[How to]- C18XE(L) – distributie vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17247212
    chieltjuh
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 February 2012

      Voorbereiding
      Allereerst, vergeet niet naast de distributieriem ook de spanrol, de meelooprollen en de waterpomp te vervangen. Punt twee: begin niet aan deze klus zonder gereedschap om de nokkenassen te demonteren. Continental adviseert de Multilock uit hun eigen Conti Tool Box. En drie: voor vervanging van deze riem op de Opel Astra F staat een tijd van 1 uur. Vaart maken dus, maar let op: zorgvuldigheid spaart tijd.

      Stap 1: Alles uit de weg
      Controleer de motorcode op de buitenrand van de bevestigingsflens voor de transmissie en ontkoppel de accu. Verwijder luchtfilter, luchtinlaatslang en bij de C18XE en C18XEL motoren ook de luchtmassameter. Ondersteun de motor, verwijder de rechtermotorsteun. Verwijder de multi-V-riem, de stuurpomp, de aircocompressor en het distributiedeksel.

      Stap 2: Krukas in positie
      Draai de krukas rechtsom tot de inkeping op de krukaspoelie in lijn staat met de pen op het motorblok.

      Stap 3: Nokkenaspositie
      De markeringstekens op nokkenaspoelies met één markering moeten tegenover het markeringspunt op de distributiekast staan. Bij poelies met twee markeringspunten moeten de punten met ‘INTAKE’ en ‘EXHAUST’ in lijn staan met de punten op de distributiekast.

      Stap 4: Nokkenassen blokkeren
      Blokkeer de nokkenassen met het speciaalgereedschap. Laat je dit achterwege, dan verdraaien de nokkenassen zodra de distributieriem los is. Vervelend, want één tandje verkeerd geeft al problemen.

      Stap 5: Spanrol ontspannen
      Verwijder de krukasbout en draai de spanrolbout los. Draai de spanrol naar rechts tot het wijzertje de linker aanslag raakt. Daarbij moet het inbusplaatje met de klok mee naar beneden draaien. Gebruik bij deze stap een inbussleutel. Nu kan de distributieriem eraf.

      Stap 6: Afronden demontage
      Tap de koelvloeistof af, verwijder de spanrol, de meelooprollen en de waterpomp.

      Stap 7: Installatie
      Monteer de nieuwe meelooprollen en de waterpomp. Let op dat de neus van de waterpomp in de uitsparing van de distributiekast valt.

      Stap 8: Spanrol monteren
      Monteer de nieuwe spanrol. Let op dat de achteraanslag aan de grondplaat tussen de twee geleiders op het motorblok valt en niet ernaast!

      Stap 9: Distributieriem monteren
      Monteer de nieuwe distributieriem tegen de draairichting in. Begin bij de krukaspoelie.

      Stap 10: Spanrol op spanning
      Draai de spanrol met het instelexcenter naar links, totdat de wijzer de rechteraanslag raakt. Daarbij draait het inbusplaatje tegen de klok in omhoog. Gebruik een inbussleutel. Zet daarna de spanrol licht vast.
      Dit is een heel belangrijke stap! Zonder zit er te weinig spanning in de riem, zodat die na korte tijd lawaai gaat maken.

      Stap 11: Twee keer rond
      Verwijder het nokkenasblokkeergereedschap en draai de motor met de hand twee toeren in de looprichting.

      Stap 12: Spanrol instellen
      Draai de bout van de spanrol los en draai de rol naar rechts tot de wijzer lijnt met de uitsparing op het plaatje. Zet de bout vast met 20 Nm en draai de motor opnieuw twee toeren. Staat de wijzer nog steeds op de uitsparing? Nee? Opnieuw instellen!

      Met dank aan AMT ( http://www.amt.nl/Nieuws/Foutloos-Opeldistributie-vervangen.htm )

      Stap 13: Montage
      Monteer de verwijderde componenten en vul en ontlucht het koelsysteem.

      Stap 14: Administratie en controle
      Noteer vervangingsdatum en kilometerstand op de sticker, plak die op een geschikte plaats, controleer of de motor goed loopt en maak een proefrit.

      Met dank aan AMT ( http://www.amt.nl/Nieuws/Foutloos-Opeldistributie-vervangen.htm )

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.