[HOW-TO] – Astra H – Inbouwen origineel alarmsysteem

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra H – Inbouwen origineel alarmsysteem

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 46)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250875
    TvhR
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 September 2011

      Inbouwen van een origineel alarmsysteem.

      Destijds was dit een originele optie die terug te vinden is in de prijslijst:

      Let op!

      Voor je begint aan het inbouwen van een origineel alarmsysteem is het handig een aantal zaken te controleren op aanwezigheid. Mocht het alarm namelijk niet gedeeltelijk voorbereid zijn dan kost het extra tijd en geld om het te installeren.

      1) Controleer of de alarm kabelboom is voorbereid. Dit kun je controleren door je motorkap te openen en te kijken of er een losse stekker hangt waar de motorkapschakelaar van het alarmstysteem op aangesloten moet worden.
      Deze stekker kun je vinden achter je motorblok tegen het schutbord aan. hij hangt net onder het rubber waar de motorkap op komt. Deze stekker heeft een bruin/groene en een bruine draad.

      2) Controleer of de bedrading is voorbereid voor de sirene. Deze kun je bij geopende motorkap helemaal rechts vinden onder het zwarte plastic onder je ruitenwisser. Haal het rubber gedeeltelijk weg en til het zwarte plastic iets op om te zien of er een losse stekker onder ligt. Deze stekker heeft 2 draden met de volgende kleuren: rood/bruin en bruin.

      3) Controleer of de bekabeling aanwezig is voor de ultrasoonsensor die in de lampunit van de interieurverlichting komt. Dit doe je door de blindpanelen van je interieurverlichting te verwijderen. Je kunt nu (met wat moeite) de stekkers zien die zijn aangesloten bovenop je interieurverlichting. Controleer of er in deze stekker een rood/witte draad zit.

      Als bovenstaande allemaal aanwezig is, dan is de kabelboom voor het alarmsysteem voorbereid. Nu de laatste controle.

      4) Controleer middels OPCOM of Tech2 of je in de REC de waardes voor het alarmsysteem aan kunt passen. In de REC wordt het alarmsysteem aangegeven als ATWS (Anti Theft Warning System) Dit doe je in de variantconfig. Hier heb je de volgende 3 optiemogelijkheden die je alle 3 aan moet kunnen passen:

      – Landcode alarmsysteem: UK/overige landen
      – Alarmsirene: Niet aanwezig/claxon/powersounder
      – Ultrasound module: Niet aanwezig/aanwezig

      Kun je bovenstaande opties aanpassen dan is je REC voorbereid voor een alarmsysteem. Kun je ze niet aanpassen dan moet je opzoek naar een andere REC.
      (Prijsindicatie vervangende REC via demontagebedrijf: 100 tot 200 euro)

      Het boodschappenlijstje:

      13311548 SIRENE 28,67 EUR
      13152299 STEUN SIRENE DIEFSTALALARM 3,60 EUR

      90355463 SCHAKELAAR DIEFSTALALARM, MOTORRUIMTE 31,61 EUR
      13125991 STEUN SCHAKELAAR DIEFSTALALARM MOTORRUIMTE 4,06 EUR

      Een van de onderste 2 heb je nodig, dit ligt aan de kleur van je interieur, grijs of zwart.
      13142078 SENSOR DIEFSTALALARM ANTHRACITE/ZWART 212,71 EUR
      13142079 SENSOR DIEFSTALALARM GRIJS 204,20 EUR

      Wat plaatjes van de onderdelen voor de beeldvorming:

      Installatie

      1) Verwijder de blindpanelen en het doorzichtige kapje van je binnenverlichting. Je ziet nu naast de leeslampjes 2 torxschroeven zitten. Draai deze los en verwijder de binnenverlichting (let op er zitten nog wat klemmetjes die achter de hemelbekleding klemmen. Plaatst de ultrasoonsensor in de daarvoor bestemde opening van de interieurverlichting en sluit de stekker aan op de zwarte connector bovenop de lampmodule.
      Plaats de binnenverlichtingsmodule weer terug in de hemel bekleding en schroef alles vast.

      2) Plaats de sirene van het alarmsysteem. De snelste manier is om de zwarte plastic afdekkap aan de stuurzijde iets omhoog te tillen en de sirene er onder te schuiven en vast te schroeven. Vergeet ook niet de stekker erin te klikken.
      De nette en langzame manier is om je ruitenwissers te verwijderen en de gehele plastic kap te verwijderen zodat je er goed bij kunt.

      3) Bevestig de motorkapschakelaar. Deze komt tegen het metaal aan waar de veerpoot aan bevestigt zit. Dit is aan de linkerkant onder je motorkap als je voor je auto staat. Het houdertje schroef je tegen het metaal aan. Zelf heb ik gaten geboord en schroefdraad M5 getapt om de houder van de schakelaar netjes vast te kunnen zetten. Je kunt het natuurlijk ook doen zoals Opel het voorschrijft, met plaatstaal schroeven. Klik ook hier de stekker in de schakelaar.

      Dit was het einde van het hardware gedeelte. nu het software gedeelte.

      Het programmeren van ATWS in REC.

      Omdat ik alleen beschik over een OPCOM is onderstaande beschrijving geschreven vanuit de OPCOM gedachtegang. Tevens ga ik er vanuit dat je kennis hebt van OPCOM, daarom beschijf ik niet exact op welke knoppen je allemaal moet klikken

      Open in OPCOM de variantconfig van de rec.
      Blader door de pagina’s tot je een optie tegenkomt waarbij je kunt aangeven voor welk land je de ATWS (diefstalbeveiliging) wilt programmeren. Je kunt daarbij kiezen uit UK of overige landen, voor Nederland kies je dus “overige landen”.

      De volgende optie is de sirene. Hier kun je kiezen uit niet aanwezig/powersounder/sirene. De powersounder wordt alleen gebruikt in de UK dus voor Nederland moeten we kiezen voor Sirene.

      De laaste optie gaat over de ultrasoon sensor (Ultrasound in OPCOM) deze moet op aanwezig gezet worden.

      Als de bovenstaande waarden correct zijn ingevuld kies je voor programmeren. De instellingen worden nu naar de REC geschreven en je alarm is klaar voor gebruik.

      Heb je vragen, stuur gerust een PB

      #18050774
      TvhR
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 September 2011

        Sam, ik heb de prijzen zojuist achter de onderdelen vermeld.

        Het vinden van een REC valt best mee. Je kunt het beste via een aantal demontagebedrijven opzoek gaan. Het is handig als je beschikt over EPC en via het demontage bedrijf het VIN van de donorauto kunt krijgen. In EPC kun je dan opzoeken of de donorauto uitgerust was met een alarmsysteem. Zodoende weet je of je de juiste REC koopt.

        De REC die ik gekocht heb, heeft onderdeel nummer 13220830.

        Wel belangrijk is dat de REC is vrijgeschakeld of als dat niet het geval is, je de securitycode hebt van de donorauto.

        Mocht je meer info willen open dan even een topic of stuur me een PM want volgens mij is het niet de bedoeling te reageren in een HOWTO volgens de forumregels.

        #18050775
        Juffer1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 July 2006

          Kan je ook aangeven welke zekeringen er geplaatst moeten worden ?
          Ik heb in de REC zekering 27 gevonden (5A) maar meende me te herinneren dat er nog 1 zekering noodzakelijk was ?

          #18050776
          TvhR
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 September 2011

            Zekering 27 is de enige die geplaatst moet worden. Achter deze zekering zit de Ultrasoonsensor en de sirene. Ik heb het voor de zekerheid nog even nagekeken in TIS.

            #18050777
            Juffer1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 July 2006

              Bedankt voor je antwoord :thumb

              Is het plaatsen van een ultrasoonsensor altijd noodzakelijk of zou het ook moeten werken zonder deze sensor ?

              Heb nu in de REC de optie ATWS op overige landen gezet, de sirene op claxon (?) en de ultrasoon op niet aanwezig (is nog in nalevering).

              Bij het afsluiten van de auto gaat het ledje van het sleutel symbool constant branden (ook na 10 seconden).
              Volgens het boekje zou deze toch moeten knipperen na 10 seconden ?

              Als ik na 30 seconden de motorkap of deur van binnenuit open gebeurd er niks ?

              #18050778
              TvhR
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 September 2011

                Omdat je hem op afwezig kunt zetten zou ik zeggen dat het zonder ultrasoonsensor moet kunnen, maar ik heb het zelf nooit getest.

                De instellingen zijn goed zoals je ze hebt aangegeven. De alarmclaxon is ook aangesloten? Krijg je nog foutmeldingen te zien?

                Het lampje moet na 10 seconden gaan knipperen (1x per seconde volgens mij). Sluit je de auto wel 2x af? met de eerste keer op de afstandbediening drukken sluit je de deuren als je binnen 10 seconden nogmaals drukt (richtingaanwijzers blijven dan wat langer branden) activeer je het alarm.

                Bij het openen van de motorkap moet dan inderdaad het alarm afgaan. Bij het openen van je deuren nog niet omdat je geen ultrasoonsensor hebt.

                #18050779
                Juffer1
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 July 2006

                  Claxon is ook aangesloten, auto wordt idd 2x afgesloten.

                  – knipperlichten blijven niet langer als normaal branden
                  – zekering 27 is geplaatst
                  – led indicatie van de deuren blijft 90 seconden branden en gaat dan uit ?

                  #18050780
                  Juffer1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 July 2006

                    Probleem is opgelost, alarm werkt !

                    De oplossing is dat je de optie CDL (iets met centrale vergrendeling) ook nog met activeren in de variant configuratie.

                    Alarm werkt dus ook zonder ultrasoonsensor ! Dit houdt dus in dat je nu voor € 50,- al een alarm kan inbouwen. Overigens kan je de sirene ook omschakelen naar de claxon van de auto en zou je je zelfs die nog kunnen besparen.

                    Op dit moment worden alle deuren en de motorkap “bewaakt”.

                    #18050781
                    TvhR
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      17 September 2011

                      Ik heb geen deadlock, maar ik heb het wel op actief staan volgens mij. Je krijgt dan “CDL with deadlock” te staan in de variant config?

                      Jij hebt wel deadlock? Gaat het alarm nu ook af als je een deur opent? Je kunt het dan inderdaad zonder ultrasoonsensor doen alleen heb je dan geen beveiliging bij het inslaan van een raam en kun je dus de hele auto leeghalen zo lang je de deur maar niet opent.

                      #18050783
                      TvhR
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 September 2011

                        Dat ben ik niet met je eens dat de ultrasoonsensor niet reageert op het inslaan van je ruit. Het is namelijk hetzelfde principe als een parkeersensor(meten van afstand). Je sluit je auto af en de ultrasoonsensor meet op dat moment een bepaalde afstand. Iedere wijziging in de gemeten afstand zal het alarm activeren. Bij het inslaan van het raam zal het ultrasoon niet meer terug kaatsen vanaf het raam waardoor de gemeten afstand dus groter is dan verwacht. Gevolg is dat het alarm af zal gaan.

                        #18050782
                        TvhR
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 September 2011

                          Bij het weglaten van de ultrasoonsensor heb je overigens ook geen beveiliging op het veranderen van de hellingshoek. Voor zo ver ik weet zit er namelijk een hellingshoek sensor in de ultrasoonmodule. Die beschermt je tegen het wegslepen/opkrikken van je auto.

                          #18050784
                          lorenzo01
                            Lid sinds:
                            9 February 2013

                            Beste,

                            Is dit ook mogenlijk op de zafira B uit 2006 cosmo ?

                            Mvg Lorenzo

                            #18050785
                            TvhR
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 September 2011

                              @lorenzo01 wrote:

                              Beste,

                              Is dit ook mogenlijk op de zafira B uit 2006 cosmo ?

                              Mvg Lorenzo

                              Ja dat is mogelijk. Voor zo ver ik weet heeft een Zafira B dezelfde hemelverlichting als een Astra H. Je kunt dus dezelfde ultrasoonmodule gebruiken. Ik ga er vanuit dat ook de motorkapschakelaar en alarmclaxon hetzelfde zijn, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen.

                              #18050786
                              udo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 January 2007

                                Ik lees jullie forumberichten eens door en ben van plan om dit ook te doen voor mijn auto.
                                Nu rijst er bij mij de vraag, als ik de ultrasone sensor niet plaats, hoor je dan ook een geluid van je claxon op het moment je de auto 2x op slot doet ?
                                Heb ondertussen een op-com besteld, maar daar is het wachten op.
                                Was hier even benieuwd naar.

                                #18050787
                                TvhR
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  17 September 2011

                                  Een geluid van je claxon hoor je nooit als de auto op slot doet, dat heeft niets te maken met het wel of niet plaatsen van de ultrasoon-sensor.

                                  De ultrasoonsensor bewaakt de ‘cabine’ van de auto doormiddel van ultrasoon signalen (vergelijkbaar met een parkeersensor)

                                  #18050788
                                  udo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 January 2007

                                    Ja, ik snap wat een ultrasoonsensor doet, zit zelf in de beveiliging van huizen.
                                    Waar het mij even om ging is, of, als ik het alarm er op zet, de knipperlichten gaan branden en ik een claxontoon hoor, ter bevestiging dat ik het alarm erop gezet heb.

                                    #18050789
                                    TvhR
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      17 September 2011

                                      @udo wrote:

                                      Waar het mij even om ging is, of, als ik het alarm er op zet, de knipperlichten gaan branden en ik een claxontoon hoor, ter bevestiging dat ik het alarm erop gezet heb.

                                      Ja en nee. De richtingaanwijzers knipperen bij 1x vergrendelen kort bij de 2e keer vergrendeling wat langer. De claxon maakt geen geluid bij het vergrendelen.

                                      Let er wel op dat als je de ultrasoonsensor niet plaatst je ook geen hellingshoek bewaking hebt. Die zit namelijk ook in die module.

                                      #18050790
                                      udo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        31 January 2007

                                        Hmmmm jammer, had dit graag gewild.
                                        Dit is ook niet regelen denk je?
                                        Bij alarm gaat hij wel af neem ik aan.

                                        #18050791
                                        TvhR
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          17 September 2011

                                          Misschien dat een aftermarket systeem het kan? Met het originele systeem is het niet mogelijk.
                                          Bij alarm gaat de claxon icm richtingaanwijzers inderdaad af. Hij bewaakt portieren, achterklep, motorkap. Binnenruimte van de auto, hellingshoek van de auto en ontsteking.

                                          #18050792
                                          udo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            31 January 2007

                                            Even een vraag: weet iemand ook de bekabelingsdraden voor het aansluiten van een after market alarm op de deuren? Het liefst dan zo dat je het alarm kan inschakelen met de originele sleutel. Misschien dmv een relais.
                                            Heb dus een alarm voor in een auto deze zat in mijn vorige zafira, maar deze moest ik aanzetten met een aparte ab. Nu wil dezelfde weer inbouwen in mijn nieuwere zafira b maar dan zonder deze ab.

                                            #18050793
                                            udo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              31 January 2007

                                              @udo wrote:

                                              Even een vraag: weet iemand ook de bekabelingsdraden voor het aansluiten van een after market alarm op de deuren? Het liefst dan zo dat je het alarm kan inschakelen met de originele sleutel. Misschien dmv een relais.
                                              Heb dus een alarm voor in een auto deze zat in mijn vorige zafira, maar deze moest ik aanzetten met een aparte ab. Nu wil dezelfde weer inbouwen in mijn nieuwere zafira b maar dan zonder deze ab.

                                              Iemand al een idee? Of misschien een bedradingsschema ?

                                              #18050794
                                              ric_bru
                                                Lid sinds:
                                                21 October 2013

                                                hallo TvhR,
                                                ik ben nieuw hier op het opelforum , en heb zelf als diverse opties op mijn zafira b van 2006 kunnen monteren,mede dankzij deze site en ook met behulp van een opcom.
                                                ik ben nu ook van plan de originele ATWS in te bouwen en nu moet ik ook mijn REC vervangen, kunt u mischien een uitleg in de “How to” geven hoe je dat met de OPCOM kan doen. (stappenplan) hoe moet je de oude rec vrijschakelen en dan vervolgens de nieuwe weer koppelen.
                                                mvgr richard

                                                #18050795
                                                TvhR
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  17 September 2011

                                                  Of je de oude REC kunt vrijschakelen met OPCOM durf ik niet te zeggen. Ik heb het destijds bij mijne niet gedaan en alleen de nieuwe REC aangemeld.
                                                  Het is een kwestie van je VIN en securitycode programmeren in de nieuwe REC. Daarna neem je alle low, mid en highspeed canbus instellingen over zoals deze ook in je oude REC geprogrammeerd waren.
                                                  Vergeet ook niet je variant configuratie aan te passen.

                                                  Helaas kan ik het je niet stap voor stap uitleggen omdat ik het niet uit mijn hoofd weet en mijn Astra op dit moment met een flinke schade bij de schadehersteller staat, dus met OPCOM het een en ander nakijken lukt nu niet.

                                                  #18050796
                                                  ric_bru
                                                    Lid sinds:
                                                    21 October 2013

                                                    bedankt voor de vlotte reactie, ik heb inmiddels een nieuwe REC ingebouwd , deze was geleverd met de security code van de donor auto.
                                                    ik heb de volgende stappen moeten doorlopen in OPCOM om deze nog niet geresette donor REC met code te installeren:

                                                    diacnostics , ga naar REC en dan “enter security code”(donor security code), hierna worden de grijze optie knoppen bruikbaar, ga dan naar “reset security code rec “
                                                    sluit daarna alles af en doe het contact uit, wacht even en daarna weer contact aan en opcom opniew starten.

                                                    ga weer naar diacnostics, REC en gebruik nu je eigen security code bij “enter security code”, waarna de grijze optie knoppen weer bruikbaar worden, nu moet je op “program security code”drukken.
                                                    als je dit hebt gedaan moet je alleen nog je vin programmeren en alle overige instellingen en variant config overnemen van je oude REC

                                                    deze procedure gaat ook hetzelfde als je een nieuwe UEC of IPC installeert.

                                                    gr ric

                                                    #18050797
                                                    Maarten
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      15 July 2004

                                                      Klein vraagje. Zou het alarm ook functioneren zonder de motorkap sensor?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 46)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.