[HOW-TO] – Z14XE, Z16XE, etc. – EGR-klep afdoppen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Motoren How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine [HOW-TO] – Z14XE, Z16XE, etc. – EGR-klep afdoppen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243621
    sw_reijnders
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 October 2005

      Deze how-to is bruikbaar voor:
      Z14XE(L), Z16SE, Z16XE, Z18XE(L), X18XE1 en X16XEL type II uit een Corsa C, Astra G of H, Vectra B of C.
      En wellicht nog andere motoren die dezelfde basis hebben.

      Allereerst een stukje tekst over wat is nu precies de EGR-klep.
      EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation of in het nederlands Uitlaatgas Recirulatie klep.
      Een deel van de uitlaat gassen wordt dus uit het uitlaatspruitstuk via deze klep terug gevoerd in de motor om opnieuw verbrandt te worden.

      Dat is leuk voor het milieu, maar niet voor je motor :roll:

      Naast uitlaatgassen wordt namelijk ook vuil en roet wat ontstaat tijdens de verbanding weer terug je motor in gevoerd.
      Wat vaak voor kapotte EGR-kleppen zorgt en andere storingen en mankementen.
      Deze vervuiling ontstaat vooral bij een koude motor en met “Het Nieuwe Rijden” (motoren moeten goed warm worden en schoon branden ;))

      En omdat er veel storingen optreden heeft zelfs Opel hier een officiële modificatie voor gemaakt.
      Een blind-pakking

      Deze pakking is zo gemaakt dat de klep wel kan bewegen, maar de doorvoer is afgesloten.

      Hoe deze pakking te monteren:
      Als voorbeeld heb ik deze gemonteerd in een Corsa C GSi met een Z18XE motor

      Benodigdheden:
      Een Torx-bit setje (voor inwendige Torx bouten)
      Een Torx doppen setje (voor uitwendige Torx bouten)
      Een schroevendraaier
      Een spuitbus Remmenreiniger
      Een spuitbus WD40 kruipolie

      als eerste waar zit dat beest????
      De klep is goed bereikbaar en zit rechts op het motorblok tussen het motorblok en de ABS-pomp (mits aanwezig) in.
      Bij de Z16SE is deze boven de motor op het inlaatspruitstuk geplaatst.

      Na de kap gedemonteerd te hebben, is de klep beter zichtbaar.
      Haal de stekkers los van de bobine brug en van de EGR klep.
      Spuit deze desnoods even in met wat WD40, dan komen ze makkelijk los (dit zal geen kortsluiting veroorzaken!!).
      Spuit ook de 2 bouten van de EGR-klep even in. Dit zijn de 2 uitwendige torx bouten op de uiteinden van de klep.

      De klep zit dus met 2 uitwendige torx-bouten vast op het huis.
      Als de kruipolie lekker ingewerkt is, kun je deze eenvoudig losschroeven met een ratel, verlengstukje en een torx dop.

      Als de klep gedemonteerd is, ziet het er als volgt uit.
      In mijn geval nog vrij schoon, maar je zou dit eventueel wat schoon kunnen maken met een doek.
      Spuit er NIET te veel remmenreiniger in, dit gaat namelijk recht naar je uitlaat en remmenreiniger is vrij explosief als het warm wordt :roll:

      en een foto van de oude en de nieuwe pakking naast elkaar. Verschil is duidelijk lijkt me.

      Als de EGR-klep erg vervuild is, kun je deze ook reinigen met wat Remmenreiniger en een Doek
      Hierna eventueel nablazen met wat perslucht en goed inspuiten met WD40.

      De nieuwe pakking kan weer op de klep en de montage gebeurd in omgekeerde volgorde.

      #18351312
      daanhaarlem
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 January 2014

        Goedenavond,

        Heb je de foto’s nog en zou je deze misschien opnieuw willen plaatsen?

        Daar zou ik ontzettend mee geholpen zijn!

        Bvd,
        Daan  :dank-u:

        #18351616
        Myrdhin
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2018

          Ik ben nog geen topic tegengekomen waar de foto’s ook daadwerkelijk verschijnen.

          Zal wel komen doordat ik een oudje uit 2000 heb.

          Ook ik zou heel graag willen zien wat sw_reijnders gedaan heeft. In afwachting van zijn reactie verblijf ik.

          #18352325
          Houten
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 January 2018

            Beste forum ik zie de foto’s ook niet. Wel iets van Photobucket.com 500. Hoe kan ik toch de foto’s zien.

            :help:

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.