[HOW-TO] – Astra-H – Universele parkeersensoren inbouwen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra-H – Universele parkeersensoren inbouwen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271548
    pionok
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 April 2015

      Aangezien ik op het forum geen how-to kon vinden over de inbouw van universele parkeersensoren en de reacties bij vragen betreffende de inbouw ervan meestal waren: -begin er niet aan, geeft problemen met de canbus, ziet er niet uit, werkt niet goed, etc. wilde ik dit toch wat nuanceren omdat het mijns inziens een prima en nette oplossing is voor niet meer dan 40,-euro. (excl. uurloon, maar dat reken ik voor mezelf niet ;) ).

      Ik heb niet bewust foto’s genomen om een how-to te maken maar ik zal proberen om met onderstaande foto’s een duidelijk verhaal te creëren.

      Deze how-to is een handleiding om mensen op weg te helpen. Ik ga ervan uit dat degene die eraan begint zelf genoeg kennis heeft om hiermee aan de gang te gaan. Inbouwen en het volgen van de How-to is geheel voor eigen risico.

      Let erop dat je voor het inbouwen de accu loshaalt. (zorg er wel voor dat je al je security codes bij de hand hebt). Voordat je de accu losmaakt moet je even met een multimeter links achterin de auto controleren welke draad van de achteruitrij lichten zijn. Dit doe je door het contact aan te zetten (motor niet starten) auto in zijn achteruit zetten. de min van de multi meter op het aardpunt en de plus in de stekker van de achterlicht unit. (uit mijn hoofd de zwart witte draad) dit controleer ik later nog even.

      Begin situatie:

      Het boren van de gaten is op zich niet moeilijk. Bij de set welke ik kocht zat het boortje (rond 22) er zelfs bij.
      Als je onder je auto kijkt aan de binnenzijde van de bumper zie je daar op de juiste afstanden 4 kruisjes en de rondjes zitten waar ze origineel ook horen te komen. Ik ben begonnen door vanaf de binnenzijde een klein gaatje te boren. (dus van binnen naar buiten). zo kan je van buitenaf precies zien waar je moet gaan boren met de boor op maat van de sensoren.

      nadat ik de vier kleine gaatjes geboord had ben ik van buitenaf met de bijbehorende boor gaan boren. Doe dit voorzichtig en met beleid (zorg wel dat de boor niet te langzaam draait). Dan maak je het minst schade aan de lak. (je kan even een stukje schilderstape op je bumper plakken daar waar je gaat boren.)

      Zo heb ik alle vier de gaten geboord. Omdat het kunstof warm wordt door het boren ontstaat er een klein opstaand randje welke je moet verwijderen met bijvoorbeeld een stanley mesje. Dit zodat de sensoren goed kunnen aansluiten aan de bumper. Doe ook dit erg voorzichtig. Een nieuw mesje snijdt al snel meer kunstof weg dan je zou willen. (een afbraamtooltje zou beter zijn).

      Na het boren heb ik de gaten met een heel klein beetje olie wat vetter gemaakt (niet te). Dit zodat de sensoren zich makkelijker laten plaatsen. op 4 punten op de sensor rondom zit een soort rubbertje waarmee de sensor klem zit in de bumper. Dit rubbertje kan je tijdens het plaatsen rondom een beetje induwen met een klein schroevendraaiertje. Je voelt het vanzelf als de sensor goed ziet (dit zie je ook). Je kan de sensor vanuit de binnenzijde van de bumper nog met de hand bij draaien.

      Nu is het tijd om de bedrading goed te gaan leggen.
      Van onderaf kun je goed zien waar er een doorgang is bij de bumper. Ik heb deze tussen de bumper doorgehaald en bij de achterlicht-unit (er even afhalen door de drie witte kunstof moeren binnen in de auto los te draaien) de auto ingebracht. Hou er rekening mee dat de bedrading zo vlak mogelijk zit en altijd van onderaf bij je unit naar binnen gaat. Zo kan er nooit regen water tussen lopen het voertuig in.
      Een tip is om een stevig draadje tussen je bumper te laten lopen welke je steeds opnieuw gebruikt om de sensor draden naar boven te halen.
      De bedrading onder de bumper kun je zelf netjes wegwerken mbv. Ty-raps. of op welke manier je dat zelf t makkelijkst vind.

      De bedrading is binnen. Zoals je kunt zien hangt links in het gat de unit van de sensoren.
      hier kun je alle stekkertjes in de juiste volgorde insteken (ze hebben letters A-D).
      Daarnaast gaat er nog een stekker in van het schermpje met ingebouwde speaker) en de voeding stekker.
      Het schermpje kun je er gewoon in doen.
      De plus van de voeding moet even apart behandeld worden.
      De min van de voeding kun je met een ringstekkertje monteren aan het aardpunt links achterin de auto.

      Omdat veel mensen die het geprobeerd hebben storingen krijgen van het can-bus systeem (onnodig piepen van de sensoren) zul je gebruik moeten maken van een Relais. (zie foto).
      De unit van de sensoren is zo goed als aangesloten, nu komt het belangrijkste. Het er tussen plaatsen van het relais.

      Het relais heeft 4 aansluit punten.

      30. Hier moet een constante plus op komen. Ik heb deze van achter de radio weggehaald en er een extra zekering tussen gezet achterin de auto. Je kan ook de constante plus nemen van de sigarettenaansteker of een andere.
      85. Hier moet je een aardedraad op monteren. ook deze kun je vast maken aan het aardpunt links achterin de auto. Dezelfde als waar je de min van de control unit geplaatst hebt.
      86. Voor dit punt moet je de plus van het achteruitrij licht onderbreken. Deze heb je aan het begin van deze how to opgezocht met een multimeter. het onderbreken kun je doen met speciale klemmetjes waarbij je geen bedrading hoeft te knippen. (ik weet hier geen naam van). hier kun je dan meteen de draad aanzetten die naar het relais gaat.
      87. hier moet de plus van de control-unit van de parkeersensoren op komen. Deze had je nog over omdat deze even apart behandeld moest worden.

      Als alles goed werkt en goed gemonteerd zit kun je het relais inclusief de stekkertjes wat meer beschermen met isolatie tape.

      Als je dit alles netjes aangesloten hebt kun je de boel even controleren en als je dit gedaan hebt kun je de accu weer monteren.
      Let erop dat je de achteruit rij sensoren eerst checkt zonder draaiende motor, daarna met draaiende motor.
      De storingen van het can-bus systeem ontstaan namelijk alleen maar bij draaiende motor.

      Als alles werkt kun je de boel netjes gaan afwerken. Dit ga ik niet behandelen, dat kan ieder voor zich.
      Zorg dat alles netjes ligt en vast zit zodat het niet gaat trillen of resoneren.

      Ik hoop dat deze how-to duidelijk is voor iedereen. Ik zal voor de lastige stukjes proberen nog wat foto’s te maken om de boel nog duidelijker te maken.
      succes met inbouwen en mochten er vragen zijn, kun je me altijd pm-en.

      gr. rene

      #18281687
      Maatie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 January 2014

        Goede tip van die kruisjes in de bumper.
        Even een vraag: als de motor niet draait ben je toch ook niet aan het inparkeren? Waarom zou je dan de parkeerhulp aan de constante plus hangen?

        Is het trouwens niet beter om alles met zwart/witkabel aan te sluiten in plaats van gebruik te maken van de aardpunten?

        #18281688
        pionok
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 April 2015

          Je kan hem ook aan een geschakelde plus hangen dat is geen probleem.
          Ik heb een constante plus gebruikt zodat ik eventueel deze ook kan gebruiken voor andere doeleinden.

          Je vraag over de zwart witte draad snap ik even niet. De zwart witte draad vanaf t lichtpunt is geen min draad. Dit is de draad waar de plus van de achteruit rij verlichting mee ingeschakeld wordt.

          normaal gebruik je die draad als plus voor de parkeer assistent unit aan te zetten. Het probleem is alleen dat die draad zonder relais storingen geeft aan de parkeersensoren.
          Normaal gebruik je geen constante plus maar die is nodig voor t relais.

          Hoop t zo duidelijker is.

          Gr. Rene

          #18281689
          Maatie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 January 2014

            Mijn reactie was meer bedoeld als opbouwende kritiek om de handleiding verduidelijken. Het is kennelijk niet noodzakelijk het kastje aan een permanente plus te hangen. Dan verbruikt het kastje stroom wanneer de dynamo uitstaat en dat kan je beter vermijden.

            Met zwart/witkabel bedoelde ik zwart/roodkabel, mijn fout. Als je voeding van verschillende plekken haalt krijg je een aardlus. Beter is het dus de min van dezelfde plek te halen als de plus.

            #18281690
            pionok
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 April 2015

              @Maatie wrote:

              Mijn reactie was meer bedoeld als opbouwende kritiek om de handleiding verduidelijken. Het is kennelijk niet noodzakelijk het kastje aan een permanente plus te hangen. Dan verbruikt het kastje stroom wanneer de dynamo uitstaat en dat kan je beter vermijden.

              Met zwart/witkabel bedoelde ik zwart/roodkabel, mijn fout. Als je voeding van verschillende plekken haalt krijg je een aardlus. Beter is het dus de min van dezelfde plek te halen als de plus.

              Ik zie het ook als opbouwende kritiek en ben blij dat er mensen eventueel aanvullingen hebben.
              Ik heb even twee tekeningen bijgevoegd om duidelijk te maken wat het verschil met en zonder relais is.
              Met het canbus systeem is het relais nodig om storingen te voorkomen. Bij veel merken auto’s werkt het gewoon zonder relais.

              De voeding komt van de geschakelde plus van de radio en is daarmee ook meteen gezekerd. Het parkeerunit kastje verbruikt op dat moment geen stroom. De constante plus zit op het relais en zolang deze niet ingeschakeld wordt door de zwart/witte draad (het eigenlijke achteruit zetten van de versnelling) gebeurd er niks. Er wordt dus ook geen stroom verbruikt.

              De autoradio heeft zijn eigen aarde voorin het voertuig, de pdc unit en het relais heeft zijn aardpunt achterin het voertuig. Deze kan je eventueel ook naar de radio trekken om de eventuele aardlus te voorkomen. Ik heb er nooit problemen mee gehad en ken het fenomeen aardlus eerlijk gezegd niet.

              Ik hoop dat onderstaande tekeningen duidelijk kunnen maken wat het verschil is met en zonder relais. Bij autos zonder canbus systeem kun je dus het systeem veel simpeler aansluiten zonder relais.


              zonder relais.


              met relais

              gr. rene

              #18281691
              Ruth43
                Lid sinds:
                29 April 2015

                Beste,

                Ten eerste heb ik waardering dat je het aandurfde om het zelf in te bouwen, alleen zal je naar mijn mening wat handiger zijn dan dat ik zelf ben. Zo ben ik zelf een aantal maanden geleden ook begonnen aan deze klus met de gedachte ‘Oh dat doe ik wel even’. Hier had ik achteraf veel spijt van, omdat ik onnodige schade aan me auto gemaakt heb en het uiteindelijk toch nog heb laten doen bij http://www.autovoordeelshop.nl/autoaccessoires/parkeersensoren” onclick=”window.open(this.href);return false; .

                Zo wil ik dan ook de tip geven voordat je eraan begint ‘Wees bewust van je eigen kunnen’.

                Alsnog knap gedaan, maar de volgende keer laat ik het toch weer bij autovoordeelshop.nl doen, zij hebben dit netjes voor mij opgelost.

                Groet,

                #18281692
                BlackbirdA
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 August 2011

                  Interessante how-to.
                  Mag ik vragen vanwaar al je onderdelen komen aub?

                  Bedankt.

                  #18281693
                  pionok
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 April 2015

                    Sorry voor de late reactie.

                    Parkeersensoren heb ik via internet besteld. Gewoon Googlen op universele parkeersensoren en je komt verschillende types tegen.
                    Relais heb ik van mijn schoonvader gekregen ( is garage houder) maar zijn te krijgen bij automaterialen winkels en electronica zaken.

                    Gr. Rene

                    #18410930
                    john van weelde
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 February 2021

                      Ik ben zelf met parkeer sensoren bezig maar welk relais heb je gebruikt.

                       

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.