How to – X18XE1 – gasklephuis schoonmaken

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229551
    RISL
    Moderator
      Lid sinds:
      24 January 2011

      De foto’s komen van de x18xe1 in mijn Astra Coupé, maar gelden voor iedere x18xe1.

      Eerst haal de je motorcover eraf door je olievuldop en de twee boutjes eraf te schroeven. Daarna de olievuldop er weer om te voorkomen dat er vuil in komt.

      Vervolgens ga je alle slangen en dergelijke van het gasklephuis afhalen. Het gemakkelijkst is natuurlijk om gewoon bovenaan te beginnen:

      Wanneer je de luchtaanvoerbuis eraf hebt gehaald, kun je ook in het gasklephuis kijken om te zien of deze vies is.

      Deze is al aardig vet en zwart, dus we gaan verder met de andere leidingen. Heb van niet iedere leiding een foto, alleen van de zaken waarbij je even extra moet opletten.

      Bij deze moet je even opletten. Er loopt wat koelvloeistof uit en als je de slang laat hangen, loopt er nog meer uit. Ik heb er zelf een doek ondergelegd en een bout ingedraaid.

      Hier zie je die bout die ik er in gedraaid heb (met de bol op het uiteinde)

      Nog meer slangen losmaken:

      Wanneer alle slangen los zijn, is de gaskabel aan de beurt. Eerst de twee schroeven waar je tegen aan kijkt:

      En dan de gaskabel zelf. Wanneer je voorzichtig een kleine schroevendraaier in de opening onder de zwarte clip steekt, en je wipt hem een beetje omhoog (niet eraf), kun je de gaskabelkom van de bol halen. Hier zie je de kom met het clipje.

      Vervolgens de vier bouten waarmee het gasklephuis op het inlaatspruitstuk geschroefd zit:

      Op dit moment kun je, als je wilt, de carterontluchting opboren zoals in de how-to van wim-v6: viewtopic.php?f=150&t=157603

      Daarna goed schoonmaken met remreiniger. Vergeet de oude pakking er niet tussenuit te halen en er een nieuwe tussen te stoppen.

      Vervolgens kun je alles in omgekeerde volgorde monteren. Je kunt tijdens demontage foto’s maken van alle slangen, zodat je zeker weet dat het weer allemaal goed komt bij montage. De slangen passen eigenlijk maar op één manier, dus foto’s zijn niet per sé nodig.

      Nog een laatste puntje: de elektronische gasklepverstelling voor de stationairregeling deed bij mij erg raar na dit schoonmaakwerkje. Het stationair toerental lag rond de 2000 rpm en schommelde af en toe heel erg.
      Na opnieuw starten, een stukje rijden en nogmaals opnieuw starten, was dit weg.

      #18339888
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Doe alle foto’s effe op imgur.com ofzo, dan blijft het tenminste langer in leven die foto’s. Deze howto heb je zo niks aan meer.

        #18350807
        PaWillem
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 May 2009

          foto’s via photobucket is niets op te zien. Waardeloos geworden deze rubriek.

          #18351199
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Roep ik al jaren, men blijft stug volhouden….

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.