Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Kadett › [HOW TO] – Kadett E -Warme lucht uit middelste roosters
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 januari 2013 om 09:28 #17254370
Met dank aan Vinci.
Afkomstig uit het topic: viewtopic.php?f=27&t=168838&start=125Dit is een how-to voor degene bij wie de middelste 2 roosters, alleen maar koude lucht doorlaten. Hiermee komt er ook warme lucht uit.
Hier zie je het ventilatie huis vanuit de opening waar de lucht er in gaat. Dat zit onder de parafaan. Daar onder zit een slakhuis ventilator en daar onder twee parker schroeven. Zo’n zelfde parker schroef zit tussen de twee kachel pijpjes in onder het stuurhuis. En er zit een schroef onder de klok achter de midden console. Met deze vier schroeven zit uiteindelijk het hele ding vast.
Om alles lost te krijgen moet je dus je koelsysteem aftappen (of de slangen afklemmen zodat alleen de kachelradiateur leegloopt), parafaan demonteren, ruitenwissers er af, alle kabeltjes van de ventilatie los, middenconsole er af, stekkers van de aansteker en ventilatie keuze knop los etc. etc.
Daarna hele ventilatie huis demonteren. Scheelt ook wel om het dashboard een stukje los te schroeven…
Het demonteren is best een klus, maar de aanpassing op zich is zo klaar.
Hier moet je dus een schot doorboren/verwijderen met zaag.
En hier moet de boel dicht, heb er zelf een paneeltje foam in gelijmd.
Het is raadzaam wat dunne plakfoam in huis te halen van ongeveer 5mm om alle kleppen ook gelijk te voorzien van een nieuwe laag (hieronder meer hierover). En wat tochtstrip om de bovenste rand weer goed af te kunnen dichten op de parafaan. Ook de kleppen achter de roosters kunnen gelijk van een nieuw randje voorzien worden (zie topic ‘kleine ergernisjes wegwerken’) en de middelste twee roosters zit nog een manchet achter die weer goed sluitend gemaakt kan worden met een randje tochtstrip/klitteband/veter en lijm.
Ter toevoeging nog een tip om de afsluitingen van de ventilatieroosters te reviseren. Na een bepaalde tijd gaan de afsluitingen suisen of piepgeluiden vertonen zodra je de lucht wilt afsluiten. Hier is een methode om dit te verhelpen:
Afkomstig uit een ander topic:
Voor de mensen die zich ook ergeren aan het feit dat er een suisende/fluitende toon hoorbaar is als je de ventilatie probeert uit te zetten d.m.v. het sluiten van de roosters.Ik heb ontdekt dat de kleppen die je inwendig bedient een schuimstoffen rand horen te hebben die grotendeels vergaan waren. Hierop heb ik het volgende bedacht. Je kunt een stuk verpakkings schuim gebruiken (natuurlijk kan je de bovenstaande plakfoam gebruiken) , vervolens zorg je ervoor de je op de rand van de kleppen een strook plakt van ongeveer 1,5 cm breed. Nu sluit het weer 100% af en geen suis geluiden meer!!
Hieronder begeleidende foto’s
Foto’s:
12 januari 2013 om 11:59 #18094427Koelsysteem hoeft niet persé helemaal afgetapt, kan ook de slangen afklemmen van de verwarming… Dan stroomt er alleen wat uit de kachel radiateur.
Misschien mooi om dit er ook nog aan toe te voegen:
viewtopic.php?f=4&t=152689EDIT: Top man! :thumb
2 februari 2013 om 10:12 #18094429En nog een mooi plaatje voor er bij…
2 februari 2013 om 10:25 #18094428En nog meer, met dank aan Tonyo op het Engelse Astra MK2 forum:
Hier vandaan:
http://www.astra-mk2.com/forum/showthread.php?26600-Modifying-the-centre-vents-from-cold-only&highlight=vents+blowing” onclick=”window.open(this.href);return false;Moet je misschien wel lid zijn om het te kunnen zien…
Wel grappig is dat hij het op een andere plek heeft geopend. Wel op de zelfde plek dicht gemaakt dan weer….
11 januari 2015 om 17:42 #18094430Hoe haal je de suizende roostertjes los zonder dat ze kapot gaan? Ik kan het niet goed zien.
Groet John
12 januari 2015 om 13:07 #18094431Kantelen en als ze maximaal gekanteld zijn voorzichtig trekken. Daarna zit bovenin een schroefje om de ‘trechter’ te kunnen verwijderen…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.