[HOW-TO] – Astra H – display verplaatsen naar dakconsole

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra H – display verplaatsen naar dakconsole

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18343126
    Hilko
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 October 2008

      Om ruimte in het dashboard te maken voor inbouw van een tablet, navigatie of iets dergelijks, heb ik ervoor gekozen het display te verplaatsen naar de dakconsole. Mijn “head-unit” is een CDC40 en deze wil ik houden. Ook de stuurbediening en overige info blijven het daardoor gewoon doen.
      Op YouTube zijn al diverse instructiefilmpjes geplaatst, zoals:
      – Home Made Navigation System – Part 5: How to Remove the Roof Console
      – Home Made Navigation System – Part 6: How to Relocate GID to Roof Console
      en is er een beschrijving bij onze Engelse vrienden te vinden:
      – How to Relocate MFD to roof console: http://www.astraownersnetwork.co.uk/archive/index.php/t-53248.html
      Zoals je in de filmpjes kunt zien, moeten o.a. het dashboardkastje, de rechter raamstijlbekleding en de centrale dashboard-onderdelen verwijderd worden.
      Mijn ervaring is om voor deze klus ruim de tijd te nemen, rustig te werken en je werk goed te controleren.

      Ik heb het als volgt gedaan:
      1) Verwijder dashboardkastje en zonneklep
      2) Verwijder centrale delen (volgorde: kapje onder handremhandle, unit versnellingspook losmaken (hoeft niet verwijderd te worden), headunit, ventilatiebedieningsunit, radioframe/roosterunit, displayframepje, display)
      3) Dek evt. versnellingspook en andere interieurdelen af ter voorkoming van beschadigingen
      4) Deurrubber rechts lostrekken bij raamstijl
      5) Airbag-badge verwijderen. Let op, zit stevig vast, dus voorzichtig met schroevendraaier loswrikken vanaf bovenzijde.
      6) Raamstijlbekleding verwijderen. Vanaf bovenzijde richting dashboard lostrekken.
      7) Afdekplaatje dakconsole losklikken. Evt. kun je meerdere onderdelen van de dakconsole verwijderen, maar dat is niet echt nodig.
      8) Bedrading aanleggen. Ik heb hiervoor 2 computerkabels van 9-aders gebruikt. Je hebt in totaal 12 draden nodig, dus er zitten bij mij een paar reservedraden. Om het verschil in beide draden te kunnen zien, heb ik beide voorzien van een verschillende kleur tape aan beide uiteinden. Het leggen van de draden ging vrij makkelijk. Zet deze wel goed vast met ty-raps en tape en gebruik wat schuim voor evt. trillingen (alles naar eigen inzicht)
      9) Als de bedrading ligt is het nu het moment om de accu los te koppelen! (eerst de min-pool, dan de plus-pool)
      10) Voordat het stekkerblokje van de display losgeknipt kan worden MOETEN alle draden gecodeerd worden. De draadkleuren komen meerdere keren voor, dus het is echt nodig. Na het vrijleggen van de losse draden heb ik deze oplopend genummerd m.b.v. schilderstape aan beide zijden van de knip (op het filmpje wordt dit goed zichtbaar uitgelegd).
      11) Lijst maken van de 12 kabels met het nummer van de kabeltje en de kleur.
      12) Stekkerblok losknippen (tussen de genummerde labels)
      13) Computerkabels en autobedrading strippen en de koperen uiteinden voorzien van tin.
      14) Om de computerkabel krimpkous schuiven (voor de afwerking na het solderen)
      15) Dan per individueel draadje deze volgorde aanhouden:
      a. Krimpkousje plaatsen over draadje
      b. Draadje computerkabel aan draadje uit dashboard solderen (zoek de beste kleuren bij elkaar)
      c. Krimpkousje over gesoldeerde verbinding schuiven en krimpen met gasaansteker o.i.d.
      d. Kleur van draadje en computerkabel op vermelden op lijst van de genummerde kabels
      e. Volgende draadje volgens a t/m d behandelen totdat alle 12 draadjes aan de dashboardkant zijn verbonden
      f. Dezelfde procedure van a t/m d volgen voor het aansluiten van het stekkerblokje bij de dakconsole. Raadpleeg hiervoor nu de bijgewerkte lijst met de kleurcodes van de 12 draadjes
      16) Sluit nu de accu weer aan
      17) Sluit de losse display aan op de verplaatste stekker en controleer of deze goed werkt.
      18) Schuif nu de laatste krimpkousen op hun plek en tape de boel goed vast.
      19) Hierna kunnen de dashboard-onderdelen evt. weer teruggeplaatst worden m.u.v. het afdekplaatje van de dakconsole.
      20) Voor het monteren van het display achter/onder het afdekplaatje heb ik de display (schermpje + printplaatjes) uit de houder gehaald.
      21) Aan de binnenzijde van het afdekplaatje het “verstevigingskruis” verwijderen, bijv. met de Dremel o.i.d. De nokjes NIET verwijderen!
      22) De display tussen de nokjes passen en de opening voor het schermpje uitmeten. Hiervoor ben ik uitgegaan van de opening in het displayframepje dat in het dashboard zat en voor het uittekenen heb ik schilderstape gebruikt. Voordat er een gat geboord gaat worden, eerst 3 x meten.
      23) Het rechthoekig gat snijden, vijlen en schuren. Omdat dit heel lastig kaarsrecht te maken is, heb ik een smalle aluminiumstrip (10 mm x 2 mm) gebruikt om een lijstje om het scherm heen te maken. Dit zwart gespoten.
      24) Het display voorlopig (!) vastlijmen met een lijmpistool of plakken met tape.
      25) Het geheel passen en evt. het witte framepje in het dak bijslijpen en schuren met de Dremel/multitool
      26) Display aansluiten op de naar het dak verplaatste stekker en controleren of display recht zit. Zo nodig verplaatsen en tijdelijk vasttapen.
      27) Het geheel weer verwijderen en de display definitief met Polymax vastlijmen aan het afdekplaatje.
      28) Display aansluiten de definitief terugplaatsen in dakconsole.
      29) Klaar!

      Materialen:
      – Computerkabel 9-aderig, 10 meter (via Aliexpress, zoek op: 9+1 shielded wire Signal line super flexible PVC; winkel: Jierui Da Electronics)
      – Set krimpkousjes in diverse maten (via Aliexpress)
      – Ty-raps (of bundelbandjes)
      – Spuitbus zwarte lak (evt. voor afdekplaatje dakconsole)
      – Soldeertin
      – Polymax (zwart)
      – Aluminium stripje 10 x 2 mm
      – Isolatietape

      Gereedschap:
      – Beugels voor het verwijderen van de headunit
      – Schroevendraaiers, recht model in diverse maten en met Torx-bits
      – Soldeerbout of -pistool
      – Soldeerhulpje/Derde handje of doe de klus met z’n tweeën
      – Kniptang
      – Striptang
      – Hobbymesje
      – Kitspuit/-pistool
      – Dremel/Multitool

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.