[HOW TO] – Astra H – Remblokken voor vervangen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW TO] – Astra H – Remblokken voor vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250816
    Astra-Jelle
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 June 2012

      Remblokken voor vervangen voor een Opel Astra H Station 1.6 benzine uit 2005

      Hieronder mijn uitleg hoe remblokken te vervangen van een Astra H.
      Omdat ik het voor het eerst deed en bang was dat ik teveel los zou halen ben ik er 3 uur mee bezig geweest.
      Een volgende keer zou het een klus van 1.5 uur zijn.

      Het is me helaas niet gelukt om de foto’s in de goede positie te kijgen.
      Op mijn computer staan ze goed maar imageshack draait ze weer terug.
      Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.


      Stap 1
      Dit zijn de gereedschappen die ik gebruikt heb.
      Ik heb het kleine krikje gebruikt om de cilinder terug te duwen.


      Stap 2
      Demonteer het wiel.


      Stap 3
      Demonteer de veer.


      Stap 4
      Haal de remslang los van het plastic klemmetje.


      Stap 5
      Haal de remslang los van de ijzeren klem.


      Stap 6
      Het ijzeren klemmetje kun je er vanaf trekken.


      Stap 7
      Zorg dat de slang vrij komt te hangen.
      Er is straks wat bewegingsruimte nodig om de remklauw los te halen.


      Stap 8
      De remklauw zit met 2 inbusbouten vast (onder en boven).
      Deze inbusbouten zitten verstopt onder dit dopje.


      Stap 9
      Draai de bouten los.
      Druk ze helemaal naar achter om wat beweegruimte te creeeren.


      Stap 10
      Nu kan de remklauw losgemaakt worden.
      Deze zit redelijk vast omdat hij nog wordt aangeduwd door de cilinder.
      Voorzichtig wat wrikken kan helpen.


      Stap 11
      De remklauw is nu los.
      De remslang heeft voldoene ruimte.
      In de remklauw en op de remschijf aan de buitenkant zijn de oude remblokken te zien.
      Verwijder deze.


      Stap 12
      De cilinder moet nu helemaal terug geduwd worden omdat de nieuwe remblokken dikker zijn dan de oude.
      Anders krijg je de remklauw met nieuwe blokken niet meer op zijn plek.
      Ik heb in plaats van een speciaal stukje gereedschap een klein krikje gebruikt dat toevallig paste.
      Op de foto is de cilinder al teruggeduwd.


      Stap 13
      Nu alles verwijderd is even oude roest en rommel verwijderen met een staalborstel.


      Stap 14
      De nieuwe remblokken plaatsen.
      Let even op de draairichting die waarschijnlijk met een pijltje staat aangegeven.


      Stap 15
      De kan de remklauw in omgekeerde volgorde gemonteerd worden.
      Let op dat de remslang weer netjes in de klemmen gemonteerd wordt.
      Ook de veer moet netjes op zijn plek zitten.

      Klaar!

      #18050348
      Suspect
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 July 2012

        op de laatste foto zie ik dat je ‘ sticker’ er nog ophangt?
        de bedoeling is dat de remblok plakt aan de remklauw ;)

        #18050349
        chieltjuh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 February 2012

          Mooie howto!
          Tip:Beetje kopervet op de randen vd blokken aanbrengen(NIET op het remvlak)

          #18050350
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            @arjontje wrote:

            @chieltjuh wrote:

            Wat is daar de rede achter(vroeger mij altijd in het autovak aangeleerd) blijft het ceramische vet langer zacht?

            Gaat averechts werken. de boel gaat daardoor vast zitten.
            als kopervet oud wordt dan veranderd het in poeder.
            En bij de moderne auto’s is een metaal houdend vet geen aanraden.
            in verband met eventuele storingen die je er van kan krijgen.

            Iets specifieker: Kopervet is elektrisch capacitief.
            Als dat op je ABS sensor terecht komt, geeft dat storingen. Dat is namelijk een zogeheten “Hall-sensor”, en die werkt capacitief. Dat geeft dan ABS storingen als er kopervet bij komt.

            Verder is Keramisch vet ook veel beter bestand tegen hitte dan kopervet. Kopervet gaat tot zo’n 1000 graden, Keramisch vet tot zo’n 1500 graden.
            Dat betekent ook dat het minder snel uitdroogt, en je dus niet tussentijds de boel los hoeft te halen om schoon te maken en opnieuw in te vetten.

            ALs je geen ABS hebt, werkt kopervet prima en is het geen risico. Je moet alleen wel af en toe even de boel opnieuw invetten.

            #18050351
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              @kootje3 wrote:

              Ben bezig met mijn Astra om de remmerij los te halen, maar welk nummer inbussleutel moet ik hebben? :shock:

              Gr. ko

              Inbus is 7mm, zoals op praktisch alle Opels met ATE remklauwen.
              Die maat zit alleen niet altijd in inbus sleutel setjes, is een lichtelijk afwijkende maat.

              Gereedschap fabrikant Draper maakt speciaal voor ATE remklauwen een extra grote 7mm inbus sleutel met rubber handvat.
              De inbussen willen nogal eens goed vast zitten en dan is een normaal formaat 7mm sleutel gewoonweg te klein om kracht te kunnen zetten.
              Je kan er natuurlijk ook gewoon een stukje pijp op zetten.

              #18050352
              2000
              Moderator
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Ik heb het offtopic geneuzel verwijderd. Was overigens ontopic, maar niet bij een HOW TO.
                Het verband is enigszins weg, maar het gaat om het hoe en waarom, en dat is nog duidelijk.
                Graag geen vragen stellen in HOW TO’S. Misschien wel een vraag om een aanvulling, maar geen algemene sleutel vragen.

                Gr 2000.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.