[HOW-TO] – Astra G – Stuurwiel vervangen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra G – Stuurwiel vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234874
    Vertiligo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 March 2011

      Vertaald uit het Engels. Bron: RISL

      How to….Stuurwiel Astra G vervangen

      Benodigd gereedschap:

      Set mannelijke torx sleutels of T15 en T30 torx houder
      E20 vrouwelijke torx aansluiting en ratel of T-Bar
      Moment sleutel, niet noodzakelijk maar is wel veiliger
      Locktite of iets soortgelijks

      Stap 1

      Parkeer de auto op een vlakke ondergrond met de wielen recht vooruit (zodat het stuurwiel ook recht staat).Koppel nu de accu los!!! Laat de sleutel uit het contact en laat de auto minstens 1 minuut met rust, maar voor de veiligheid raad ik aan 15 minuten.

      Doe onder geen enkele omstandigheid de sleutel terug in het contact totdat u klaar bent met het vervangen!!!

      Stap 2

      Gebruik de T30 torx-sleutel en verwijder hiermee de twee torx-schroeven die op de achterkant van het stuur zitten.
      Zie afbeelding voor de precieze plek:

      Stap 3

      Til voorzichtig de airbag op en koppel de draden los. Er zit een kleine gele connector, trek deze naar buiten en beneden en de connector gaat weg bij de airbag. Verwijder daarna de gehele airbag, doe hier voorschrikkelijk rustig mee aan, en hou de badge van het stuurwiel (het Opel-teken) zover mogelijk bij je vandaan. Berg de airbag op, op een veilige plek met de badge omhoog!!

      Stap 4

      Gebruik de E20 torx-sleutel om de bout te verwijderen die het stuur aan de stuurkolom vasthoud. Deze bout zit niet echt vast dus veel kracht is hier niet voor nodig. Koppel hierna de multi-connector los die recht onder het stuur zit (zie foto hierboven). Pak het stuur vast en wiebel er een beetje mee terwijl je deze ook naar boven trekt. Normaal zit ook het stuur er niet zo vast op dus ook hierbij ben je niet zoveel kracht nodig. Druk de overgebleven kabels (van de airbag etc.) door het bovenste vierkante gat als het stuur loskomt.

      Stap 5

      Gebruik de T15 torx sleutel om de 4 schroeven te verwijderen die de radio-bediening vasthouden. Neem hierbij even de tijd om te kijken waar de draden langs lopen voordat je de radio-bediening en claxon-knoppen verwijdert. We gaan ervan uit dat je een Irmscher-stuur of een (vervangend) Opel-stuur terug gaat plaatsen, dus plaats de radio-bediening en claxon-knoppen terug in het nieuwe stuur en leg de bekabeling terug, zo als is aangegeven op deze foto:

      Stap 6

      Plaats nu het nieuwe stuur, en druk de bekabeling (van de airbag etc.) door het vierkante gat in het stuur. Zorg er ook voor dat de schijf voor het stoppen van de richtingaanwijzers ook weer bij het vierkante gat zit (anders blijft je knipperlicht maar doorgaan). Op de foto hieronder zie je een pijl staan, op de schijf. Deze pijl moet wijzen naar het kleine rondje op de stuurkolom.
      Zorg er ook voor dat het teken op het nieuwe stuur en deze op de stuurkolom gelijk staan.

      Stap 7

      Smeer een beetje loctite (of iets soortgelijks) op de middelste bout van de stuurkolom en plaats deze daarna terug waar die hoort. Draai deze aan met 24 Nm met de momentsleutel. Als je deze niet tot je beschikking hebt draai de bout dan aan totdat deze goed en vast zit. Hierbij is het mogelijk dat je iemand nodig hebt die je stuur even vast wil houden omdat deze de neiging heeft mee te draaien. Verbind daarna opnieuw de multi-connector.

      Stap 8

      Haal de airbag weer op van de veilige plaats (let hierbij weer op deze zover mogelijk bij je vandaan te houden) en sluit de airbag-connector weer aan.Let er goed op dat de vergrendeling weer op zijn plek is en goed vast zit in de connector! Plaats de airbag weer op zijn plaats en draai de twee bouten op de achterkant van het stuur weer vast.

      In acht houdend dat je de connectors en dergelijke goed hebt aangesloten is het nu veilig om de sleutel weer in het contact te doen. Voor het geval dat is het veiliger om dit van buiten de auto te doen (of van de passagierskant).

      Met dank aan Oddjob van de Astra Owners Club (http://www.astra-sport.co.uk” onclick=”window.open(this.href);return false;)

      #17845919
      stefanDTI
        Lid sinds:
        10 May 2007

        Even aanpassen !

        De accu moet ook los gekoppeld worden en dan nog eens 15 min wachten !!

        Omdat dit er niet in stond heeft er iemand op dit foum u al een dikke airbag storing….

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.