[HOW-TO] Universeel CV op afstand Astra F

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] Universeel CV op afstand Astra F

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18361742
    Thomas Wouters
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 3
    Lid sinds:
    17 August 2018

    Goedenmiddag allemaal,

    Vandaag heb ik in mijn Astra F uit 1996 een universeel setje ingebouwd voor centrale deurvergrendeling op afstand. Moet er wel bij vermelden dat mijn Astra uitgerust is met centrale deurvergrendeling vanuit de fabriek. Dus in mijn geval heb ik al een kiekert.

    Het door mij gebruikte setje: https://www.wish.com/product/5690e6892c98524677becb7a

    Omdat foto’s meer zeggen dan woorden, hierbij de uitleg.

    1

    Stap 1: We beginnen aan de bijrijderskant van de auto, haal de vloermat uit de auto.
    De zwarte siertrim (het gedeelte waar je instapt) zit vast met 3 schroeven, je kan bij de schroeven door de zwarte kapjes terug te duwen, de 4e zit rechtsonder dieper in het voeteneind.
    In mijn geval zit er een plastic bakje onder het dashboardkastje die er ook af moet, deze zitten vast met 4 schroeven, je ziet ze vrijwel direct zitten als je op je knieën zit.

    2

    Stap 2: Zodra het plastic kap eraf is zien we veel kabels zitten, negeer al deze kabels, het gedeelte waar we naar op zoek zijn is het zwarte plastic kapje waar een moer op zit, (waar de zwart en groene stekker opzitten) een moer zit vooraan bij de deur, de andere zit onder de paarse stekker, achter de groene stekker. Er zit genoeg speling op de kabels om ze iets aan de kant te duwen.

    4

    Stap 3: Zodra je de moeren en het plastic los hebt kun je de isolatie voorzichtig naar voren halen, Hier zit de kiekert (met de tekst naar achteren waar kiekert op staat). Haal de 2 kruiskop schroeven los en je kunt vervolgens de kiekert naar je toe halen om werkruimte te krijgen.

    5

    Bovenstaand afbeelding is zodra je de 2 kruiskop schroeven los hebt gehaald.

    WhatsApp Image 2018-11-11 at 16.23.34

    Stap 4: Pak nu je kabelschema erbij die je bij het setje zit. Hier kun je de kleurcodes op zien welke kleur waarvoor is. De belangrijkste die je nodig hebt zijn:

    Rood: +
    Zwart: –

    Wit: CV open singaal
    Geel: Massa

    Wit/Zwart: CV dicht signaal
    Geel/Zwart: Massa

    LET OP!!! De centrale deurvergrendeling bij een Astra F is massa gestuurd! Sluit dus nooit de bruine kabels massa kabels van je setje op de massa van je kiekert anders brand je zekering door.

    6

    Stap 5: Als je alle kabels hebt aangesloten kan het solderen beginnen, ik heb gekozen om de hoesjes van de kabels die origineel naar de kiekert gaan te strippen om de kabels van me setje er omheen te wikkelen.

    Ter verduidelijking hoe ik het heb aangesloten:

    Wit -> Bruin/Rood
    Geel en Geel/Zwart in elkaar gewikkeld, gesoldeerd om vervolgens beide op -> Volledig bruin (massa)
    Wit/Zwart -> Bruin/Wit

    De kleuren van je setje kan verschillen met waar je hem op moet aansluiten bij je kiekert, kijk hiervoor in je eigen kabelschema van je setje! Zoals je wellicht ziet heb ik veel draden over die ik dus niet heb gebruikt en niet nodig zijn. Er zijn 4 draden die voor je knipperlichten zijn die ik niet heb aangesloten, dit zal in een later stadium nog gebeuren.

    7

    Na het soldeerwerk heb ik elektrische tape gebruikt om alles te beschermen tegen vocht en alle kleuren uit elkaar te kunnen houden. In de blauwe tape zitten alle kabels gewikkeld die ik niet heb gebruikt/overbodig zijn.

    8

    Stap 5: Alles terugbouwen, je kiekert terugplaatsen gaat nu wat lastig omdat er een halve kilo aan draad er aan loopt te trekken. Nadat je de kiekert terug plaatst op zijn originele bestemming vond ik ruimte tussen de kabelboom om mijn setje tussen te “proppen”, je kan er ook voor kiezen om hem ergens anders te plaasen. Omdat alles is gesoldeerd en ingewikkeld is in tape maak ik me geen zorgen voor kortsluiting. Wel heb ik er rekening mee gehouden om de zekering op een gangbare plek te laten mocht die een keer doorbranden.

    1

    Nu kan je alles terugbouwen maar dan in spiegelbeeld, dit is hetzelfde plaatje als stap 1 maargoed het idee is duidelijk denk ik.

    Een paar waarschuwingen!

    Speel niet zomaar met 12V, een schok doet geen pijn maar je kan vervolgens wel op zoek welke zekeringen je hebt doorgebrand.
    Check check dubbelcheck en tripplecheck voordat je gaat strippen en solderen! (ik heb het getest door de gestripte kabel bij in de originele kiekert te drukken, testen of je deuren open en dicht gaan, dan kabel voor kabel solderen, niet alles gelijk weer lostrekken.

     

    Heb je deze hele how-to gelezen? Gefeliciteerd! Je hebt nu centrale deurvergrendeling op afstand!!  :happy02:

     

    #18362631
    tailgate@
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    7 May 2018

    Beste Thomas zit de kiekert ook in een 94er  Kerstgroet Vic

    #18385276
    Dion Van Alphen
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    12 August 2020

    Vraagje, waar heb je de Zwarte – kabel en de Rode + kabel gelaten

     

     

    Dion

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.