[HOW TO] – Astra H z16xep – distributie riem vervangen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW TO] – Astra H z16xep – distributie riem vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274031
    jklijnstra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 October 2015

      Distributie riem vervangen Opel Astra station wagon H z16xep 2004-Heden

      Gereedschap:
      Torxs doppen T20 t/m T50, E10 t/m E18
      12 kantige dop 19

      1. Om te beginnen moet je de voorkant van de auto op steunen zetten en het rechtervoorwiel, bougies en je luchtfilter verwijderen.

      2. Daarna het kapje voor de multiriem krukaspoelie verwijderen.

      3. De motor moet nu ondersteund worden zodat de bovenste motor steun los kan worden gehaald. Ik heb dit met een hydraulische krik gedaan.

      4. Om de multiriem van spanning af te halen heb je een 12 kantige dop 19 mm nodig. Ik heb het eerst met een 6 kantige dop 21 mm gedaan maar deze slipte uiteindelijk door. Daarna moet de multiriem spanrol volledig worden verwijderd.

      5. Voor de multiriem krukaspoelie heb je inwendige torx dop E18 nodig. Ik heb het vliegwiel door de rem in te drukken geblokkeerd en in de vijfde versnelling gezet.

      6. Ik heb nu alle merktekens goed gezet en de riem extra gemarkeerd met een stift.

      7. Nu kan met een 6 mm inbus de distributie spanrol opzij worden gedraaid en de distributie riem worden verwijderd.

      8. De spanrol en geleide rol kunnen nu worden vervangen. Op de oude bouten zat loctide, dit heb ik ook weer op de nieuwe gedaan en vast gezet met 25 nm, dop T50.

      9. Ik heb de merktekens van de oude riem precies over gezet op de nieuwe riem. Ik heb de riem geplaatst zonder nokkenas blokkeer gereedschap en had uiteindelijk wel een extra handje nodig om de nieuwe riem er op te krijgen.

      Momenten die ik heb gebruikt voor het aanzetten van alle bouten:
      M8 25nm
      M10 45 nm
      M12 90 nm

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.