[HOW-TO] Plastic in kleur spuiten

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243647
    Vertiligo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 March 2011

      How to…..Plastic in kleur spuiten

      Benodigdheden

      White Spirit of andere ontvetter
      Droog en nat schuurpapier (240 & 600 voor het glad maken van het plastic, 800 voor het glad maken van de primer en 1200/1600 voor het glad maken van de lak)
      Verf – Primer/Vuller, plastic primer, lak met de goede kleur en blanke lak

      Let op: Zorg ervoor dat je geen delen aanraakt die zojuist zijn schoongemaakt, geverfd of in de primer zijn gezet met je vingers. Dit kan ervoor zorgen dat het vet en stof een reactie aangaat met de lak die hierdoor los kan laten. Maak voordat je ergens mee begint het onderdeel schoon met White Spirit of een andere ontvetter, zodat het ten alle tijden vet- en stofvrij is.

      Stap 1

      Verwijder de plastic delen, die je wil spuiten, van de auto,

      Stap 2

      Veeg het hele onderdeel schoon met een doek en White Spirit (of een andere ontvetter) voordat je begint met Droog en nat schuren. Je moet ervoor zorgen dat het oppervlakte goed naar boven komt met nat en droog schuren, gebruik warm water met goed veel zeep erdoor. Werk alle delen die gespoten moeten worden door. Dit zorgt ervoor dat alle onnodige residu van het onderdeel af is en dat de primer goed hecht. Je weet wanneer je moet stoppen want dan is er geen vuiltje meer aanwezig en is het oppervlakte zeer glad.

      Stap 3

      Nu moet je er zeker van zijn dat het hele onderdeel droog is, anders hecht de primer niet. Maak gebruik van een papieren doek of iets soortgelijks en veeg het onderdeel helemaal droog. Laat het voor de zekerheid achter in een warme kamer om er zeker van te zijn dat het echt helemaal droog is.

      Stap 4

      Pak nu je primer en schud er goed mee voor een paar minuten. Spuit de primer, in dunne lagen, op het te behandelen onderdeel. Probeer het onderdeel te verdelen in gelijke stukken en doe het niet in 1 keer, dit kan het verpesten en dan kun je weer opnieuw beginnen. Breng elke 10-15 minuten een nieuwe dunne laag aan, doe dit ook vaak genoeg. Laat je niet verleiden door het snel af te maken en dikke lagen erop te spuiten.

      Stap 5

      Ga door met het aanbrengen van de primer totdat het gehele onderdeel gelijkmatig is gespoten. Je zult er tegen deze tijd wel een paar lagen op hebben zitten. Wacht weer totdat alles compleet droog is, met voorkeur in een kamer met een heater of de verwarming aan.

      Stap 6

      Gebruik nu de korrel 800 schuurpapier, weer met heet water met zeep en ga heel lichtjes over de primer. Let erop dat je niet teveel kracht zet, hierdoor schuur je de primer er weer vanaf en kun je het opnieuw aanbrengen. Het gaat erom dat de primer zeer glad wordt.

      Controleer de primer direct op gaatjes. Dit is het begin om het onderdeel er professioneel gelakt uit te laten zien, dus kun je hier beter iets meer tijd in steken. Als je klaar bent met schuren veeg je het onderdeel af zodat het droog en stofvrij is.

      Stap 7

      Pak nu de gewenste kleur waar je het in wilt spuiten. Schud ook hier weer een paar minuten mee. Breng hierna de lak aan in dunne lagen, het beste is om het op te bouwen. De eerste paar lagen zullen er niet uit zien, maar na een x aantal wordt het steeds beter. Wacht wel 10-15 minuten voor het aanbrengen van een nieuwe laag.

      Stap 8

      Als de laatste lagen zijn aangebracht en het oppervlakte is droog genoeg om vast te pakken, leg het onderdeel dan ergens neer waar het een uur kan drogen. Doe dit het liefst in de zon.

      Controleer het oppervlakte, als het helemaal droog is, of je wel alles hebt mee gespoten en geen stukjes bent vergeten. Neem hier de tijd voor, het zou zonde zijn om erachter te komen als het onderdeel weer op of in de auto zit.

      Stap 9

      Als je blij bent met de kleur is de volgende stap: de blanke lak. Voor de blanke lak geldt hetzelfde als de primer en de kleur: Goed schudden, dunne lagen en opbouwen totdat je het hele onderdeel hebt gehad. Hoe meer lagen je erop doet, hoe beter het resultaat maar verdrink het onderdeel niet.

      Stap 10

      Laat het onderdeel nu drogen, doe dit het liefst ’s nachts. Deze laag duurt veel langer voordat het droog is dan dat het met de kleur duurde. Controleer vervolgens dat het keihard is om door te gaan met de volgende stap.

      Stap 11

      Gebruik de 1200/1600 schuurpapier om het onderdeel weer helemaal glad te maken, doe dit ook weer met warm water met genoeg zeep. Deze stap kun je ook achterwege laten omdat het soms weer krassen maakt in de laklaag. Dus dit ligt aan jezelf.

      Let wel op met het middenconsole (van een Astra G), deze heeft een soort rubber wat reageert met de lak. Het enige wat hier tegen helpt is alles zeer licht schuren en alles telkens goed ontvetten. Zorg hierbij voor een paar extra lagen primer en schuur alles goed, maar licht, totdat het perfect glad is!

      Met dank aan T520 SRI van de Astra Owners Club (http://www.astra-sport.co.uk)

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.