[HOW-TO] – Astra H (Caravan) Trekhaak plaatsen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra H (Caravan) Trekhaak plaatsen

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18339136
    iAstra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 March 2013

      Hey Allemaal,

      omdat ik zelf veel vragen had bij het installeren van een trekhaak en geen ‘HOW TO’ kon vinden in dit forum heb ik zelf wat foto’s gemaakt.
      Helaas door tijdgebrek moest ik op het laatste stuk wat haastig werken waardoor de foto’s erbij ingeschoten zijn.
      Maar ik heb ook nog de handleiding van mijn trekhaak, de foto’s hiervan zal ik weliswaar later toevoegen.

      Zelf wilde ik een verticaal afneembare trekhaak, merk maakte mij niet zoveel uit, als het maar relatief goedkoop was.
      Zo kwam ik uit op een Bosal / Oris trekhaak voor rond de 240 euro incl btw, daarnaast heb ik los een 7-polige kabelset genomen voor 85 euro.
      LET OP! kijk voordat je een kabelset gaat bestellen in je koffer, bestuurderszijde of je links (in de wand) een zekeringkast hebt zitten, ook wel REC (Rear Electronic Center) genoemd.
      Dit kan zowel geld als tijd schelen, vooral tijd als je over een REC beschikt.

      Eenmaal alles binnen is het uitpakken en kijken of alles compleet is.
      ik heb zelf het geluk gehad dat ik bij een kennis terecht kon die een garage heeft.
      Mocht je daar niet over beschikken dan heb je dit allemaal nodig:
      -20 ampère zekering voor REC.
      -elektrische boor
      -Je hebt (eventueel, komen we later op terug) een gatenboor (ook wel kerstboom-, trappen-, conische-, freesboor genoemd) nodig.
      -een paar handoeken, ter bescherming van je bumper.
      -een krik en twee as-steunen (niet verplicht, maar wel handig)
      -torx t20
      -platte schroevendraaier.
      -momentsleutel (26nm had ik niet dus ik heb het laagste van mijn momentsleutel genomen, 28nm)
      -ratelsleutel, met de doppen die passen op de bijgeleverde bouten.
      -lakstift (in kleur), om roest tegen te gaan na eventueel boorwerk of gemaakte krassen.

      STAP 1, 2 & 3:
      Zeker als je spatlappen hebt kun je beter je wielen verwijderen zodat je makkelijker bij de schroeven komt, dus haal de wielen los van de auto, krik de auto omhoog en plaats aan elke kant van de as een as-steun.
      Leg onder de achterzijde enkele doeken dat wanneer de bumper eraf gaat deze niet op stenen/beton valt.
      En tot slot haal de massapool van de accu los en de achterlampen uit de carrosserie.
      stap 1, 2 & 3
      stap 3

      STAP 4:
      Aan de onderkant zitten twee bevestigingen met een plug vast.
      als het goed is kun je deze plug relatief makkelijk los krijgen door het pinnetje ervan uit te trekken, waarna de gehele plug eruit getrokken kan worden.
      stap 4

      STAP 5:
      Haal aan beide zijdes de vier schroeven los, deze houden de spatlappen vast, maar houden ook de bumper op zijn plek.
      (op de foto zie je er overigens drie zeer goed (op de spatlap), maar daarboven zit nog eentje)
      Overigens zit er ook nog een schroefje bij elk achterlicht die de bumper vasthoudt, hier heb ik geen foto van.
      stap 5

      STAP 6:
      Haal eventueel de afdichtrubber los, zo kun je de bekleding deels lostrekken aan de bestuurderskant waardoor je wat makkelijker met je arm kunt manoeuvreren als je de kabelset gaat doortrekken.
      stap 6

      STAP 7:
      Haal de bumper voorzichtig los (zeker als het koud is, anders breken er bevestigingspunten af).
      Na wat proberen ging het mij makkelijker af als ik aan de zijkanten de bumper enigszins omhoog duwde en tegelijkertijd naar mij toe trok.
      Als je PDC (parkeersensoren) hebt, de stekker hiervan zit aan de bestuurderskant, wees voorzichtig dat de bumper niet naar beneden ‘valt’ (zie 2e, en 3e foto van deze stap)
      stap 7
      pdc1
      pdc (2) kabel

      STAP 8:
      Haal de aluminiumbalk los (8 moeren)
      stap 8
      stap 8.1
      stap 8, bevestigingspunt links

      STAP 9:
      Schuif jouw trekhaak in de gaten, zoals te zien bij STAP 8 en gebruik de nieuwe meegeleverde moeren (of hergebruik de oude) om de trekhaak vast te zetten.
      Stap 9

      STAP 10:
      Ook aan de onderkant (net boven de uitlaat) zitten twee gaten waar bouten in moeten.
      Als het goed is krijg je twee metalen plaatjes meegeleverd deze moeten op het deel waar het metaal verdikt door laswerk (helaas geen foto van).
      stap 10

      STAP 11:
      Je kunt hier kiezen…
      1: Je kunt in het rubber (waar de PDC kabel doorheen gaat) een gat maken en daar je kabelset doorheen voeren.
      2: Of je kunt een gat boren bij de markering bij onderstaande foto. (dit heb ik gedaan)
      stap 11, markering
      stap 11, gat geboord

      STAP 12:
      Werk het gat bij met de lakstift tegen corrosie.
      stap12

      STAP 13: (vanaf hier geen foto’s meer :-( )
      Voer de kabelset door, zet deze vast aan de houder bij de trekhaak en sluit deze aan op de door de handleiding aangegeven stekker(s).

      STAP 14:
      Zet de kabel vast met tiewraps, maar zorg wel (bij een afneembare trekhaak) dat de stekkerdoos speling genoeg heeft om in en uit te klappen.

      STAP 15:
      Plaats de 20 Amp zekering in de door handleiding aangegeven plaats (als die daar nog niet zit, was bij mij namelijk wel het geval.)
      En wanneer mogelijk, sluit de accu even aan en test of de aansluiting werkt.

      STAP 16:
      zet alles weer in omgekeerde volgorde op de auto:
      PDC, Bumper, spatlappen/schroeven (ook die bij de achterlampen), plaats de lampen terug, afdichtrubber terugplaatsen en alles netjes dichtmaken, vergeet je wielen niet terug te plaatsen en laat de auto weer rustig op de grond zakken.

      EASY DOES IT.

      ik zal t.z.t. nog aanvullende afbeeldingen plaatsen uit de handleiding(en)
      hopelijk voor velen wat duidelijkheid gebracht.

      Mvg iAstra.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.