[HOW-TO] – Smallblock 8V – Distributieriem vervangen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Motoren How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine [HOW-TO] – Smallblock 8V – Distributieriem vervangen

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 1 reactie.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17246976

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Deze is voor Smallblock 8V’s met spanrol:

    beetje normaal gereedschap en een torkx doppensetje in en uitwendig.

    inbussleutel voor de waterpomp.

    ik weet niet of de motorsteun door de distributie gaat., anders moet je ook de motor ondersteunen met een krik.

    – demonteer luchtfilterbak.
    – Draai de wielbouten van rechtervoorwiel een slagje los
    – krik de auto op tot het wiel van de grond is, plaats een assteun en laat de auto daar op rusten
    – demonteer het wiel en de kap onder de motor.
    – ondersteun de motor met een krik
    – demonteer motorstuen
    – demonteer de multiriem door de spanner te verdraaien met een sleuten 15 (riem ontspannen.
    – demonteer de spanner zelf door de torkxbout los te draaien midden in het veer huis van de spanner
    – demonteer distributie voorkappen
    – zet de distri zo goed mogenlijk op tijd (onderaan dit bericht staat een plaatje hiervan)
    – blokkeer de krukas aan de bakzijde door het vliegwiel tegen te houden, dit kan met een spie of grote schoevendraaier
    – draai de grote middenbout van de onderste poelie los
    – wip de poelie eraf.
    – draai de grote bout weer terug (heb je nodig om timing te stellen en controleren van de Distri riem
    – ontspan de distri riem door de spanner los te draaien.
    – demonteer de distri riem
    – demonteer spanner waterpomp en nokkenaspoelie (let op het spietje).
    – demonteer distri achterplaat
    – vervang thermosstaat
    – monteer distri achterplaat
    – monteer spanner op juiste manier
    – monteer waterpomp, maar ze deze nog niet helemaal vast (hiermee ga je de riem spannen)
    – monteer de distri riem
    – let goed op de timing (op kleine krukaspoelie staat op 6uur een streepje, dat tov inkeping in het blok moet staan)
    – span de riem tot de spanner juiste spanning aangeeft.
    – zet waterpomp vast
    – draai de krukas 2 omwentelingen linksom
    – controleer spanning en timing en stel zonodig bij.

    voor de rest is het koekie eitje terug bouwen.

    Willem

    #17997988

    KadAstra-EF
    Participant
    • Topics 66
    • Reacties 8638
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 July 2010

    Mooie How-to maar,

    Hoe weet je dat je de juiste distributiesriempanning hebt ?

    Rik :)

    Z: 178.846 km
    K: 165.068 km
    A: 570.308 km

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.