[HOW TO] – Vectra C1/C2 – Bedieningsknop clima repareren

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Vectra, Signum [HOW TO] – Vectra C1/C2 – Bedieningsknop clima repareren

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265660
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Het is mijn vanmiddag gelukt om van allebeide clima bediening units die ik heb. De grote middenste knop weer 100% werkend te krijgen!

      Benodigdheden, plat schroevendraaiertje en een soldeerbout met een fijne punt. En soldeertin.
      Vandaag dit setje gekocht. Waar tin bij zit

      Te beginnen aan de achterkant van de unit.

      Met een klein schroevendraaiertje wip je voorzichtig stuk voor stuk de klipjes los. Schroevendraaier eronder en voorzichtig iets omhoog wippen. Ver genoeg totdat deze vrij komt. Ga de rest van de klipjes ook bij langs.
      Zijn ze allemaal los pak je zo het zwarte gedeelte eraf. Er komt niks los wat weg kan vallen!

      Vervolgens zie je de printplaat zitten. Ook deze zit enkel vast geklikt. Begin in 1 van de hoeken. Door heel voorzichtig 1 klipje ietsjes naar buiten de duwen. Ver genoeg zodat de printplaat vrij komt en een stukje omhoog kan. Ga de rest van de klipjes ook zo bij langs en de printplaat komt los. Er komt niks los wat weg kan vallen!

      Heb je de printplaat in de hand. Kun je de middenste zwarte knop los trekken. Zit vast geklikt.
      Daaronder zit een vierkant blokje waar een asje uit steekt. Dat is het deel waar de ventilatie snelheid en menu mee bediend word.

      Dat blokje met asje moet er vanaf.
      Om te beginnen. Om het blokje zit een klemmetje die het blokje in elkaar houd en dat alles op de printplaat houd.
      Plaats de soldeerbout met de punt aan de zijkant van het blokje in het gleufje. Duw de soldeerbout zachtjes tegen het blokje aan. Net genoeg totdat het klemmetje los komt. Die het zelfde aan de andere kant. Is het klemmetje los? Kun je die voorzichtig wat verder naar buiten buigen zodat het klemmetje weg genomen kan worden. Daarbij komt het grijze gedeelte ook gelijk los (waar het asje in zit) Er komt niks los wat weg kan vallen!


      Onderkant van het grijze blokje met asje!

      Daaronder blijft nog zitten het zwarte gedeelte waar een aantal heel dunne contactpuntjes zitten en in het midden het druk gedeelte.
      Dat zit nog vast met 5 soldeer puntjes. Aan de bovenkant 3 en onder 2. Heb je die los gesoldeerd? Kun je die eraf nemen. Er komt niks los wat weg kan vallen!

      Dat zwarte blokje is wat het meeste ellende veroorzaakt. Het niet goed in het menu kunnen komen enz.
      Dat zwarte blokje zit simpel in elkaar geklikt.

      Die kun je open maken met je nagels of klein schroevendraaiertje.
      Daarin zitten wel een aantal losse onderdelen!


      Op de laatste foto zie je alle onderdelen los liggen. Van links naar rechts. 1 het grijze blokje met asje, 2 het deel met de dunne contactpuntjes, 3 het klemmetje, 4 de 2 grijze plaatjes die voor het klikken zorgen (zelfde principe als het binnenste gedeelte van een deksel van een groente pot) 5 het grijze rubber rondje met metalen kern, 6 Het gedeelte waar de grijze klikplaatjes contant mee maken (om in het menu te komen) de grijze delen goed schoonmaken. Door de op te schuren bijvoorbeeld. Ik heb het zelf gedaan het de kleine schroevendraaier. Evenals het grijze blokje met asje. Alles goed schoongemaakt? Kan alles weer in elkaar geworden gezet. Die 2 grijze ronde plaatjes komen op elkaar te liggen met de bolle kant naar boven op het rechtse deel op de laatste foto!
      Het grijze klemmetje die wat verbogen is. Is geen probleem. Heb je alles weer goed in elkaar? Is het een kwestie van het grijze en zwarte deel goed bij elkaar houden en het klemmetje terug te plaatsen. Die is vrij gemakkelijk weer op zijn plaats te duwen.
      Is dat gelukt. Is het een kwestie van geheel weer op de printplaat te zetten (past maar op 1 manier) Eerst links en recht met een beetje soldeertin het klemmetje weer vast te solderen en dan de contactpuntjes.
      Vergeet niet in de zwarte ring weer op het asje te klikken. Nu kan de boel weer in elkaar worden geklikt. En alles werkt weer als nieuw

      Vragen of nog iets niet duidelijk? Laat het mij weten

      #18232029
      McLambo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 September 2004

        Ziet er toch nog vrij rigoreus uit!

        Ik heb zelf een keer de printplaat uitgebouwd en het betreffende draai/druk schakelaartje met contact spray ingespoten. Helaas heeft dit maar een paar maanden geholpen daarna weer prut.

        Als je aan het einde van de zomer nog steeds een goedwerkende knop hebt, probeer ik dit waarschijnlijk ook king:

        /edit:
        toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en met succes!

        Wat me gelijk al opviel bij het uit elkaar halen is dat 2 van de 5 contactjes op de printplaat al losgebroken waren.
        Desondanks alles gedemonteerd en schoongemaakt. Weer in elkaar, en drukken/draaien als nieuw!

        Bedankt voor de howto!

        #18232030
        pieter25
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 January 2013

          Helmer opelfan, bedankt voor je How To!
          In mijn geval lieten er 3 van de 5 kleine soldeer potjes los, herplaatsen heb ik geprobeerd maar is niet meer gelukt.

          #18232031
          evertfisherman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 December 2009

            @Helmer,

            Werkt de middelsteknop nu nog steeds na reparatie?
            Of heb je de unit inmiddels al vervangen?

            #18232032
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Ja werkt nog steeds 100% goed.
              Ik dat er een paneel bij gekocht. Mijn “oude” had het bekende probleem met de grote drukknop. Ik had de andere geplaatst en werkte in het begin goed dacht ik. Waar mijn “oude” heel slecht reageerde met indrukken. Werkte die “nieuwe” slecht met draaien :???:
              Zo ben ik met de reparatie bezig gegaan. Nergens was een oplossing voor handen. Ik dacht mijn “oude” werkt toch niet meer. Laat ik het proberen. En het werkt

              #18232033
              evertfisherman
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 December 2009

                Zojuist uitgevoerd en het werkt!
                super deze howto!
                Nu maar hopen dat het goed blijft.
                Bedankt Helmer

                #18232034
                Arjenlodder
                  Lid sinds:
                  25 October 2014

                  Ook ik heb dit uitgevoerd, en het werkt perfect! Helaas braken er wat pinnetjes af, deze heb ik nu met kabeltjes verbonden… Geen probleem dus. Voor de mensen die twijfelen wat ze exact moeten ‘schoonmaken’, hier een afbeelding ervan, rechts is zoals hij eruit kwam, links is opgeschuurd (heb het goed gekrast met een pincet).

                  Bedankt Helmer!

                  #18232035
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    Weer iemand gelukkig met een goed werkende bediening (Y)
                    Jammer van de pinnetjes. Al heb je dat goed op gelost (Y)

                    #18232036
                    christiaan85
                      Lid sinds:
                      24 February 2013

                      Dit ga ik ook maar eens proberen, alleen ik heb een paar vraagjes:

                      Kan je die harde plastic knop ook vervangen door de zachte rubbere knop van bijvoorbeeld het cd70 navigatie-systeem?
                      Is het deel met de draaiknoppen zo uit het dashboard te krijgen en zijn daar ook foto’s van beschikbaar?

                      Alvast dank voor de moeite. Ik hoop dat ik er ook zo handig mee kan omgaan.

                      #18232037
                      wa.ma
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 July 2012

                        Ben er ook maar eens mee begonnen (gisteren)en…………………….
                        :jerry :jerry zeer goed gelukt werkt weer als nieuw!! :D

                        Maar moet erbij zeggen is wel een zeer precies klusje maar is een hobby om
                        zo iets te doen en ook nog een leuke cent besparen!! prima.

                        #18232038
                        Outzy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 August 2015

                          Deze fix ook ff toegepast. Knop werkt weer zoals het hoort. Bedankt voor de how to!

                          #18232039
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            Blij dat er mensen wat aan hebben king:

                            #18348651
                            GT-Joey
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 March 2006

                              fotos doen het niet meer

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.