[HOW-TO] – {Astra H Z16XEP} – {foutcode p1113-06 fix}

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – {Astra H Z16XEP} – {foutcode p1113-06 fix}

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277394
    Marnic
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 July 2016

      Reparatie van Foutcode p1113-06 (Positiesensor poortdeactivering circuit spanning te laag)

      heb zelf met eenzelfde storing gezeten en heb uiteindelijk de storing weten te fixen.

      De foutcode word veroorzaakt door het twinport systeem. dit gebeurt meestal doordat de spelling op de stang die de twinport kleppen open en dicht zet te groot word waardoor de stang te ver terug kan schieten en de spanning van de sensor die de beweging registreert te laag word.

      in mijn geval ging het lampje in het dashboard branden zodra ik de auto met een koude start wou starten. zodra de motor op temperatuur was en ik de auto herstart was meestal het lampje ook uit. in sommige gevallen ging het lampje weer branden zodra ik boven de 2000 toeren kwam omdat hier ongeveer de kleppen worden opengezet waardoor de spanning op de sensor weer beneden de normale spanning komt.

      Er zijn een aantal manieren om om de foutcode te herstellen namelijk;

      1. het vervangen van het twinport systeem. volgens een opel dealer is dit de enige manier om het op te lossen, echter is dit niet het geval. Een opel dealer kan volgens hun gegevens ook de sensor niet los bestellen. dit is een dure oplossing aangezien een compleet nieuw systeem over de 500 euro kost. echter is het dan wel zeker dat de foutcode opgelost is.

      2. het plaatsen van een weerstand tussen de kabel die richting de sensor loopt (deze zou ik niet adviseren aangezien dit de boordcomputer kan beschadigen.

      2. het vervangen van de sensor. dit werkt in sommige gevallen omdat de sensor die een foutcode geeft vaak verder teruggedraaid dan wat normaal is. door deze te vervangen kan de nieuwe sensor ervoor zorgen dat de stang niet verder terug kan waardoor de foutcode weg blijft. echter zal dit waarschijnlijk een tijdelijke oplossing zijn omdat uiteindelijk deze sensor ook zal slijten. voordat je de sensor vervangt kun je altijd eerst de sensor doormeten met een multimeter, hoe dit werkt vind je met deze link https://www.youtube.com/watch?v=Y3C6U8hebag” onclick=”window.open(this.href);return false;
      de sensor is hetzelfde als die van de smoorklepsensor van een astra f singlepoint injection motor.
      de sensor zit aan de onderkant van het twinport systeem recht onder het stuk waar de 2 grote connectoren bevestigd zitten.
      je kunt deze sensor vervangen zonder de twinport los te halen alleen is het wel zeer krap. let wel op dat er 2 lengte schroeven in zitten en dat deze op dezelfde plek worden terug geschroefd.

      3. het verdraaien van de vacuümklep die de stang van het twinport systeem beweegt.
      de vacuümklep zit aan de linkerzijkant van het twinport systeem gemonteerd. deze is makkelijk te zien als bij de band aan de bijrijderskant gaat staan en dan richting het twinport systeem kijkt. hier zit aan de zijkant een onderdeel met een kleine luchtslang en een connector met 2 draden eraan. dit is de klep die de stang van het twinport systeem beweegt.

      door de bovenste schroef van de vacuümklep eruit te halen en de onderste schroef een klein beetje los te draaien kun je de vacuümklep van de motor af bewegen. door deze ongeveer 5 mm te verplaatsen en hierna de onderste schroef goed aan te draaien word de stang iets naar achteren getrokken.(de bovenste schroef kan niet meer terug dus we zullen het zonder moeten doen) dit zorgt ervoor dat de sensor meer ruimte krijgt en zal de spanning die hij uitstuurt groter worden waardoor de foutmelding weg gaat. soms trilt deze weer terug naar zijn originele positie dit is op te lossen door er een beetje lijm tussen de vacuümklep en het blok te doen.
      ik heb zelf deze fix geprobeerd echter brak bij mij de onderste schroef waardoor dit niet meer mogelijk was. pas daarom goed op dat de schroef makkelijk los gaat en gebruik genoeg WD40 of uiteraard een ander soortgelijk middel.

      4. het verdraaien van de sensor. (deze heeft bij mij zeer goed gewerkt)
      door de 2 schroefgaten van de sensor groter te boren (denk aan boortje rond 6) kan de sensor met de connectie richting het blok gedraaid worden. dit zal ervoor zorgen dat de sensor bij een grotere spanning begint en zal er geen foutcode ontstaan. omdat deze bij mij zeer goed heeft gewerkt zal ik deze iets nauwkeuriger uitleggen.

      zorg eerst dat de accu is losgekoppeld!!!!

      stap 1
      zoek de sensor op onder het twinport systeem door middel van een spiegeltje. de sensor bevind zich aan de onderkant van het twinport systeem recht onder het punt waar de 2 grote connectoren bevestigd zitten.

      stap 2
      je ziet 2 schroefjes zitten die de sensor op zijn plek houden. draai deze los (is een Torx20) beginnend met de meest rechtse, dit omdat deze het moeilijkste is aangezien hier een stang voorlangs loopt (het makkelijkste is een klein rateltje te gebruiken met een klein verlengstukje). wanneer deze eruit is zal je de linker schroef los kunnen halen. pas wel op dat de sensor nog even blijft zitten omdat er anders de kans bestaat dat de sensor het dopje van de stang mee neemt en deze lastig terug te plaatsen is.(is mij ook overkomen namelijk)

      stap 3
      haal nu voorzichtig de sensor van de twinport af.

      stap 4
      boor beide schroefgaten op met een boordje diameter 6.

      stap 5
      zet de sensor weer op zijn plek

      stap 5
      draai beide schroeven weer op hun plek. langste bout aan de linker kant. maar draai ze nog niet vast.

      stap 6
      draai de sensor zo, dat de plek waar de connectie met de kabel zit, richting de motor draait. doe dit tot dat het niet verder wil. en hou de sensor goed in deze positie.

      stap 7
      draai nu eerst de meest rechtse schroef aan. en daarna de linker schroef. pas wel op dat je ze niet te hard aan draait aangezien de plastic wand nu dunner is geworden en deze kan scheuren.

      stap 8
      koppel de kabel weer aan de sensor. en controleer of de sensor goed op zijn plek blijft zitten.

      stap 9
      start nu de auto en kijk of het lampje nu uit blijft.

      de boordcomputer zal de foutcode nog voor 40 dagen onthouden en gaat daarna, als het goed is vanzelf uit het geheugen. lampje moet wel uit blijven natuurlijk. mocht de foutcode niet automatisch verdwijnen uit het geheugen zal je hem moeten laten verwijderen door iemand met een op-com of via een opel dealer.

      succes met het oplossen van jou foutcode en ik hoop dat je wat aan deze instructies hebt gehad.

      groet, Marnic

      #18352132
      Petje996
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 January 2018

        hoi ik heb een vraagje over jouw foutcode 1113. ging je auto ook stotteren? de mijne wel namelijk ga het zaterdag of zondag proberen wat je uitlegt

         

        dank je wel alvast

        #18352137
        Marnic
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 July 2016

          Hallo Petje996,

          mijn auto begon niet te stotteren maar hield wel iets in. Dit komt doordat de auto in noodstand gaat staan wanneer er een fout aanwezig is.

          ik denk zelf dat het stotteren bij jouw auto een andere oorzaak heeft. een paar vragen:

          heeft de auto meer foutcodes dan alleen de 111306? (ik neem aan dat je de rem,gaspedaal,contact truc kent)

          bij welk toerental begint de auto te stotteren?

          is de storing weg wanneer je een stuk gereden hebt, de auto warm is en je deze opnieuw start?

          mvg marnic

          #18352375
          Petje996
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 January 2018

            hoi dank je voor de reactie heb alleen de storing 111306. vanaf stationair tot 3000 rpm als ik gereden heb en auto is warm is het probleem weg. komt koud en warm alleen storing 111306 uit

            denk te lezen op het forum dat het toch de twinport kleppen zijn.

            mvg patrick.

            #18354029
            Bosma505
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 March 2018

              Hoi Petje,

              Is je probleem in de tussentijd verholpen? Zoja heb je dit gedaan aan de hand van de fix van Marnic.

              Gr. Jeffrey

              #18360480
              TAMA
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 February 2011

                Marnic ik wil graag met jou in contact komen ivm de p1113 -06 fout code

                Groetjes

                Rene barthen

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.