[HOW-TO] – Astra H – Inbouwen originele parkeersensoren PDC

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra H – Inbouwen originele parkeersensoren PDC

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249329
    TvhR
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 September 2011

      Volgens mij is er nog geen topic waarin alle benodigde informatie staat voor het installeren van parkeersensoren op een Astra H GTC.

      In deze HOWTO ga ik er vanuit dat je auto gedeeltelijk is voorbereid voor parkeersensoren. Dat wil zeggen dat er een connector naast de REC ligt met 3 draden die naar je instrumentenpaneel loopt.
      Deze connector heeft 3 draden met de volgende kleuren:
      -Groen
      -Bruin/Geel
      -Geel

      Wat heb je nodig:


      – PDC module. Deze zijn er in meerdere uitvoeringen. Ik heb gekozen voor een module waarbij geen extra speaker nodig is voor het beep-geluid. Bij deze module komt het geluid vanuit je instrumentenpaneel. Het onderdeelnummer is: 13228779


      – Kabelboom. Het onderdeelnummer van deze kabelboom is: 24467520


      – Parkeersensoren. Het onderdeelnummer van de sensor is: 12787793


      – Houders voor het monteren van de sensoren in de bumper: 93188392
      (dit zijn 2 houders die in de bumper gelijmd worden en 2 houders die aan de binnenkant in de stootstrips geklikt worden)


      – Houders waarmee de sensoren in de houders op de bumper vastgezet worden: 93172081

      – spuit of laat je sensoren spuiten.

      – Demonteer je bumper. Eenmaal gedemonteerd zie je op de achterkant de markeringen voor de parkeersensoren. Boor deze van de binnenkant met een klein boortje door zodat je een centerpunt aan de buitenkant van de bumper heb. Zorg voor een goede scherpe gatenzaag en boor met de juiste gatenzaag (24-25mm) vanaf de mooie kant de gaten in de bumper.
      Voor de zekerheid heb ik er wat schilderstape opgeplakt om een zo mooi mogelijk gat te krijgen.

      – Klik de houders in de sierstrips en lijm met een goede (2 componenten) kunststof lijm de andere 2 houders in de achterbumper.

      – Plaats de sensoren in de houders en bevestig de kabelboom.

      – Plaats de bumper terug op de auto en zorg dat de kabelboom wordt aangesloten op de PDC module.

      – Activeer PDC via OPCOM of Tech2

      Helaas ben ik vergeten van de laatste stappen foto’s te maken, maar mocht je er vragen over hebben…. laat het weten.

      #18033988
      patman
        Lid sinds:
        21 October 2004

        Kunnen deze onderdeelnummers ook gebruikt worden in een vectra c?

        #18033989
        corsaboy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Grotendeels wel.
          Let wel op dat de vectra c 2 andere houders nodig heeft voor de sensoren.

          Heb hier nog wel de officiele inbouwhandleiding liggen voor de vectra c inclusief een aantal onderdeel nummers.

          Mocht je daar intresse in hebben laat maar weten.

          #18033990
          Maikelb
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 January 2014

            Hoe zit het eigenlijk met het knopje op je dashbord voor PDC? moet je deze ook vervangen door het echte knopje? of werkt het nou op basis van de auto in de achteruit zetten?

            #18033991
            TvhR
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 September 2011

              Nee, Het knopje is niet noodzakelijk. Sinds kort heb ik het knopje er wel inzitten (ivm het inbouwen van stoelverwarming), maar ik heb het nog nooit gebruikt. Ik kan me ook niet direct een situatie voorstellen waarbij ik achteruit rij en PDC uit zou willen zetten.

              #18033992
              Maikelb
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 January 2014

                Waar heb jij de onderdelen vandaan? van een sloop auto of heb je ze nieuw gekocht? zoja waar?

                #18033993
                Dave440
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 September 2013

                  @TvhR wrote:

                  Nee, Het knopje is niet noodzakelijk. Sinds kort heb ik het knopje er wel inzitten (ivm het inbouwen van stoelverwarming), maar ik heb het nog nooit gebruikt. Ik kan me ook niet direct een situatie voorstellen waarbij ik achteruit rij en PDC uit zou willen zetten.

                  Een voorbeeld is als je met een aanhanger rijdt. Dan heeft de PDC geen toegevoegde waarde meer, en kun je het dan irritante geluidje even uitzetten.

                  #18033994
                  Maikelb
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 January 2014

                    @Dave440 wrote:

                    @TvhR wrote:

                    Nee, Het knopje is niet noodzakelijk. Sinds kort heb ik het knopje er wel inzitten (ivm het inbouwen van stoelverwarming), maar ik heb het nog nooit gebruikt. Ik kan me ook niet direct een situatie voorstellen waarbij ik achteruit rij en PDC uit zou willen zetten.

                    Een voorbeeld is als je met een aanhanger rijdt. Dan heeft de PDC geen toegevoegde waarde meer, en kun je het dan irritante geluidje even uitzetten.

                    Dus als ik het knopje op de PDC uit te zetten er niet inzet, en ik sta voor het stoplicht en de auto achter mij sta dicht achterop mij dan begint de PDC te piepen?

                    #18033995
                    TvhR
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      17 September 2011

                      @Dave440 wrote:

                      Een voorbeeld is als je met een aanhanger rijdt. Dan heeft de PDC geen toegevoegde waarde meer, en kun je het dan irritante geluidje even uitzetten.

                      Als je je trekhaak (goed) geprogrammeerd hebt in je REC schakelt PDC automatisch uit bij het aankoppelen van een aanhangwagen.
                      Het knopje is daarvoor dus niet noodzakelijk.

                      Nee, bij het verkeerslicht gaat je PDC niet piepen. Je activeert PDC door je auto in de achteruit versnelling te zetten. Dat doe je niet snel voor een verkeerslicht denk ik :D

                      #18033996
                      Maikelb
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 January 2014

                        Haha ik dacht al.

                        Maar waar hebben jullie de onderdelen vandaan?
                        Via een sloopauto?
                        of nieuw? zoja waar hebben jullie de onderdelen besteld?

                        #18033997
                        TvhR
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 September 2011

                          Je kunt ze nieuw bestellen, maar daar hangt een prijskaartje aan. Ik heb de meeste onderdelen via demontagebedrijven gekocht. Ik heb bij alle onderdelen de nummers aangegeven dus je kunt deze zo invoeren op onderdelenlijn.nl om te zien of er een demontagebedrijf in Nederland is die het op voorraad heeft.

                          #18374561
                          Twintop_b
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 June 2019

                            Als die kabel afkomstig van het instrumentenpaneel niet aanwezig is, is ht dan te doen om deze zelf te legge of is dat onbegonnen werk?

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.