[HOW-TO] – C/X18XE(L) X20XEV X/Y/Z22XE gasklep cartervent.

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Motoren How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine [HOW-TO] – C/X18XE(L) X20XEV X/Y/Z22XE gasklep cartervent.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243505
    wim-v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 August 2005

      1: CARTERVENTILATIE PIJPJE:

      Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.

      Demonteer gasklephuis:

      – Luchtslang afnemen
      – vacuum slangen afnemen
      – stekker(s) afnemen
      – gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken
      – 4 moeren waar huis mee vastzit los maken

      edit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij

      opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen

      foto van gasklephuis:

      tankontluchitngsklep014

      Op te boren gaatje (gasklep op zijn kop):

      Carterontlgasklephuis.jpg”

      Opboren Gaatje Carterventilatie:

      100_4752

      Opgeboord:

      100_4753

      Gasklep maak ik meestal pas schoon als het gaatje is opgeboord, zodat het vijlsel meegenomen word met reinigen

      ============================================================================================

      2: STAPPENMOTOR:

      Zog voor remmenreiniger:

      100_4768

      Stappenmotor demonteren van de Gasklep:

      100_4756

      100_4757

      Let op deze pakking, meestal blijft ze wel heel, scheurt ze, vervangen, anders valse lucht:

      100_4758

      100_4759

      Splitsen van de Stappenmotor:

      100_4761

      100_4763

      Gesplitst dit is het Electrische, deel deze gaat VAST zitten:

      100_4764

      100_4765

      Dit gaatje goed Reinigen, en daarna dit deel schudden, en voelen / luisteren of het tikt / intern beweegt, ja is goed, nee is vast:

      100_4764

      Het mechanische deel, Deze ook reinigen met remmenreiniger totdat deze er zuiver uit komt lopen:

      100_4767

      en de boel weer in elkaar zetten, let wel op de rubber ring welke op het mechanische deel zit

      ============================================================================================

      3: Gasklep Reiniger:

      Reinig de gasklep zelf GOED met remmenreiniger, pak er desnoods een schuurpapier bij voor het verwijderen van echt vast vuil

      Vuile gasklep:

      100_4751

      100_4755

      Reinigen:

      100_4771

      Als je goed je best doet, komt het geheel er zo uit te zien (ben ook met de borstel in de weer geweest):

      100_4777

      100_4776

      100_4775

      100_4774

      100_4773

      Daarna plaats je de STAPPENMOTOR er weer op, en de steuntjes etc etc, en ziet het er weer zo uit:

      100_4778

      100_4779

      100_4781

      100_4782

      100_4783

      en heb je dit in je opvangbakje liggen:

      100_4789

      Let op, Deze Gasklep komt van een Vectra-B X20XEV welke toen! nog niet eens 100.000km (auto van djjuergen) weg had…. kms zegt niks..

      Willem

      #17945562
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Even ter Verduidelijking hoe belangrijk een goede Carterventilatie is:

        20131030_155212

        20131030_155207

        en waarom een olieafscheider geen oplossing is:

        20131030_203555

        20131030_203715

        20131030_203750

        #17945563
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          Schrikbarend die voorbeelden. Dat had ik nog nooit gezien! :wtf

          #17945564
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Dit is eerder regel dan uitzondering, meestal zit de buis van beneden naar boven ook vol sludge.

            Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

            #17945565
            johanhummer9
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 May 2011

              die olie afscheiding was toch een modificatie? maar dat is dus als ik het goed zie ook niet goed?

              #17945566
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                die olieafscheider is nog erger als de normale situatie, een tijdelijk lapmiddel, zoals je ziet.

                willem

                #17945567
                pimmutje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 November 2015

                  Super bedankt voor de HOW TO ga morgen meteen lekker aan de gang.
                  Dat het zo sludge word he van de Carter ontluchting pfff

                  #18351309
                  daanhaarlem
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 January 2014

                    Goedenavond,

                    Zou je misschien de foto’s opnieuw erbij willen zetten?

                    Daar zou ik ontzettend mee geholpen zijn!

                    Alvast bedankt!
                    Daan  :yahoo:

                    #18355077
                    Marijn
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      16 April 2018

                      helaas werken de foto;s niet meer

                      #18355082
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Ik heb de foto’s van de how to aangpast.

                        #18379771
                        jasper_dc
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 December 2013

                          Vraagje welk diameter boortje gebruik je ? Mag deze evev groot zijn als binnen diameter pijpje? Mvg jasper

                          #18379914
                          daanhaarlem
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 January 2014

                            Standaars is het gaatje 2 mm en die kan je het beste opboren naar 3 mm dan raakt ie niet zo snel verstopt

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.