisselbaar), maar voor de Avant en Sedan geldt:
S-Line interieur pakket: sportstoelen vóór, handmatig of elektrisch verstelbaar met elektrische lendensteun, steun voor dijen (knieholte), half leer/stof (optioneel volleder), zwarte dakhemel, geperforeerd leder 3-spaaks stuur, geperforeerd leder versnellingspook, geborsteld aluminium sierlijsten in dash/deuren/tunnel, s-line badges op achterdeuren en s-line dorpellijsten/instaplijsten, 30mm verlaagd met sportonderstel
S-Line exterieur pakket: voorbumper in kleur met andere diffusor en roosters vóór, sideskirts die ietwat dikker zijn dan de OEM skirts op de deuren, achterbumper met ander onderstuk (diffusor), naar keuze met zichtbare uitlaten links of links+rechts (benzine, V6 en quattro is dual uitlaat) of onzichtbare uitlaten (diesel).
Mijn B6 is voorzien van de S-Line diesel achterbumper zonder uitlaatuitsparingen, S4 side skirts op de deuren (niet meegespoten, en nog wat dikker dan de S-Line skirts), S-Line voorbumper met S4 grille in de motorkap, S4 koplampen (antraciet binnenwerk):
De 2.5 TDI kent (veel) problemen: nokkenassen slijten in door verkeerde olie / te lang onderhoudsinterval van 30-40K; vooral de eerdere blokken hebben hier last van. Omstreeks 08.2003 is dit drastisch verbeterd. Niet 100% weg, wel 80-90%. De reparatie kost al met al zo’n 1600-2500 euro afhankelijk van de schade en bij wie je ‘t laat doen, waarna je er weer voor 250.000 of meer vanaf bent. De 10-20% die kapot gaat bij latere modellen gaan zo’n 350.000km mee. Ook de turbo kan wel eens stuk gaan (vooral bij gechipte exemplaren die hogere standen hebben), evenals de brandstofpomp.
We moeten niet vergeten dat waarschijnlijk 70% van de auto’s die nu op marktplaats staan met ~1,5-2,0 ton uit 2001/2002/2003 makkelijk een tonnetje teruggedraaid zijn, gezien het karakter van de motor en het gebrek aan NAP bij de meesten. Ik zit in een eind 2004 auto met 2,5 ton op de klok, da’s gemiddeld 32.000 per jaar (niet eens extreem veel voor een V6 diesel). Het is dan ook niet gek dat bij veel ietwat oudere modellen (2001/2002) met 2 ton op de klok er allerhande issues zijn die je niet zou verwachten, omdat de kans best groot is dat ze stiekem al 3,5 of 4 ton hebben gedraaid, en niet de geclaimde 2. Ik kijk er dan niet van op dat er een beurtje of riempje niet gedaan is ;).
///
Conclusie is dan ook vrij eenvoudig: schijn bedriegt. Een Audi mag met 2 ton absoluut geen uitgeleefd interieur hebben. Heeft-ie dat wel, dan is-ie OF teruggedraaid en staat er 4 ton op, of de vorige eigenaar was een enorme beunhaas (stay away – je wil dan ook niet weten wat voor olie erin gezeten heeft zeg maar). Elektrisch zijn ze prima, op third-party issues na (sensortje hier of daar), vrijwel geen issues/bugs. De 3.0 V6 is een heerlijke smeuige motor, wel vrij tam voor de 220pk (op papier/idee zijn ze sneller dan dat ze voelen en zijn). 1.8T’s zijn (op de early-generation 150pk modellen) gevoelig voor olie en oliedruk, wel oerdegelijk (chip de 163pk naar 210pk/320Nm). Quattro is een heerlijk onstpannen en uitermate stabiel platform, zéér fijn voor wintersport en trailers (handbak!).
Wat Asconahobbyist zegt ben ik het niet mee eens. VW/Skoda voelen compleet anders aan dan Audi, ondanks dezelfde partnumbers, en kennen vaak nog meer problemen. Als ik mag kiezen, dan is Skoda zeker een goed alternatief, maar het is niet te vergelijken. Je zal er 10.000km in moeten rijden, en dan merk je ‘t verschil zeker als je omwisselt. Een proefrit van 1 uur gaat je dat niet uitleggen.
@ Opelkees: de A6 C6 3.0 TDI is elektrisch wat gevoeliger dan de B6, omdat die hele auto een van de eersten is die compleet volgehangen is met CANBUS (van voor tot achter, inclusief kentekenplaatverlichting en digitale aansturing van de koplampsproeiersinterval). Ook de verstuivers van de 3.0 TDI willen wel eens volhangen, en vooral de kettingspanners (wederom een van de eerste blokken die met een achterliggende distributieketting werkt itt een distributieriem aan de voorzijde). De B6 is, als je een nette vindt die wel eerlijk en goed onderhouden is, een vrijwel probleemloze auto, op normaal onderhoud na. Onderdelen zijn (fors) duurder dan veel andere auto’s, en in mijn mening krijg je daar absoluut wat voor terug. Mocht je willen mag je eens proefrijden in mijn B6; weliswaar diesel, voorwielaangedreven en een handbak, maar dan voel je wel hoe een A4 uit die tijd moet aanvoelen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.