[HOW-TO] – Vectra C – Stuurhendel Uitbouwen en Inbouwen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Vectra, Signum [HOW-TO] – Vectra C – Stuurhendel Uitbouwen en Inbouwen

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206202
    hans_vledder
      Lid sinds:
      17 November 2006

      Een van onze medeforummers gaat zijn Vectra C voorzien van Cruise Control. Ik heb belooft even uit te leggen hoe de stuurhendel die hier voor nodig is, moet worden uitgebouwd en ingebouwd. Om ook anderen in de gelegenheid te stellen hiervan kennis te nemen, hierbij een korte How To. De beschreven handelingen gelden voor beide stuurhendels (links en rechts) van de Vectra C Sedan, GTS alsook voor de Caravan.

      1. Naast een tweetal vingers is er een zeer geavanceerd stukje gereedschap nodig, dat uitsluitend verkrijgbaar is bij de betere kantoorboekhandel (zie foto). Omdat de afmetingen wellicht niet helemaal overkomen, dit is de grotere, dikkere variant.

      2. De voorzijde van de benodigde stuurhendel. Deze stuurhendel is bedoeld voor de linkerzijde van de stuurkolom (knipperlicht) en heeft de benodigde knoppen voor de Tempomat. Het Opel onderdeelnummer van deze hendel is 12 41 036.

      3. De onderzijde van de hendel. Onderaan de steel waarmee de hendel in de stuurkolom gemonteerd word, zit het geheim van de smid. Hier zit een gleufje in de steel, waarlangs de hendel in gemonteerde toestand is te ontgrendelen.

      4. De hendel zoals hij zich in gemonteerde toestand aan de stuurkolom bevind. De hendel is te vervangen zonder de kunststof bekleding van de stuurkolom te demonteren.

      5. Duw met de duim, de onderzijde van de manchet uit de stuurkolomkap. Aan het einde van de manchet zit een harde, vierkante kunststof rand. Druk deze rand aan de onderzijde in, en wip de manchet uit de stuurkolomkap. Hiervoor is normaliter weinig kracht nodig.

      6. Als de onderzijde van de manchet los is, wippen we de bovenzijde uit de stuurkolomkap. Hoewel iets moeilijker dan de onderzijde, is ook hiervoor normaliter niet veel kracht nodig.

      7. Duw de hendel omhoog (rechtsaf) en kijk in de ruimte aan de onderzijde van de steel van de hendel, of je het bewuste gleufje ziet zitten. Dit is de plek waarin de paperclip moet worden ingestoken. Steek de paperclip in (met beleid) tot dat deze niet meer verder wil. Vanaf dit punt zeker niet doorduwen.

      8. De paperclip heeft de vergrendeling van de hendel losgemaakt. Neem nu, zonder al te veel kracht te zetten, de hendel met de paperclip en al uit de stuurkolom. Wil de hendel niet zonder al te veel moeite uit de stuurkolom, steek dan de paperclip opnieuw in tot dat deze de hendel heeft ontgrendeld. Ga onder geen beding aan de hendel trekken, dit zou de vergrendeling in de stuurkolom kunnen beschadigen.

      De montage van de nieuwe hendel is eenvoudig. Steek de hendel op de juiste manier (orientatie) in de stuurkolom tot dat deze niet meer verder kan. Steek daarna het uiteinde van de manchet van de hendel aan de bovenzijde in de stuurkolomkap, gevolgd door de onderzijde van de manchet. Controleer daarna voor de zekerheid nog even of de hendel echt vastzit en kijk ook even of de machet goed op z’n plaats zit.

      In de stuurkolom, in de bus waarin de steel van de hendel dient te worden geschoven, zit een wit vet, vermoedelijk Lithiumvet. Zorg ervoor dat dit vet niet op de kontaktpunten aan het uiteinde van de steel van de hendel terrecht komt. De hendel zou daardoor namelijk onvoldoende kontakt met de stuurmodule kunnen maken. Gebeurd dit toch, maak de kontaktpunten dan weer schoon met een doekje en wat gedenatureerde alcohol, en probeer de montage opnieuw.

      Mocht deze How To te wensen over laten, laat me dit dan even weten. Ik zal dan de nodige aanpassingen doen om de How To te verbeteren en te verduidelijken.

      Ik nodig iedereen van harte uit om de kennis die we alemaal opdoen bij het knutselen aan onze auto’s, op deze manier met elkaar te delen. Ik ben in ieder geval van plan om met enige regelmaat mijn bijdrage voor de Vectra C leveren.

      Groet en veel plezier!,
      Hans Vledder

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.