Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Astra › [HOW-TO] – Astra G – Xenon als achteruitrijlicht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2013 om 16:39 #17254600
hier bij een How-To om xenon als achteruitrijlicht te gebruiken.
als eerst ga je een setje lampen houders halen bij een sloop.
of je moet vertrouwen in jezelf hebben.nodig.
xenon kit H1 6000k voorkeur heeft een slim ballast
lamphouders
soldeerbout
tin
dremel
punttang1.wat je eerst gaat doen is alle lampjes eruit halen en aftekenen wat eruitmoet halen met de dremel.
en maak ook even een inkeping zoals op foto 2
letop de sleuf van de houder daar moet hij boven zitten
zo dus
zo ziet het er uit als je klaar bent2.meet nu aan de aan de stekker kant waar de + en de – zitten van het lampje.
het lipje wat je ziet is de +.
maak even een merkteken voor je zelf welke wat welk is3.breek nu het lipje er uit.
en maak ook de inkeping in het aan de bovenkant
let op dat inkeping boven de kant van het sleuf zit.
zo dus4.kijk nu of deze stekker door beide gaten past
als het nog niet past moet er nog iets uit
5.haal nu het zwarte gedeelte eruit met de dremel
en ruiw het stukje een beetje op.
6.maak de 2 voetjes en zorg dat er een beetje tin op de pootjes zit
7.zorg nu dat de stripjes ook een beetje tin hebben
en soldeer nu de pootjes vast op de lamphouder.
als je klaar bent meet je alles even door op kortsluiting8.doe nu de lamp er in zo als op de foto.
doe eerst de grotere stekker en dan de kleine stekker er door.
het lampje gaat een beetje stroef maar past wel
9.monteer het nu in de auto en plaats de ballasten
ik zelf ga voor de slim versie.10. klaar
van
naar
ps.ik heb dit zelf nog niet lang getest dus weet ik niet hoe het zit met de warmte
en of de achteruitrijschakelaar het leuk vind.28 maart 2014 om 20:46 #18097549Goedeavond,
Haha leuk idee ik heb het zelf ook. Wel mag ik hopen dat je er een relais tussen gezet heb?? Anders kost het of de bedrading van voor tot achter of je schakelaar op de versnellingsbak!!29 april 2014 om 16:35 #18097550hoezo een relais ??? pascalenco ?
blijft gewoon 12v .
buiten dat zit er sowieso al een zekering op.29 april 2014 om 16:47 #18097551Bij mijn setje werd aanbevolen om een sterkere zekering te monteren. Dit in verband de enorme berg energie die door de lamp gejaagd wordt om hem te starten.
Maar tot nu toe gaat het goed met de originele zekering. Een relais heb je zeker niet echt nodig.29 april 2014 om 22:26 #18097552@krasy wrote:
blijft gewoon 12v .
Heeft niets met spanning te maken, maar met stroom.
Zelfs al zou de spanning 1V zijn, maar trekt de verbruiker een stroom van 500A, dan nog
zal je draadje leuk smelten; er gaat dan namelijk (P = U * I = 1 * 500 =) 500 Watt door je
kabeltje heen en da’s een leuk kacheltje.Een standaard Xenon-lampje met voorschakelapparaat trekt ongeveer z’n 35W, dat betekent
dat het draadje (I = P / U = 35 / 12 =) ~3A aan moet kunnen.
Nu is een normaal achteruitrijlampje 21W (= 21 / 12 =) ~2A, dus zeer waarschijnlijk zal het
uit technisch oogpunt geen groot probleem zijn als je deze met 3A belast (Opel blijft tenslotte
een Duitse auto). ;)Je kunt echter wel een bekeuring verwachten wanneer je een overijverige agent, vers van de
academie, op straat tegenkomt, aangezien het licht verblindend kan zijn en dat mag niet.Wat gose91 zegt is inderdaad waar:
@gose91 wrote:Dit in verband de enorme berg energie die door de lamp gejaagd wordt
Een Xenon-lamp trekt een redelijk hoge piekstroom, dus daar moet je wel rekening mee houden
(een zwaardere zekering en evt. een relais om je bekabeling te sparen).Of… gewoon nooit achteruit gaan rijden. ;)
Greetz,
Peter.
1 mei 2014 om 21:00 #18097553haha het is al verteld eigenlijk. Maar als je hem in de achteruit zet en de xenon lamp moet opstarten trek die zo vreselijk veel stroom dat de kabels er niet van opknappen of zelfs stuk gaan. Als je er een relais tussen zet voorkom je dit probleem en heb je extra veiligheid voor je bekabeling in je auto! Hij kan misschien maar 3 A trekken maar met opstarten heb je een enorme piek!
2 mei 2014 om 07:26 #18097554tja wat VideoRipper zegt snap ik wel ja.
maar een ballast is maar 3A . bij een gemiddelde van 13.4v (min 9 /max 16)
(dat starten een piek nodig heeft oke maar daar zorgt de ballast voor. die zal dan weer tussen zijn waardes blijven. )zie het verschil ook niet met voor. dan zou je dus daar ook een relais nodig hebben.????
de dikte van de originele bekabeling samen met de originele zekering kan dat makkelijk aan.(ik ben geen electiricen, maar heb genoeg xenon ingebouwd en nooit een kabel aangetast zien worden)
de enige keer dat ik dat zag, was met 100w lampen.)2 mei 2014 om 11:11 #18097555Die ballast is meer om te zorgen dat het elektronen schieten in de lamp niet uit de hand loopt. Zonder die ballast zouden die lampen zichzelf stuk branden.
Die starters die er ook aan zitten jagen piekstromen door de lampen heen om ze te starten. Naar mijn weten zit er verder weinig bescherming of iets in die dingen17 oktober 2014 om 17:34 #18097556even een kleine update
ik heb na deze montage 2 a 3 weken rond gereden toe was me barkschakelaar stuk king: king:
daarna een nieuwe bak schakelaar gemonteerd en gelijk 2x een relais geplaatst met een vaste + van af de accu
en heb toen de – ook meteen naar het casco gemaakt
dit omdat mijn radio de oude situatie niet tof vondmaar rij nu al even rond en het is echt geweldig :)
zekker met de achteruit rij camera die werkt nu ook als het echt donker is !!20 oktober 2014 om 17:07 #18097557Hahah dus wie verklaarde mij voor gek om er relais tussen te zetten? okkie-001 heeft het bewezen haha!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.