How to – X18XE1 – olie verversen en oliefilter vervangen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Motoren How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine How to – X18XE1 – olie verversen en oliefilter vervangen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240894
    RISL
    Moderator
      Lid sinds:
      24 January 2011

      De foto’s zijn van de X18XE1 in mijn Astra Coupé, maar bruikbaar voor veel meer motoren.

      Eerst een leuk klusje: ga een rondje rijden om de motor wat op te warmen. Warme olie is namelijk dunner en vloeit dus makkelijker uit je blok. Zorg dat je auto recht staat, dan loopt er de meeste oude olie uit.

      Dan een simpel klusje, schuif een bak onder de aftapplug van het carter (zorg dat die bak ruim voldoende inhoud heeft) en draai de aftapplug open. Deze zit aan het carter onder de auto en ziet er ongeveer zo uit:

      Het blauwe wat je ziet is het afwasteiltje dat ik gebruik voor dit soort klusjes. Terwijl de olie eruit loopt kun je iets anders doen (bijvoorbeeld je bougies wisselen).

      Zodra de olie er niet meer uitloopt, draai je de aftapplug er weer in, met een nieuwe ring eromheen.

      Vervolgens kun je het oliefilter eruit schroeven. Zorg dat je opvangbak hier weer onder staat, want uit het filter komt ook nog ongeveer een halve liter oude olie. Het oliefilter zit verscholen onder het hitteschild van het uitlaatspruitstuk.

      Je kunt gewoon een sleutel of ratel met dop op het de zeskant zetten en deze losdraaien.

      Je draait het deksel van het oliefilterhuis eraf met daaraan geklikt het oude oliefilter. Deze trek je er vanaf en de oude o-ring snijd je door (dan weet je zeker dat je er een nieuwe om doet).

      Het deksel met de nieuwe o-ring en het nieuwe filter met daarop de klikpootjes zie je op onderstaande foto’s.

      Je klikt dus het nieuwe filter op het deksel, nieuwe o-ring omerheen (een beetje invetten met nieuwe motorolie en dan schuif je het oliefilter weer in het huis (eerst schuiven, dan draaien). Deze draai je weer handvast.

      Vervolgens vul je het oliepeil tot het maximum en start je de motor. Even laten draaien en dan vul je het olieniveau aan tot het gewenste niveau.

      Nu ben je klaar. Controleer een paar uur later of je de aftapplug goed hebt dichtgedraaid en of de ring niet lekt.

      #17912943
      Martijn17
        Lid sinds:
        16 January 2013

        pasop dat het filterhuis niet meedraait!!

        #17912944
        arjontje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2006

          En de carterplug hoeft maar met 10Nm vast gezet te worden!! Anders ben de de volgende keer alle woorden uit het scheld woordenboek aan het opzeggen omdat je hem niet los krijgt.

          #17912945
          Pollie
            Lid sinds:
            27 August 2015

            Even een snelle korte vraag mbt de z22yh
            klopt het dat de kunstof dop op het filterhuis niet helemaal aan/afsluit?
            ik heb er vooraf niet goed genoeg op gelet en alles zit erin, draaien van de dop ging soepel en alles zit netjes op zijn plek maar de kunststof dop sluit niet helemaal aan op het huis.
            hij is wel netjes afgesloten(lekt niet) en je mag ze maar hand vast aandraaien.

            #17912946
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Als ie niet lekt, zou ik me er niet druk om maken.

              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

              #18366803
              Jos G
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2004

                Even een vraag,

                Kun je het oliefilter huis ook vervangen van een X18XE1

                Deze is bij mij een beetje getordeerd omdat de dop van het olie filter huis niet wilde los gaan.

                 

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.