Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Kadett › [HOW-TO] – Kadett-E – Homokineethoes vervangen
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 5 december 2021om 15:11 door Vinci.
-
AuteurBerichten
-
17 februari 2012 om 22:06 #17246576
Dit schrijf ik omdat ik niet auto-sleutel ervaring heb.
Deze How-To schrijf ik voor mensen die wel een beetje technisch zijn maar niet weten hoe ze het moeten doen, want dit door een garage laten doen kost weer een hoop.
Zelf heb ik een Vraagbaakboekje, waar ik dit ook in op had gezocht. (Voor tekeningen verwijs ik daar naar)
Hier stond in dat je de hele steekas er uit moet halen.
Dit vindt ik teveel werk vandaar dat ik dit gedaan heb (en als iets goed werkt lekker dicht laten, na het terug plaatsen zit het nooit 100% zoals het eerst zat)Deze How-To kan je ook gebruiken als je je homokineet moet vervangen, of de binnenste stofhoezen.
Symptomen:
Vet in de velg bij een kapot rubber. En als je langer wacht, loopt de homokineet droog en gaat deze bonken als je een bocht maakt.
Nodig:
Naast het gewone gereedschap (schroevendraaier standaard doppenset enz)
Kunststof hamer
Dopsleutel 30
Genoeg poetslappen en wasbenzine o.i.d.
Nieuwe splitpennen voor kroonmoer en onderste fuseemoer
Homokineethoes set (incl ringen en vet en een klemband)Stap 1,
Wieldop er af, splitpen uit kroonmoer. Kroonmoer los draaien en wielbouten losdraaien.
Auto in versnelling en op de handrem. Evt blokken voor de wielen.Stap 2,
Auto op krik zetten en wielen die beneden blijven een blok tegen aan zetten.
Wiel er af halen en kroonmoer verwijderen.Stap 3,
Remklauw eventueel demonteren (hoeft niet omdat het ook met kan)
Als je dit wel doet heb je wat meer ruimte en kan je ook de stofhoezen van de remklauw checken.
Eventueel een pijp of ander verlengstuk op dopsleutel zetten.
Wel even iets wat hoog (een emmer) is onder de remklauw zetten, anders hangt deze maar aan de leiding, wat slecht is.[img]https://lh4.googleusercontent.com/-rWRGz7_IfZY/UJvyDmRePKI/AAAAAAAAAGE/0cyczbwPTlY/s640/DSCF3152.JPG[img]Stap 4
Onderste fuseemoer en splitpen verwijderen. Dan de draagarm van de fusee afhalen. Dit gaat best moeilijk dus gewoon rossen (niet slopen) maar even met een moker een paar tikken. Ik adviseer wel om een stukje zacht hout op de draagarm te leggen ivm deuken enz. Wat ook goed werkt is met een moker op een kleinere hamer slaan die weer op een stukje hout rust.
Nu hangt de fusee aan de veerpoot en kan de homokineet-as uit het wiel lager, wat deel uit maakt van het fusee. Dit gaat gemakkelijk.Stap 5
Nu moet de homokineet van de steekas af. Eerst moet je daarvoor het rubber er af halen (klemmetjes los) en het rubber flink naar achteren schuiven.
Nu kan de homokineet hangen en draai je aan de as (auto uit versnelling) totdat je een opening ziet waar je de klemring ziet. (Vet weghalen)
Dan met een punt tang de klemring maximaal openen en dan met kunststof hamer de homokineet er af tikken. Want de klemring valt in een gleuf van de as en zit vast in de homokineet omdat deze het laatste stuk taps toeloopt. Kan er dus moeilijk af, dus moet je hiervoor ff gaan zitten. In de Vraagbaak staat een mooie tekening hierover.
De oude hoes verwijderen.Stap 6
Nu moet de homokineet ontvet worden met bijvoorbeeld wasbenzine. De kogellagers kunnen er uit gewipt worden. Dan alles weer goed droog maken door te verwarmen of te blazen. (wasbenzine verdampt) Dan het speciale vet er in doen en alle kogellagers terug stoppen. En een nieuwe sluitring in de homokineet stoppen. Denk wel aan dat alles goed zit, niet op zijn kop!
Stap 7
Alles goed schoonmaken (fusee, steekas einde e.d.)
Dan eerst de klem en het rubber op de as schuiven!
As einde van steekas goed invetten met het speciale vet.Stap 8
De homokineet terug schuiven. De sluitring eventueel open houden, en met kunststofhamer homokineet terug tikken. Totdat de sluitring weer in de groef van de steekas valt.
Even goed checken of alles goed zitStap 9
Nu het overige speciale vet opmaken en de nieuwe hoes terug schuiven. De grote ring er op en alvast op juiste diameter zetten
Met de U op de klem kun je met behulp van de nijptang in buigen zodat de klem krapper gaat zitten en gaat klemmen.Stap 10
Nu alles klaar is kan het weer terug. De fuseemoer moet gewoon ‘goed vast’ en ingevet worden met vaseline of iets anders. De Kroonmoer ook invetten en moet niet te vast (slijtage wiellager, omdat je deze dan te vel samendrukt, en niet te los). Het beste is een momentsleutel regelen maar deze zijn duur. Vette handen kan je nog even aan de fusee of steekas afsmeren.
Hoop dat je er wat aan hebt.
–EDIT– 8-11-12
Fotos zijn er weer22 mei 2013 om 17:06 #17992686Hier wilde ik iets aan toevoegen
Meestal zit de fusee behoorlijk vast
Vaag gebruik ik hiervoor een lange pijp
Deze schuif ik tussen de as en fusee en uiteinde onder de bodem van de auto
En het andere uiteinde kracht op zetten en tikkken geven op de draagarm zo maak ik hem meestal los
Ook de kroonmoer op de fusee kogel is apart deze is origineel sleutel 18 en meeste mensen hebben deze niet
Hoop dat jullie er iets mee kunnen
22 mei 2013 om 17:11 #17992687mag ik vragen wat er zo apart aan sleutel 18 is?
22 mei 2013 om 17:16 #17992688Die zitten vaak niet in de standaard setjes. Ik mistte hem oom in mijn gedore krachtdoppen setje, heb hem apart moeten kopen.
24 mei 2013 om 06:53 #17992689@joop1970 wrote:
Die zitten vaak niet in de standaard setjes. Ik mistte hem oom in mijn gedore krachtdoppen setje, heb hem apart moeten kopen.
Klopt dat is met een reden gedaan.
Om thuis sleutelaars tegen te ontmoedigen.Zo is bijvoorbeeld de remklauw imbus 7 en die zit ook nooit in van die setjes.
24 mei 2013 om 12:41 #17992690Dat hij niet in de setjes zit of dat het die maat is? Denk het laatste ;)
Maar inderdaad, inbus 7 zit er ook nooit in.
5 december 2021 om 15:11 #18447976Wat ik graag aan dit verhaal wil toevoegen is dat de rubber, en vooral aftermarket kineet hoezen van rubber maar heel kort mee gaan. Je moet zoeken op “thermoplast’ kineet hoezen, en die vind je bijvoorbeeld van merken als Spidan. Die dingen gaan drie keer zo lang mee als de hele auto.
Wat de fuseekogel los maken betreft, ik pak meestal een stootijzer en zet die tussen de kineet en de paar slagen losgedraaide moer. Helaas past op dit punt een kogelsplitser er vaak niet tussen. Als je een stootijzer er tussen zet en er spanning op houdt is een klein tikje tegen de zijkant van de kogel meestal genoeg, vaak niet eens nodig.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.