How to – USB aansluiting maken

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra How to – USB aansluiting maken

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18372948
    daanhaarlem
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 January 2014

      Goedemiddag,

      Hierbij een how to over het monteren van een USB aansluiting in het dashboard.

      Allereerst moet het dashboardkastje gedemonteerd worden, dit zijn 4 torx schroeven.
      Daarnaast moet je even het kapje onder je handrem los klikken zodat je daar 2 torx schroeven los kan halen en dan kan je de kap rondom je versnellingspook weg halen. Vervolgens kan je ook makkelijk je asbak verwijderen, haal meteen even de kabels van je 12 volt aansluiting af. Voor het gemak heb ik ook even het kachelpaneel eruit gehaald, deze zit alleen vast geklikt zonder schroeven. Haal ook even zekering 29 uit de zekeringkast in je kofferbak eruit, dan kan je ongestoord je gang gaan.

      Ik gebruik de USB aanlsuiting met name voor het opladen van mijn telefoon tijdens gebruik van Google Maps, vandaar dat ik ervoor heb gekozen om deze in het kapje boven op mijn dashboard te plaatsen. Het kapje wat je op onderstaande foto ziet kan je er zo uit klikken. Bij sommige zit hieronder een speaker en dan kan je een andere USB aansluiting plaatsen dan degene die ik gebruikt heb (foto en link onderaan). De USB aansluiting die ik heb gebruikt komt van Aliexpress voor 4 euro, werkt perfect.

      IMG_20200306_122718

      Als je dit kapje verwijderd heb zie je dit, je kan gewoon simpel huishoudsnoer gebruiken en deze dan door dit gat naar beneden laten zakken. Stop het snoer er gewoon in en zie je de kabel op een gegeven moment verschijnen op de plek waar je dashboardkastje zat.

      IMG_20200306_102208

      Zoals op deze foto, hier zie je dus de losse witte kabel lopen. Daar aan het einde zie je op een gegeven moment vanzelf de kabel en deze trek je dan door naar voren naar de plaats waar je 12 volt aansluiting van je asbak zit.

      IMG_20200306_102218

      Duw de pennetjes van je originele 12 volt aansluiting uit ze plastic hoesje (onthoud dat bruin boven zit, zie het als een soort T).

      IMG_20200306_102325

      Vervolgens soldeer je je nieuw getrokken draad vast op de originele klemmetjes, doe hier dan ook een krimpkousje omheen zodat het nooit los kan raken. Vervolgens klik je je stekkertje er weer op en kan je alles er weer terug in bouwen. Je kan natuurlijk ook gewoon nieuwe stekkertjes erop zetten en beide kabels er dan in stoppen (is wel het mooiste maar ik had even geen stekkertjes liggen).

      IMG_20200306_121325

      Pak vervolgens het kapje wat je boven je dashboard verwijderd heb en maak daar in het midden een gat in waar de USB aansluiting in past. Stop de USB aansluiting erin en draai deze goed aan.

      IMG_20200306_122552

      Klik de kabels waar je de schoenhoesjes op hebt gezet op de USB aansluiting en zet kapje weer terug. Ik Vond het zelf wel mooi met het rubberen afdekkapje maar je kan deze natuurlijk ook plaatsen zonder afdekkapje.

      IMG_20200306_122712

       

      Mocht je onder dat kapje nou een speaker hebben zitten zou je altijd nog onderstaande flat USB aansluiting daar kunnen plaatsen zodat je deze boven op kapje kan bevestigen.

      image

      https://www.conrad.nl/p/procar-67339501-flat-usb-aansluiting-12-24v-dc-3a-stroombelasting-max-3-a-geschikt-voor-usb-a-1457202

      Groetjes,
      Daan B-)

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.