[HOW-TO] – Astra G – Radio stuurwielbediening inbouwen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra G – Radio stuurwielbediening inbouwen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240420
    jericho
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 December 2007

      Benodigdheden.
      Een sleepring die geschikt is voor stuurwielbediening.
      De bedieningsknoppen+ een stuur die geschikt is voor het zaakje.

      Je kunt overigens ook je standaard stuur verbouwen.
      Je moet dan enkelt de gaten aan de zijkant van je stuur er met een scherp stanleymesje insnijden.
      de gaten in het stuur om de bediening aan vast te schroeven zijn al voor geboord je moet enkelt het rubber doorprikken.

      Allereerst gaan we de accupolen loshalen, want we moeten de airbag gaan demonteren. wacht daarna 10 minuten zodat alle spanning kan weglopen uit de auto.
      Dan zitten er achter het stuur 2torx schroeven die draaien we los.
      nu kan de airbag uit het stuur genomen worden. De airbag zit vast aan het gele snoertje, haal deze ook los, en leg de airbag voorzichtig weg.
      Doe dit vooral voorzichtig want het is en blijft een explosief.
      De volgende stap is het wervijderen van het stuur. Deze zit met 1 bout vast op het stuurhuis, maar de bout zit wel goed vast door middel van locktite.
      Dit kan dus enige krachtinspanning vergen.
      Het volgende is het verwijderen van het stuurkolomhuis. Deze bestaat uit 2 delen een boven en een onderkap. De boven kap gaat eerst los,hij zit met 2schroeven vast.
      Deze zitten aan de voorkant achter de zwarte afdekkapjes. Daarna is de onderkap aan de beurt. Deze zit aan de onderkznt met 3 schroeven vast geschroefd.
      Als deze verwijderd zijn is de sleepring aan de beurt om verwijderd te worden. haal als eerst de stekker boven op de sleepring los.
      Daarna mag de sleepring zelf gedemonteerd worden, deze zit met 4 klemmetjes vast.

      Nu is alles gereed om weer opgebouwd te worden in omgekeerde volgorde
      Verder hoeft er niets geprogrammeerd te worden.
      Het is dus gewoon plug and play.

      ps:
      Dit is gekopieerd uit het oude How-to gedeelte van de Astra G! Iemand anders ( j.pons) heeft deze how-to gemaakt, waarvoor credits!

      #17908276
      TimLeeuw91
        Lid sinds:
        22 May 2015

        Mooie tutorial. Heb een stuur gevonden op MP en ga dit dit weekend proberen. Dank :wors

        #17908277
        TimLeeuw91
          Lid sinds:
          22 May 2015

          Heb het nieuwe stuur geplaatst, maar nu gaat het knipperlicht niet meer terug naar de normale positie bij het terugdraaien van het stuur… Misschien een idee waarom dat zou kunnen?
          Waarschijnlijk heb ik iets verkeerd terug geplaatst waardoor palletje er niet goed meer langs gaat?

          Edit: Het sleephuis was uit elkaar gegaan en daardoor zat het stuur er dus niet goed op…. Gelukkig snel achter gekomen en opgelost. Nu werkt alles.
          Had nog wel een kabel met kasje nodig voor mijn aftermarket radio om deze te kunnen bedienen. Maar bedankt voor de tutorial. Heeft me enorm geholpen/

          #18339745
          computerbug
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 April 2011

            Hoi, Jericho

            Een sleepring die geschikt is voor stuurwielbediening.
            Heeft u hier een nummer van GM ?????

            #18341897
            Moes
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 April 2017

              Hallo,

              Ik heb sinds een jaar Astra G 2000. Maar ik mis stuurbediening die ik graag wil plaatsen. De instructie boven is erg duidelijk. Alleen heb ik een vraag hierover. Moet er een kabel worden getrokken van het stuur naar de radio toe??? Of is het gewoon de sleepring en de stuur terug zetten met stuurbediening erop zetten?? Zo makkelijk??

              Ik zie graag jullie reactie.

              Moes

              #18341899
              computerbug
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 April 2011

                Hoi, Moes

                Er moet ook nog een adapter ->kijk hier<-tussen, en de juiste sleepring waar ik het fijne ook nog niet van weet.

                En ik weet niet of het op Zafira/Astra G ook allemaal gaat werken, want zoals ik begrijp alleen vanaf 2005.

                #18341994
                Moes
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 April 2017

                  Hey,

                  Bedankt voor je reactie. Maar naast de adapter hoeft er verder geen extra stroom via de stuurkolom worden getrokken van de stuur naar de adapter toe. Zeg ik het goed?

                  Moes

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.