[HOW-TO] – Vectra B – Reinigen Gasklep Z18XE

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248432
    sw_reijnders
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 October 2005

      How-To: Gasklep schoonmaken Z18XE
      waarschijnlijk ook uit te voeren voor Z14XE, Z16XE enzo.
      Dit ter aanvulling van Wim’s how-to van de X18XE, X20XEV, X22XE (voor de enkeling die daar mee rond rijdt hier op het forum ;))

      Vanmiddag heb ik de gasklep schoongemaakt van de GSi en er een paar foto’s van gemaakt.

      Als eerste dien je de grote luchtslang te verwijderen die bovenop de gasklep zit.
      Dit doe je door de 2 slangenklemmen los te schroeven aan beide uiteinden.
      En met een Griptang of Waterpomptang kun je makkelijk de slangenklem terug schuiven die op de slang zit die naar de kleppendeksel gaat.
      Tevens dien je de stekker van de gasklep VOORZICHTIG los te peuteren door eerst het grijze clipje naar achter te trekken.
      Daarna kun je de weerhaak indrukken zodat de stekker los komt.

      Verwijder vervolgens alle overige slangen die aan het gasklephuis bevestigd zitten.
      Kijk maar even welke handig voor of na het demonteren van het gasklephuis loskomen.

      Het gasklephuis zelf zit met 4 Torx schroeven vast op het inlaatspruitstuk.
      Verwijder deze en het spel komt los.

      en zo ziet hij er aan de onderkant uit . . . volgens mij kan het echt geen kwaad om dat ding eens schoon te maken :roll:

      en uuuh carter ontluchting? :roll:

      Dus de boel eens grondig schoongemaakt met terpentine en daarna goed afspuiten met WD40.
      En met WD40 heb ik er weer voor gezorgd dat we weer een Carteronluchting hebben :).
      Het Carter-onluchtings-gaatje heb ik opgeboord met een 2 mm boor.
      De 1,5 mm boor die ik had, was te kort.

      weer viceversa de boel terug bouwen (met nieuwe pakking, te koop bij de Opel-dealer) en klaar is Bas in dit geval :)

      TIP:
      zorg dat er niet te veel WD40 in het electronica compartiment komt.
      Dit is bij mij dus wel gebeurd en volgens mij gaat het daardoor vervelen (slecht reageren op het gas enzo)

      #18016426
      blackX20XER
        Lid sinds:
        8 July 2012

        als ik een kleine toevoeging mág doen….

        als je het niet helemaal wilt dé monteren maar wel goed wilt schoonmaken.

        *ga naar de automaterialen zaak en haal een spuitbus met Carburateur reiniger (foto heb ik als voorbeeld even van internet gepakt)

        *demonteer de intake zodat je op de kale gasklep kijkt
        *laat de motor draaien
        *bedien de gas klep met je hand tijdens het spuiten
        *spuit op de te reinigen delen, je moet als je spuit met je hand gas geven anders valt de motor uit, spuit steeds even en wacht tot de motor weer normaal draait en herhaal dit tot alles netjes schoon is.
        *indien de boel erg vuil is kun je het ergste ook eerst weg spuiten zonder dat de motor draait.
        *ook de stappen motor en andere leidingen op je gasklep kun je gemakkelijk door spuiten op deze manier zodat opboren bijvoorbeeld niet nodig is

        zo is het naar mijn mening een stuk sneller en minstens net zo schoon!

        Gr Rolf

        #18016427
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Als je het GOED wilt doen moet zowiezo de Gasklep los.

          Met reinigen van buiten maak je het Carterventilatie gaatje niet open, en die zit juist dicht, daardoor word de gasklep namelijk zo ranzig, omdat dat gaatje dicht zit..

          Willem

          #18016428
          BlackVec
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 February 2008

            Wat is de carterontluchting precies op de foto, zijn dit meerdere gaatjes?

            #18016429
            Kleine-Paul
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 November 2012

              @CalibraMenno wrote:

              Wat is de carterontluchting precies op de foto, zijn dit meerdere gaatjes?

              Het kleine gaatje bij het nippeltje op de 3e foto.

              #18016430
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                #18016431
                enzyme29
                  Lid sinds:
                  24 February 2013

                  waneer je klaar bent met de gasklep en alles terug hebt gebouwd moet je dan iets inleren ok ken je meteen gaa n rijden en alles is goed?

                  mvg dennis

                  #18016432
                  arjontje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 March 2006

                    @enzyme29 wrote:

                    waneer je klaar bent met de gasklep en alles terug hebt gebouwd moet je dan iets inleren ok ken je meteen gaa n rijden en alles is goed?

                    mvg dennis

                    Bij de Z18XE en de X18XE1 moet inderdaad ingeleerd worden.
                    Maar dat hoeft niet met de tech2 of de opcom.
                    Je kan dat gewoon doen met rijden.

                    Kans is wel dat wanneer je de gasklep schoon hebt gemaakt, dat de motor wat hoger stationair draait.
                    Dit gaat vanzelf na een paar dagen weer goed.

                    #18016433
                    Bakker
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      22 July 2011

                      Ik heb hem schoongemaakt,
                      Egr gelijk afgedopt met een blind pakking ,
                      Maar nu stuit ik op een nieuw probleem als ik een stukje heb gereden dan verneem ik als ik continu 60 rij dat die dan op den duur iets afzakt en dan weer pakt en begint dan iets te schokken , en bij stationair draaien pingelt die behoorlijk van 1000 naar 2000 zie filmpje .
                      Maar laat ik auto weer 15 a 30 minuten staan en ik start hem dan weer dan loopt die mooi stationair en kan ik ook mooi weg rijden tot dat ik een stukje heb gereden en dan praat ik nog niet eens over 2km dan begint het weer en dan loopt die ook weer zo raar stationair.

                      [youtube:207pd7g1]http://www.youtube.com/watch?v=WyYxS4WWXJs&feature=share&list=UUQKSx08vAF-Ll9pgTvG9Utw[/youtube:207pd7g1]

                      Alles zit weer netjes op zijn plaats En
                      Heb de Auto uitgelezen met de op-com en die geeft geen foutmeldingen.
                      waar moet ik nog zoeken ? ik weet het niet meer iig

                      Het gaat hier om de volgende motor de X18XE1 uit een Vectra B

                      Gr,
                      Bakker

                      @arjontje wrote:

                      @enzyme29 wrote:

                      waneer je klaar bent met de gasklep en alles terug hebt gebouwd moet je dan iets inleren ok ken je meteen gaa n rijden en alles is goed?

                      mvg dennis

                      Bij de Z18XE en de X18XE1 moet inderdaad ingeleerd worden.
                      Maar dat hoeft niet met de tech2 of de opcom.
                      Je kan dat gewoon doen met rijden.

                      Kans is wel dat wanneer je de gasklep schoon hebt gemaakt, dat de motor wat hoger stationair draait.
                      Dit gaat vanzelf na een paar dagen weer goed.

                      #18016434
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Gewoon Flink rijden Geen truttenstukjes.

                        Leert zichzelf in..

                        Willem

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.