[HOW-TO] – Astra H – Ombouw van handbediende airco naar ECC

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra H – Ombouw van handbediende airco naar ECC

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257717
    TvhR
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 September 2011

      Tijdens deze ombouw werk je aan het elektrische circuit van de auto koppel daarom voor je begint je accu los!

      Onderdelenlijst:                                   Cat nummer         GM nummer

      Zonlicht sensor 6235676 13122975
      Luidspreker grille midden 1785691 13148941
      2x Sensor luchttemperatuur binnen 1236311 24413582
      Ventilator regulator 1808441 90512510
      Servomotor luchtverdeelklep 1845762 13175540
      Servomotor luchtmengklep 1845763 13175551
      Complete kabelboom airco, verwarming en ventilatie 6842968 13227513

      Bedieningspaneel ECC Onderdeelnummer per kleur verschillend

      Stekker voor zonlicht sensor Deze kun je het beste bij een demontagebedrijf halen

      Stelwiel op ECC unit Dit stelwiel heeft geen onderdeelnummer en kun je het beste bij een demontagebedrijf halen.

      Let op!: Probeer bij een demontagebedrijf een complete kabelboom te krijgen waar de sensoren en ook de houder voor de kalibratieschakelaar aanzitten. Vooral de houder voor de kalibratieschakelaar is erg makkelijk om te hebben. Ik had deze niet en het heeft me veel tijd gekost om er een houdertje voor te maken.

      Uitbouwen van middenconsole
      1: Voor het inbouwen van de servomotoren moet er wat ruimte gemaakt worden om er goed bij te kunnen. Zoals op de foto te zien is heb ik zoveel mogelijk afdekkappen weg gehaald. Je kunt het beste bij de pedalen beginnen en hier de kunststof plaat direct boven de pedalen weghalen. Deze zit vast met twee kunststof schroeven die je een kwartslag moet draaien. Nu kun je het paneel weghalen.
      2: Verwijder de lichtschakelaar door de knop vanuit de 0 of auto stand in te drukken en naar rechts te draaien. Als je met de knop ingedrukt en naar rechts gedraaid de schakelaar naar je toetrekt kun je deze verwijderen. Vervolgens zet je het stuur in de hoogste stand en trek je hem ook zo ver mogelijk uit. Verwijder de twee schroeven achter de lichtschakelaar en verwijder de twee schroeven die je ziet als je onder de stuurkolom afdekkap kijkt. Je kunt nu het hele paneel naar je toe klappen en onder om de metalen buis wegtrekken.
      3: Verwijder de radio en het airco bedieningspaneel. Achter het bedieningspaneel van de airco zitten twee schroeven, verwijder deze. Je kunt nu de middenconsole afdekking wegtrekken. Deze zit aan de zijkant en bovenaan (onder het display vastgeklikt. Gebruik wat gepast geweld om het los te trekken.
      4: Haal de versnellingspookhoes los door voorzichtig aan de hoes/chromen rand te trekken. Trek het klepje onder de handrem omhoog om het te verwijderen. Onder het klepje bij de handrem zie je twee schroeven waarmee de sierlijst om de versnellingspook vastzit. Trek de asbak omhoog en verwijder de sierlijst om de versnellingspook. Je kunt nu gelijk de asbak weghalen.
      5: Verwijder de tunnelconsole door bij de voetenruimte van bestuurder en bijrijder de schroeven los te draaien. (deze zitten achter een afdekkapje). Schuif de bestuurders en bijrijders stoel in de voorste stand. Je ziet nu aan beide kanten nog een schroef in de tunnelconsole zitten, verwijder deze. Onder het afdekkapje dat onder de handrem zat zit nog een schroef, ook deze moet verwijderd worden. Trek vervolgens het bakje/bekerhouder uit de tunnelconsole door deze omhoog te trekken. Je ziet nu een moer zitten waarmee de tunnelconsole en airbagmodule vastzitten, verwijder deze moer. Haal de hoes van de handrem los uit de tunnelconsole (dit is vergelijkbaar met het verwijderen van de versnellingspookhoes). Je kunt nu de tunnelconsole verwijderen door hem iets naar achteren te trekken.
      6: Verwijder het handschoenenvak door het klepje te openen en de vier schroeven te verwijderen. Je kunt nu het handschoenenvak naar je toe trekken. Let op de stekker van het lampje!
      7: Verwijder de luchtuitlaatbuis aan de bestuurderszijde (boven de pedalen) door het schroefje aan de linkerkant los te draaien en daarna de buis voorzichtig uit de kachelunit te trekken.

      Inbouwen van de servomotoren:
      1: Verwijder de oude motoren door de stekkers en schroeven te verwijderen. verwijder het witte stelwiel door voorzichtig de plasticstang aan de bovenkant op het wiel wat te forceren.
      2: Plaats het nieuwe ECC stelwiel op de kachelunit. Draai het een paar keer rond om er zeker van te zijn dat alle kleppen meebewegen.
      3: Plaats de servo motor op het stelwiel en sluit de connector aan.
      4: Plaats de kalibratieschakelaar (deze zit vast aan de nieuwe kabelboom).
      5: Plaats ook de andere servomotor en sluit deze aan.

      Oude situatie (handbediende airco):

      Nieuwe situatie:

      Inbouwen van de sensoren:
      Een van de twee binnen temperatuursensoren komt aan de luchtuitlaat van de bestuurderszijde. Origineel zit deze sensor in de kachelunit op de plek waar je de luchtuitlaatbuis aansluit. Het is onmogelijk om daar een gat voor de sensor te boren zonder de complete dashboard te demonteren. Ik heb er daarom voor gekozen om de sensor in de luchtuitlaatbuis (zo dicht mogelijk bij de aansluiting op de kachelunit) te maken.
      1: Boor een gat dat iets kleiner dan de voet van de sensor is in de luchtuitlaatbuis. Met een beetje wrikken kun je daarna de sensor er vast in drukken. Plaats de luchtuitlaatbuis terug en sluit de stekker op de sensor aan. Zie afbeelding voor de originele plek van de sensor.
      2: Boor een gat voor de sensor aan de bijrijderszijde. Dit gat komt helemaal bovenin de kachelunit ter hoogte van de twee gaten die je ziet zitten. Zie afbeelding voor de originele plek van de sensor.
      3: Sluit de connector van de luchtkeerklep van de nieuwe kabelboom aan.

      Kabelboom ECC met sensoren en kalibratieschakelaar:

      Originele plek van de sensor (Bestuurderskant):

      (het alternatief) Sensor in de luchtuitlaatbuis:

      Sensor aan de bijrijderskant

      Inbouwen van de nieuwe weerstand:
      1: Verwijder de ruitenwissers en de plastic afdekkap eronder.
      2: Verwijder het ventilatierooster dat je ziet aan de bijrijderskant.
      3: Verwijder het schroefje dat in de ventilatieopening zit en verwijder binnenin de auto de twee schroeven waarmee de kap van de ventilatie vast zit aan de ventilatiemotor. Je kunt hiernaar de kap wegduwen waardoor je vanaf de buitenkant de oude weerstand kunt zien zitten.
      4: Verwijder de oude weerstand en maak het gat groter zodat de nieuwe weerstand hierin past.

      Het ventilatierooster:

      De nieuwe weerstand:

      Zonlichtsensor plaatsen:
      1: Verwijder het speaker afdekkapje door het omhoog te trekken uit het dashboard.
      2: Voer de kabel met daaraan de stekker voor de zonlichtsensor vanuit het gat naast de speaker achter het dashboard langs naar de plek van het ECC bedieningspaneel . (Dit gaat erg moeizaam. Het is aan te raden hier een trekveer of stuk installatiedraad bij te gebruiken.) De zonlicht sensor wordt later aan de stekker van het bedieningspaneel gesoldeerd.


      Kabelboom omsolderen:

      1: Verwijder de ‘oude’ kabelboom door de stekker achter het handschoenenvak los te maken. De volledige kabelboom kan nu verwijderd worden.

      De kabelboom van de handbediende airco uitgebouwd:

      Stekker waarmee de kabelboom op de ‘hoofdkabelboom’ van de auto aangesloten zit:
      2: Knip van de stekker waarmee de kabelboom op de ‘hoofdkabelboom’ van de auto aangesloten wordt de volgende draden af en isoleer de overgebleven stukjes zodat er geen kortsluiting kan ontstaan:

        Zwart/paars
        Bruin/wit
        Zwart/wit
        Geel/groen
        Groen

      3: Knip de dikke rode draad af op 20cm en verbind deze met pin 1 (paars) van de weerstand connector.
      4: Verbind de oranje draad met pin 15 van de grijze stekker op het bedieningspaneel
      5: Verbind de geel/zwart draad met pin 9 van de grijze stekker op het bedieningspaneel

      Stekker van de weerstand:
      1: De rode en zwarte draad zijn inmiddels op de juiste manier aangesloten.
      2: Verwijder (de draad van) pin 5 (groen)
      3: Knip de draden van pin 2 (blauw) en 4(oranje) af aan de kant van de ‘oude’ stekker van het bedieningspaneel. Zorg dus dat de draden zo lang mogelijk zijn vanaf de weerstandstekker gezien. Bevestig de draad van pin 2 (blauw)aan pin 8 van de grijze stekker op het bedieningspaneel en pin 4(oranje) aan pin 3 van de grijze stekker op het bedieningspaneel.

      Grijze stekker op het bedieningspaneel:
      1: Eerst kunnen de aansluitingen die niet worden gebruikt worden verwijderd. Dit is gemakkelijk te doen als je de grijze stekker uit elkaar hebt gehaald (het binnenblok van de grijze stekker schuift in het buitenste deel) Verwijder het trekbandje en forceer de buitenkanten van de stekker iets zodat je het binnenste deel eruit kunt schuiven. De pinnen die je niet gebruikt drukt je op het metaal iets in met een klein schroevendraaiertje waarna je de pinnen eruit kunt trekken. De volgende pinnen kunnen in ieder geval verwijderd worden: 1, 2, 4, 6, 7, 11, 12, 17, 18 en 22. De verwijderde pinnen kun je gebruiken op een plek waar nog geen pin zit, maar er wel een nodig is. Buig voor het terugplaatsen van de pin wel het lipje dat je hebt ingedrukt met de schroevendraaier iets terug zodat de pin weer goed vast klikt.
      2: Pin 3, 8, 9 en 15 zijn inmiddels goed aangesloten op deze stekker in de vorige stappen.
      3: Sluit de draden van de zonsensor aan op de grijze stekker.
      Zonsensor naar Grijze stekker

        Pin 1 naar Pin 21
        Pin 3 naar Pin 10
        Pin 4 naar Pin 20

      4: Op pin 13,14,29 en 30 van de grijze stekker komen de CAN-bus aansluitingen. Hierbij kunnen pin 13 en pin 29 met elkaar verbonden worden en pin 14 en pin 30 kunnen ook met elkaar verbonden worden. Deze draden moeten naar de stekker van het display. Pin 13 en 29 van de grijze stekker komen op pin 18 van de display stekker. Pin 14 en 30 van de grijze stekker komen op pin 17 van de display stekker.
      5: De kabelboom kan nu weer terug geplaatst worden in de auto. Sluit de stekkers aan op de hoofdkabelboom, de weerstand en het bedieningspaneel.
      De installatie van alle onderdelen is nu klaar alles kan nu weer samengebouwd worden.

      Overzicht pinbezetting handbediende airco vs. ecc

      Inleren met Opcom of Tech 2:
      1: Zet de ECC in de REC, IPC en DIS in de variant configuratie op aanwezig.
      2: Zet bij alle stuurapparaten die met de MID canbus communiceren ECC op aanwezig

      Optioneel:

      1: Je kunt er voor kiezen om de stroomvoorziening voor ECC via de (semi)officiële weg te laten lopen. Hiervoor moet je twee pinnen in de UEC omwisselen. Het gaat hierbij om connector XE 2 in de UEC. XE 2 is de connector die haaks op de andere 2 connectoren in de UEC staat. Deze connector heeft aan de bovenzijde vier grote aansluitingen. Van links naar rechts gezien zijn dat 29, 30, 31, 32. Pin 29 en 30 zijn van de ABS. Pin 31 is van de ECC en pin 32 is van de handbediende airco. Omdat we in de bovenstaande stappen de kabel van de handbediende airco gebruikt hebben, moeten we deze wisselen met de aansluiting van de ECC. Dat betekent dat pin 31 en 32 met elkaar omgewisseld moeten worden. Let op dat je na het omwisselen van de draden ook de zekering in de UEC moet wisselen zodat er spanning op de aansluiting komt te staan. Na het omwisselen moet je ook met Opcom of Tech2 in de variant configuratie van de UEC ECC op aanwezig zetten. Hierdoor komt er spanning te staan op de juiste aansluiting.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.